Laihaks ja ÄKKIÄ
Nopeita tapoja pudottaa painoa? Eikä mitään "kokonaisvaltainen elämäntapamuutos" -juttuja, kiitos! Mun paino on tullut nopeassa ajassa kun elämässä oli rankka tilanne ja olin paljon yksin eikä ollut muuta tekemistä kuin syödä. Nyt on taas noustu kuopasta ja haluan vanhan kroppan takaisin! Olen aina ollut hoikka joten en ole joutunut miettimään juuri syömisiäni niin tämä on uutta...Laihiskonkarit kaipaan vinkkejänne <3 Ja EI kaalikeittodieetti, olen allerginen kaalille.
Kommentit (74)
Ruokavalio on laihdutuksessa kaiken A ja O. Liikunta on vaan hyvää plussaa, se tosin kiinteyttää ja lisää kalorivajetta, joten ilman muuta sekin kannattaa.
- Syö säännöllisesti: Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala (tai sitten syöt välipalan etkä iltapalaa tai syöt molempina vähän) eli siis syöt säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä
- juot paljon vettä (älä kuitenkaan liioitellun paljon)
- jätä valkonen jauho, eli siis ensisijaisesti vehnä ja sokerit pois.. kaura on mun mielestä ihan ok, kuituja täytyy saada.
- liikuntana kävelyä, hölkkää tai jotain treenejä, esim juurikin edellä mainittuja HIIT tyyppisiä treenejä. Älä tee liikunnasta pakkopullaa, se on ns. sivujuttu, jolla vain lisäät kalorivajetta. Tärkeintä, että liikunta on sellaista, joka on sinulle mieluista. Jos lenkkeilet mielummin illalla kuin aamulla, niin lenkkeile sitten illalla, vaikka aamulla se onkin tehokkaampaa. Jos tykkäät enemmän sulkapallosta kuin lenkkeilystä, lähde pelaamaan sulkapalloa jne.
- syö kaikkea tälläistä: avokadoja, kananmunia, kaurapuuroa, kauraleipä myös mun mielestä ok, proteiinirahkoja, erilaisia marjoja (mustikat, vadelmat, mansikat), erilaisia hedelmiä koska kuituja.. esim. ananasta, vihanneksia (porkkanaa, vihreitä papuja jne...), erilaisia salaatteja, erilaisia keittoja jne...
Kyllä ne siitä lähtee. Jos tuo 10kg on nopeasti tullut niin osa on kyllä nesteitä, ne lähtevät nopeasti.
Ap hyvä, kiloista pääsee irti tasan sillä vauhdilla millä ne ovat tulleetkin. Oikotietä onneen ei ole, pikadieetit poistavat vain nesteitä ja kukaan ei pysty nutraamaan tai paastoamaan kuukausikaupalla. Pikadieeteillä ja kuureilla sotket aineenvaihduntasi lopullisesti. Lisää liikuntaa ja palaa samaan ruokavalioon mikä sinulla oli ennen avioeroa, niin painat 4 kk päästä kymmenen kiloa vähemmän kuin nyt.
Kai ymmärrät myös sen, että jos ennen olet ollut hoikka ja olet eron myötä ottanut 10 kiloa lisää niin laihdutat normaalipainon sisällä? On ihan eri asia 160-senttisenä tiputtaa 80 kilosta 70 kiloon kun on mistä tiputtaa ja kilot lähtevät nopeasti. Normaalin painoindeksin sisällä laihduttaminen on huomattavasti vaikeampaa ja vaatii sitkeyttä. Liikuntaa lisäämällä saat kroppaa paljon paremmin muokattua kuin millään ruokavaliolla.
T. 176 cm 60 kg joka tietää mistä puhuu (viime vuonna tähän aikaan 70 kg)
Jos sä olet syönyt oikein alunperin niin ei sun tarvi tehdä mitään muuta kun palauttaa se aiempi ruokavalio.. se on paljon terveellisempää kuin itsensä riuduttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt herää ihminen, tarvitsisit jotain henkistä apua, jos inhotat itseäsi ja yrität vain laihtua mahdollisimman nopeasti välittämättä siitä, mitä kuurin jälkeen tapahtuu.
Hyväksy itsesi. Olet kuitenkin selviytynyt erosta ja pysäyttänyt painonnousun. Hienoa!
Sinulla ei ole erityistä kiirettä laihtua.
Olet pystynyt syömään aika vapaasti lihomatta, eikö se ole ihanaa? Ethän vain tuhoa tällaista etua kiirehtimällä liikaa painonpudotuksessa?
Laihduta syömällä järkevästi ja liikkumalla. Näin paino pysyy sitten kun olet saanut kroppasi takaisin.
Kumpi on nyt tärkeämpi, muutama kuukausi vai sen jälkeinen loppuelämä?
Kiitos, melkein rupesin itkemään. Kammottaa vaan ajatus että ex-mies tulee vastaan ja näkee että musta on tullut tällanen läski. Tuntuu että jos hidastelen niin innostus lopahtaa kun muutosta ei näy. AP
Lupaan sulle, että jos nyt rauhoitut ja toimit järkevästi, niin vuoden kuluttua kun näet exäsi, SINÄ voit hyvin ja näytät kauniilta :) Ja olet päässyt yli exästä, ja voit vain kepeästi moikata vastaan tullessa :) Puhu ystäviesi tai vanhempiesi kanssa, että saat tukea ja apua nyt, kun ero on vielä tuore.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt herää ihminen, tarvitsisit jotain henkistä apua, jos inhotat itseäsi ja yrität vain laihtua mahdollisimman nopeasti välittämättä siitä, mitä kuurin jälkeen tapahtuu.
Hyväksy itsesi. Olet kuitenkin selviytynyt erosta ja pysäyttänyt painonnousun. Hienoa!
Sinulla ei ole erityistä kiirettä laihtua.
Olet pystynyt syömään aika vapaasti lihomatta, eikö se ole ihanaa? Ethän vain tuhoa tällaista etua kiirehtimällä liikaa painonpudotuksessa?
Laihduta syömällä järkevästi ja liikkumalla. Näin paino pysyy sitten kun olet saanut kroppasi takaisin.
Kumpi on nyt tärkeämpi, muutama kuukausi vai sen jälkeinen loppuelämä?
Kiitos, melkein rupesin itkemään. Kammottaa vaan ajatus että ex-mies tulee vastaan ja näkee että musta on tullut tällanen läski. Tuntuu että jos hidastelen niin innostus lopahtaa kun muutosta ei näy. AP
Mutta toisaalta se "hidastelu" on taatusti parempi kuin laihduttaa nopeasti ja raivolla sellaisella ruokavaliolla, jota et pysty ylläpitämään kuin lyhyen aikaa. Ensimmäisestä vaihtoehdosta on huomattavasti vähemmän haittaa. :) Ja kun ruokavaliosi on järkevä, tasainen eikä liian tiukille vedetty, on epätodennäköisempää sortua herkkuihin kuin vaikka muutaman päivän paaston tai ankaran keittodieetin aikana.
Ja mitä tulee ex-mieheesi... no, hän on ex. Sinun painosi ja painonhallintasi on sinua varten, ei todistelua miehelle, joka ei edes kuulu enää elämääsi. Tee itsellesi palvelus ja tee itsellesi hyviä asioita, sellaisia, joista sinulle tulee kokonaisvaltaisesti hyvä olo. Se on paljon tärkeämpää kuin se, mitä exäsi sinusta ajattelee vastaan tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsit vissiin jotain aineenvaihdunnan tappokuuria. Aina yhtä hyvä idea.
No en todellakaan! Vaan nimenomaa pyytäisin vinkkejä miten välttää tämä. Onko jotain laskuria olemassa että kun mulla kipeän avioeron aikana nousi paino 10kg neljässä kuukaudessa että kauanko menee että saa pois kilot??
Jos teet kaiken hyvin niin viidessä kuukaudessa saat 10kg läskiä pois. Syö siis -500kcal alle kulutuksesi per päivä. Jos et kaloreita jaksa laskea niin lopeta herkkujen syönti, syö paljon kasviksia ja toivo parasta, en lupaa mitään.
Älä huoli, vaikeassa elämäntilanteessa käy noin. Toiset lihoo ja toiset taas kuihtuu ihan luurangoiksi. Tärkeintä, että olet tiedostanut ongelman! Siitähän kaikki lähtee parempaan suuntaan. Kyllä ne kilot pois lähtee, nyt vaan lopetat sen turhan syömisen ja syöt vaik ns ''ruoka-aikoina''. Muina aikoina et syö, vaan kehittelet itsellesi muuta tekemistä. Tsemppiä! Takana on synkkä jakso, mutta edessä näkyy valoa :)
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, vaikeassa elämäntilanteessa käy noin. Toiset lihoo ja toiset taas kuihtuu ihan luurangoiksi. Tärkeintä, että olet tiedostanut ongelman! Siitähän kaikki lähtee parempaan suuntaan. Kyllä ne kilot pois lähtee, nyt vaan lopetat sen turhan syömisen ja syöt vaik ns ''ruoka-aikoina''. Muina aikoina et syö, vaan kehittelet itsellesi muuta tekemistä. Tsemppiä! Takana on synkkä jakso, mutta edessä näkyy valoa :)
Kiitos, ruoka-ajat ovat hyvä idea! AP
Vh-dieetti on ehkä epäterveellisin mahdollinen , ihmiskeho on suunniteltu ensisijaisesti hiilareille! Mä ryhdyin vegaaniks pari kuukautta sitten ja oon laihtunu jo 7kg, vaikka olen syönyt _enemmän_. enkä ole edes lisännyt liikuntaa. Syön nykyisin paljon mm. hedelmiä, perunaa, riisiä ja pastaa ja ei ole tarvinnut nälästä kärsiä :) joku vh-dieetti voi toimia hetkellisesti, mutta on erittäin epäterveellinen sekä ei toimi pitkällä aikavälillä...
Jätä pois etenkin punainen liha ja maitotuotteet jos et muuta. Punainen liha on ehkä epäterveellisintä mahdollista ruokaa ja lehmän maidon alkuperäinen tarkoitus on kasvattaa pienestä vasikasta täysikokoinen lehmä mahd. nopeasti = ei mitään laihdutusruokaa. Syö mahdollisimman vähän kaikenlaista prosessoitua ruokaa.
Muistakaa, että on ihan turhaa kitua jollain dieetillä, missä pitäisi mättää vain vihreitä kasviksia, protskua tai pussikeittoja ja ainoana ilona on yksi hedelmä per viikko. Jossain vaiheessa sitä sortuu kuitenkin. Mitä ikinä teettekään niin älkää ainakaan sortuko syömään proteiinilisiä...
10kg voi saada parissa kuukaudessa pois niin, että ne 10kg pamahtaa sinulle myöhemmin taatusti takas.
Tai sitten voit laihduttaa järkevästi, ja saada pidettyä ne 10kg kokonaan poissa. Liian rankka laihtuminen johtaa jossainvaiheessa kamalaan ruuan himoon, sitten sitä ruokaa suorastaan ahmii itselleen aivan väkisin. Kehoa ei voi rankaista/rääkätä liian nopeasti. Ota jokainen lähtenyt kilo aina positiivisena asiana, äläkä vaan tuijota sitä että ''pakko saada just se _10_ kiloa pois!!'' ekat 5kg saattaa lähteä jo aika lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vh-dieetti on ehkä epäterveellisin mahdollinen , ihmiskeho on suunniteltu ensisijaisesti hiilareille! Mä ryhdyin vegaaniks pari kuukautta sitten ja oon laihtunu jo 7kg, vaikka olen syönyt _enemmän_. enkä ole edes lisännyt liikuntaa. Syön nykyisin paljon mm. hedelmiä, perunaa, riisiä ja pastaa ja ei ole tarvinnut nälästä kärsiä :) joku vh-dieetti voi toimia hetkellisesti, mutta on erittäin epäterveellinen sekä ei toimi pitkällä aikavälillä...
Jätä pois etenkin punainen liha ja maitotuotteet jos et muuta. Punainen liha on ehkä epäterveellisintä mahdollista ruokaa ja lehmän maidon alkuperäinen tarkoitus on kasvattaa pienestä vasikasta täysikokoinen lehmä mahd. nopeasti = ei mitään laihdutusruokaa. Syö mahdollisimman vähän kaikenlaista prosessoitua ruokaa.
Muistakaa, että on ihan turhaa kitua jollain dieetillä, missä pitäisi mättää vain vihreitä kasviksia, protskua tai pussikeittoja ja ainoana ilona on yksi hedelmä per viikko. Jossain vaiheessa sitä sortuu kuitenkin. Mitä ikinä teettekään niin älkää ainakaan sortuko syömään proteiinilisiä...
Sanoin tai ainakin yritin sanoa että olen kasvissyöjä :) AP
Hienoa huomata ettei kukaan enää ehdota niitä Jutan dieettejä. Väki alkaa viisastumaan, kiitos internetin.
Ala röökaamaan niin ruokahalu unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä olet syönyt oikein alunperin niin ei sun tarvi tehdä mitään muuta kun palauttaa se aiempi ruokavalio.. se on paljon terveellisempää kuin itsensä riuduttaminen.
Voi apua. Jos sillä aiemmalla ruokavaliolla ei ole lihonut ei laihtunut, vaan on pysynyt saman painoisena vaikkapa 10 vuotta niin mites sä aattelit sen aiemman ruokavalion vievän nuo ylimääräiset kilot? Ensin pitää tietenkin saada noi extrat pois, sitten syödä kuten ennen lihomista. Painavampi joo kuluttaa enemmän, mutta ei niin paljon enemmän. Lisäksi kroppa sopeutuu liian pieneen energiavajeeseen eikä laihtumista tapahdu.
Kuinka nopeasti nuo 10kg ovat tulleet? Jos hyvin nopeasti, on varmaan valtaosa nesteitä. Käy vielä uudelleen aamulla (ulostamisen jälkeen) ilman vaatteita vaa'alla, ja katso mitä se näyttää. Tuijota tosiaan vaan aamun lukemaa, muut päivän lukemat ovat täysin vääriä. Katso vielä muutaman aamun lukema, jotta hahmotat sen todellisen painon kunnolla, välillä se heittää jopa 3 kg.
Nesteet lähtevät äkkiä, luulen että tuo ensimmäinen 5kg suorastaan ''sulaa'' pois, kunhan vaan nyt ryhdyt siihen säännölliseen ruokarytmiin, ja syöt terveellisesti ja järkevästi. Älä stressaa liikaa, keho ei tykkää stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti nuo 10kg ovat tulleet? Jos hyvin nopeasti, on varmaan valtaosa nesteitä. Käy vielä uudelleen aamulla (ulostamisen jälkeen) ilman vaatteita vaa'alla, ja katso mitä se näyttää. Tuijota tosiaan vaan aamun lukemaa, muut päivän lukemat ovat täysin vääriä. Katso vielä muutaman aamun lukema, jotta hahmotat sen todellisen painon kunnolla, välillä se heittää jopa 3 kg.
Nesteet lähtevät äkkiä, luulen että tuo ensimmäinen 5kg suorastaan ''sulaa'' pois, kunhan vaan nyt ryhdyt siihen säännölliseen ruokarytmiin, ja syöt terveellisesti ja järkevästi. Älä stressaa liikaa, keho ei tykkää stressistä.
Neljässä kuukaudessa kilot tulivat. Olen jo punninut itseni useasti kun järkytyin. AP
Olen yllättynyt palstan tasosta :D
Jäät lihavaksi koko loppuelämäksesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua. Jos sillä aiemmalla ruokavaliolla ei ole lihonut ei laihtunut, vaan on pysynyt saman painoisena vaikkapa 10 vuotta niin mites sä aattelit sen aiemman ruokavalion vievän nuo ylimääräiset kilot? Ensin pitää tietenkin saada noi extrat pois, sitten syödä kuten ennen lihomista. Painavampi joo kuluttaa enemmän, mutta ei niin paljon enemmän. Lisäksi kroppa sopeutuu liian pieneen energiavajeeseen eikä laihtumista tapahdu.
Totta. Tuo on oikeastaan ihan sama kuin se väite, että ihminen laihtuu kun lopettaa alkoholin käytön. Juu ei laihdu. Sehän olisikin helppoa, jos ihmisellä olisi vaikka 10kg ylipainoa ja laihtuminen takkuaa. No ei se mitään, kun käyttää reilummin alkoholia vaikkapa pari vuotta ja hankkii vielä toiset 10kg siihen kaveriksi niin sittenpä riittää, että sulkee korkin ja kuin taikaiskusta alkaa laihtua. Miten se olisi edes mahdollista, jos/kun ne ylimääräiset kilot on sen alkoholin tuomia? Se on totta että ihminen lakkaa kyllä lihomasta, mutta ei se nyt tietenkään ala laihtumaan. Eihän ne kalorit ole edelleenkään miinuksella, siitä vaan puuttuu ne entiset ylimääräiset. Se on ihan sama jos ihminen vetää suklaalevyn pari kertaa viikossa sen normaalin ruokavalion päälle. Siis sen missä paino on ja pysyy vakiona. Jos tätä jatkaa vaikka vuoden niin painoa on tullut määrä x lisää eikä se määrä x lähde mihinkään vaikka ne suklaalevyt jättäisikin syömättä. Kyllä siinä pitää jättää jotain muutakin.