Piirtäjiä paikalla? Saisinko kommentteja piirustuksestani.
Ei sitten mitään murska-arvioita, olen täysin aloittelija ja tämä on ihan ensimmäinen piirustus ikinä. Tai no, kyllä mä 20 vuotta sitten piirtelin hevosia, mutta siinäpä sitten kaikki.
Olen tämän päivän netistä opiskellut kaikenlaisia palloja ja viivoja ja ihmiskasvojen mittasuhteita, ja tässä on sitten eka piirustus :) Mikä on onnistunut hyvin, mikä pistää silmään? Varjostuksia ja valojuttuja en vielä osaa, korvatkin on kaikkea muuta kuin oikeanlaiset, mutta vinkkejä niistäkin saa laittaa.
Kommentit (71)
Itse taidekoululaisena huvittaa ajatus, että "hyvän" ja "hienon" piirroksen pitäisi olla mahdollisimman fotorealistinen. Itse en osaa piirtää todellakaan kenenkään muotokuvaa tai esimerkiksi maisemaa siten, että se olisi yksi yhteen henkilön ulkonäön tms. kanssa. Meillä koulutuksessa helpottavinta on ollut se, että kaikille sanotaan että sinä osaat piirtää. Persoonallinen kädenjälki on tärkeintä ja kaiken kun presentoi hienosti niin hyvä tulee.
Ai niin. Mä piirsin tuolle ensin haltijan korvat, enka jaksanut niistä korjata kuin korvien kärjet, joten ilmeisesti jäi sitten liikaa vielä haltijaa niihin :D En oikein jaksanut keskittyä enää niihin, kuin noissa kasvoissa itsessäänkin oli opeteltavaa.
Lahjakkuutta selvästi löytyy, kannattaa jatkaa. Muutoin tuli samoja kritiikin aiheita mieleen kuin muilla vastaajilla. Toisaalta ethän sinä esim. varjostuksia ole opetellutkaan vielä.
Epärealistisen isot silmät kuuluu tyyliasioihin eikä lahjakkuuteen sinänsä. Jos tykkää piirtää ihmiskasvoja, kannattaa kokeilla realistisempaa (vähemmän nättiä / kaunista) tyyliä jossain vaiheessa myös.
Ei kannata lukea liikaa palautetta, vaan piirtää vaan lisää. Siinä erottuu oma tyylisi, josta varsinkin alkuvaiheessa varmasti tulee kritiikkiä, kun sitä pyytää. Moni kritisoi verraten kuvia todelliseen omaan havainnointiinsa, mutta jokainen havaitsee oikeasti eri tavalla, josta esimerkkinä Liisa Ihmemaassa piirustukset.
Se oma tyylisi kokemuksen karttuessa kuitenkin kuuluu sinne ja jää huomaamattomammaksi, kun muu tekniikka kehittyy. Jatka ihmeessä samalla omalla linjallasi. Keskity kehittämään tekniikkaa.
Silmät saa erottua kuvassa, samoin ei korvien tarvitse olla erilaiset, kunnes itse haluat kehittää niiden piirtämistä. Toistot, eli piirtäminen piirtämisen perään vie sinua eteenpäin, kun huomioit tekniikkaa, piirustuksen elementtejä ja asioita yhä lisää.
Vinkki: katso piirtämääsi kuvaa peilin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itse taidekoululaisena huvittaa ajatus, että "hyvän" ja "hienon" piirroksen pitäisi olla mahdollisimman fotorealistinen. Itse en osaa piirtää todellakaan kenenkään muotokuvaa tai esimerkiksi maisemaa siten, että se olisi yksi yhteen henkilön ulkonäön tms. kanssa. Meillä koulutuksessa helpottavinta on ollut se, että kaikille sanotaan että sinä osaat piirtää. Persoonallinen kädenjälki on tärkeintä ja kaiken kun presentoi hienosti niin hyvä tulee.
"Valokuvajäljennöksen" piirtäminen on se perustaito, piirtäjän ajokortti, jonka jälkeen hankitaan sitten oma tyyli ehkä toisentyyppisillä kuvilla. Uskon että jokainen Taikin käynyt abstrakti "suttaaja" osaa koska tahansa kopioida passikuvan. Heitä vain ei kiinnosta sellainen tyyli, koska ilmaisu on usein vapaampaa muunlaisessa taiteessa.
Hieman ''symbolien'' jälkiä, eri osat näyttävät irtonaisilta
Ilmeisesti on lyijärityö?
Tuota, tarkistele enemmän valoja ja varjoja, tummia ja vaaleita sävyjä, jolloin kyllä saat työhön enemmän syvyyttä. Tutkiskele pienempiäkin muotoja tarkemmin, kuvista on hyvä harjoitella... Ja koita piirtää yksityiskohtaisemmin, harjoittele ensin vaikka pelkkiä ylsityiskohtia, lupaan, on hauskaa puuhaa ja siihen uppoutuu helposti =). Älä tuhraa lyijykynän jälkeä, siitä tulee just toi tunkkainen vaikutelma. Eli älä häivyttele lyijykynän jälkeä sormella, opettele enneminkin käyttämään lyijäriä varjostuksiin ja tummempiin kohtiin sotkematta, onnistuu kyllä harjoittelulla!! Onnistumisen ilo on mahtava!
Jos jatkat lyijäreillä, niin siellä on eri kovuuksia, suosittelen ostamaan vaikka kirjakaupasta sellaisen valmiin setin.. B:t menee pehmeelle puolelle, mitä isompi "lukema" sen pehmeempi lyijy ja H:t kovempia, mitä isompi lukema sen kovempi lyijy, näillä pääsee hyvin piirtelemään valoja ja varjoja =)
Sitten ei ole pahitteeksi opetella vähän noita pään mittasuhteita... ohjeet kyllä löytyy googlaamalla, en nyt jaksa kirjoittaa tai etsiä linkkiä, kun löydät varmasti pienellä googlauksella tuhansia sivuja.
Toivottavasti ymmärsit mitä koitin kirjoittaa, olen oikeasti hirveän huono selittämään...
Mut tosta on ihan hyvä aloittaa, harjoitusta harjoitusta, jatka vaan samaa rataa se silmä kyllä harjaantuu näkemään ja käsi oppii tarkemmaksi. Kiva harrastus!
Voit käyttää musta rohkeammin sitä lyijykynää. Enemmän vaan pigmenttiä, varsinkin hiuksiin ja varjostuksiin.
Joo, ihan peruslyijärillä tuon kuvan piirsin. Voisin kyllä käydä ostamassa itselleni ihan oikean lyijykynät piirtämiseen. Mitkä ois ne "koot" joilla mun kannattais aloittaa?
Koitin peilin kauttakin tuota kuvaa katsoa, mutta en vain saa leukaa symmetriseksi vaikka kuinka yritän :D
Ja pinterestistä ja googlesta olen koko päivän katsellut erilaisia ihmiskasvojen mittasuhteita. Niissä on vaan hankalaa se, kun niitä "karttoja" on vaikka kuinka monta erilaista, ja jokaisessa menee niin viivat ja muut merkit eri kohdissa. Tähän työhön sitten yritin parhaani mukaan yhdistää niistä ohjeista itselleni "kartan", jonka mukaan tuon piirsin. Aika haastavaa, mutta tosi jännää :D
Annan 6 pistettä kymmenestä sinulle.
Et halua panostaa piirtämiseen.
Moikka! Mun mielestä lyijärimerkeillä ja pehmeyksillä ei ees oo mitään väliä, kun on tekniikka hallussa. Hyvä alku, ehdottomasti, mutta melkein suosittelen reenaamaan myls mallista piirtämistä. Ei siksi, että se olisi joku taitavuuden mittari, vaan jos haluat piirtää ihmismäisiä hahmoja, sä opit mallista piirtämällä paljon! Ja kun kopioit alkuun kuvia, opit sen kautta soveltamaan. True story, sillä juuri nyt opettelen digital paintingiä, ja sekin vaatii multa paljon harjottelua ja kopioimista, että saan oikeanlaista tatsia. Ja mä en edes piirrä fotorealistisesti, vaan sarjakuvatyylillä :)
Tsemppiä ja pitkää pinnaa, se on se tie. Älä lannistu ja piirrä vähän vaikka joka päivä. Siinä kehittyy ihan huomaamattaan!
N22, koko ikänsä "taiteillut"
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan peruslyijärillä tuon kuvan piirsin. Voisin kyllä käydä ostamassa itselleni ihan oikean lyijykynät piirtämiseen. Mitkä ois ne "koot" joilla mun kannattais aloittaa?
Koitin peilin kauttakin tuota kuvaa katsoa, mutta en vain saa leukaa symmetriseksi vaikka kuinka yritän :D
Ja pinterestistä ja googlesta olen koko päivän katsellut erilaisia ihmiskasvojen mittasuhteita. Niissä on vaan hankalaa se, kun niitä "karttoja" on vaikka kuinka monta erilaista, ja jokaisessa menee niin viivat ja muut merkit eri kohdissa. Tähän työhön sitten yritin parhaani mukaan yhdistää niistä ohjeista itselleni "kartan", jonka mukaan tuon piirsin. Aika haastavaa, mutta tosi jännää :D
Ai olet panostanut kokonaisen päivän tähän taiteilijan uraasi.
Annan pisteitä yläkanttiin 4 kpl. Ylärajan ollessa 10.
Tosi hyvä noin vähällä harjoittelulla. Suosittelen piirtämään taidejäljennöksiä, aloita vaikka ostamalla värityskirja ja piirtämällä mallista, vähitellen voit siirtyä taidekirjoihin, joita löytyy krjastosta. Niitä piirustuksia on sitten helppo vertailla alkuperäiseen kuvaan ja huomata mikä meni oikein mikä väärin ja opit piirtämään erilaisia kuvia.
Hei, varjosta hiukan silmissä valkuaisia ja laita valokohta iirikseen Ja muutenkin voisit varjostaa kasvojen reunoja, tulisi pyöreämpi muoto. Hyvä alku!
t. ammattipiirtäjä
Elävyyttä tuo heti lisää, jos jättää ääriviivat pois.
Mulla on syntymä lahjana taiteellisuus, mutta siitä ei mun mielestä ole juuri mitään hyötyä.
Tai no ehkä sillätavalla, kun ompelee tytölle barbien vaatteita tai askartelee lapselle jotain.
Ja käytännöntyössä esim. kahvilassa osaan laittaa nättejä annoksia, pullia ja leipiä.
Mutta pelkästä piirtämisestä, mitä hyötyä siitä on.
Jos jatkat päivittäin piirtämistä, on sulla mahdollisuus onnistua tulevaisuudessa ihan täysin realistisissa töissä. Oot nuori ja jos tää on todella eka kunnollinen piirrustus, niin taitoa löytyy. Loput on vaan opeteltava.
Opettele piirtämään mitä oikeasti näet. Kun piirrät silmän, täytyy piirtää oikeasti se kohde eikä mielikuvaa silmästä. Se että opit piirtämään todelliset viivat sun aivojen antaman mielikuvaobjektin sijaan, kehittyy harjoittelemalla.
Jatka ihmeessä, hyvin se menee:)
Tein vähän korjauksia teidän vinkkien perusteella, en tiedä huomaako eroa? Itsekin huomasin että silmistä tuli kauhean ison näköiset, vaikka yritin ihan mittasuhteiden mukaan ne piirtää...
http://aijaa.com/Vi2Db1