Pirun zika-virus
Oltiin pari viikkoa häämatkalla Meksikossa. Häistä lähtien on yritetty raskautta eli puolisen vuotta, mutta siinä onnistumatta. Matkalla ollessamme, saatiin kuulla leviävästä zika-viruksesta, jota esiintyy myös siis Meksikossa. Pistettiin yrittäminen katkolle, sillä zika ei välttämättä aiheuta mitään oireita, joten ihan mahdollista että zika-hyttynen päässyt puremaan mua ilman, että tietäisin siitä. Sikiölle (erityisesti alkuraskaudessa) zika on erittäin vaarallinen.
Noh mutta kuinkas kävikään kun päästiin kotiin? Tissit oudon kipeenä ja mahaa nipistelee toispuoleisesti. Plussa pamahti. En oikein osaa olla onnellinen raskaudesta kun päällimmäisenä on vain pelko.
Mitä itse tekisitte? Ottaisitteko riskin ja antaisitte sikiön kasvaa jos vaikka zikalta olisikin vältytty? Entä jos myöhemmissä (esim. rakenneultrassa) selviäisikin altistuminen zikalle eli vaikea vammaisuus, pienipäisyys, lyhyt eliniän odote? Vai abortoisitteko vielä kun on mahdollista?
Kommentit (23)
Ottaisin rauhallisesti ja oottelisin ultraa. Voihan olla että menee kesken (zikan takia) tai sitten et ole saanut tartuntaa. Ultran jälkeen tekisin päätöksen abortista, johon kyllä kallistuisin mikäli jotain ilmenisi. Tsemppiä sulle!
Minä en tekisi aborttia missään tilanteessa, joten tuossa asiassa ei tarvitsisi miettiä mitään. Olisi itsestäänselvää, että ottaisin vastaan kaiken mitä tulossa on.
Zika-vasta-aineitako ei voi testata verestä että näkis onko sulla ollut tartunta?
Siis onhan olemassa testi millä selvitetään että oletko saanut zika tartunnan! Mun tuttu on just Meksikossa ja raskaana ja kertoi menevänsä testiin kun Suomeen pääsee. Tehdään jossain erikoislabrassa tms.
Rukoilisin ja ei mitään abortteja tarvita.
Äitiyspolille lähete ja siellä vasta-aineet
Vierailija kirjoitti:
Minä en tekisi aborttia missään tilanteessa, joten tuossa asiassa ei tarvitsisi miettiä mitään. Olisi itsestäänselvää, että ottaisin vastaan kaiken mitä tulossa on.
Se on sinun mielipiteesi ja kunnioitan sitä. Itse ajattelen mahdollisesti vammaisen lapsen elämää ja kuinka vaikeaa hänellä tulisi olemaan vammansa kanssa. Toki vammojakin on eri tasoisia, että ei se helppo ratkaisu olisi.
Onhan se aika epätodennäköistä, mutta en ehkä ottaisi riskiä itse. Itse sairastin ilmeisesti zikan oltuani pitkään Brasiliassa ja se oli vakavuudeltaan todella kuin lievä flunssa, vaikka oireet olivat erilaiset (punaiset silmät, ihottuma, päänsärky, voimattomuus). 80% tartunnan saaneista ei saa mitään oireita.
Hyttysenpistot olivat kylläkin erilaisia kuin yleensä ja näinkin kyseisen hyttysen, se oli isohko ja vaaleankirjava.
Mutta tosiaan, seuraukset sikiölle ovat niin inhottavat, että ehkä keskeyttäisin kaiken varalta.
Voiko sen tosiaan saada selville jälkikäteen, vaikka tauti olisi jo pois sairastettu? Jos näin on niin mahtavaa!! Ap
Kyllä sairastettu infektio voidaan todeta zikavirukselle kohonneista vasta-aineista. En tiedä onko testiä suomessa vielä käytössä mutta aiemmista vastauksista päätellen on. Ei muuta kun soitto neuvolaan niin eiköhän selviä asia!
Eli tulit raskaaksi, koska ehkäisy petti?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika epätodennäköistä, mutta en ehkä ottaisi riskiä itse. Itse sairastin ilmeisesti zikan oltuani pitkään Brasiliassa ja se oli vakavuudeltaan todella kuin lievä flunssa, vaikka oireet olivat erilaiset (punaiset silmät, ihottuma, päänsärky, voimattomuus). 80% tartunnan saaneista ei saa mitään oireita.
Hyttysenpistot olivat kylläkin erilaisia kuin yleensä ja näinkin kyseisen hyttysen, se oli isohko ja vaaleankirjava.
Mutta tosiaan, seuraukset sikiölle ovat niin inhottavat, että ehkä keskeyttäisin kaiken varalta.
Ihan vain koska on käynyt alueella? Eikö kaikkien noiden maiden naisten pitäisi keskeyttää kaiken varalta, hehän asuvat kaiken lisäksi siellä koko ajan?
Tässä jutussa lisää infektion testaamisesta. Melko spesifinen IgM-testi voidaan tehdä, mutta ole nopea. IgM tasot laskevat nopeasti infektion jälkeen.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/raskaana-olevien-kannattaa-v…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairastettu infektio voidaan todeta zikavirukselle kohonneista vasta-aineista. En tiedä onko testiä suomessa vielä käytössä mutta aiemmista vastauksista päätellen on. Ei muuta kun soitto neuvolaan niin eiköhän selviä asia!
Sä meinaat, että neuvola osaisi tässä asiassa neuvoa, vaikkeivat osaa kertoa mitään äidinmaidonkorvikkeistakaan? Ok.
No tuskinpa ne etelä-amerikassa ovat lopettaneet lisääntymistä. Eli käy testissä, jos sellainen on ja jos ei ole, jatkat raskautta normaalisti. Aina on riskejä raskaudessa. itse ehdin pelätä ainakin toksoplasmoosia (mediumpihvi), listerioosia ja maksan syöntiä. Ja noin alkuraskaudessa isompi häiriö aiheuttaa keskenmenon, eikö se niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta mä en usko.
mitä ihmeellistä, hanimuu ja olivat Meksikossa ja sielläkin jyllää zika virus. Mikäli ei käytetty ehkäisyä niin voihan sitä olla raskaana.
Ja näköjään virus voidaan suoraankin detektoida monistamalla sen RNA:ta RT-PCR menetelmällä, joka on luotettavin menetelmä.
Pahinta tässä on epävarmuus kun ei tiedä yhtään, onko juuri zika-hyttynen päässyt puremaan eikä ole olemassa testiä, jolla sen voisi selvittää!! Ihan kamala tilanne :(ap