Valeiskias eli piriformissyndrooma
Onko täällä kyseisestä vaivasta kärsiviä? Minkä olette kokeneet parhaana apuna oireisiin?
Kommentit (7)
Pakaralihaksen jokapäiväinen venyttely ja reipas liikunta.
Luulin kärsiväni iskiaksesta monta vuotta, ja kirosin kun tuntui ettei mikään siihen auta ja varoin ihan turhaan kaikkea liikkumista. Sitten fysioterapeutti veikkasi piriformista ja antoi ohjeet niin vaiva on pikkuhiljaa lähtenyt.
Sairastelun takia jouduin olemaan pari viikkoa liikkumatta, niin kipu alkoi hiljalleen taas mutta nyt viikon lenkkeilyn ja aerobisen liikunnan + päivittäisen venyttelyn jälkeen se on taas poissa.
Syytin iskiasta, mutta hieroja vihjasi piriformiksesta. Ohjeita venyttelyyn sain pari kappaletta. Oletteko käyttänyt hoitoon kylmää tai lämmintä haudetta kipua esiintyessä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Syytin iskiasta, mutta hieroja vihjasi piriformiksesta. Ohjeita venyttelyyn sain pari kappaletta. Oletteko käyttänyt hoitoon kylmää tai lämmintä haudetta kipua esiintyessä?
Ap
Saunasta ei ainakaan haittaa ollut. Kinesioteipeistä oli myös hyötyä pahimpaan aikaan, kun
Kipu teki jalan käyttökelvottomaksi, eikä sitä voinut edes jumpata.
Kuuma/kylmä -ohjeistukset olivat ristiriitaisia, kuka sanoi mitäkin. Eli käytännössä en tiennyt, ketä uskoa, lääkäriä vai osteopaattia. Ehkä molempi parempi: uinti kylmässä ja sitten saunaan! 😀👍
Loppujen lopuksi piriformisjumi laukesi juuri itsehoidolla. Asiantuntujoilta sain vain vakuutuksen, ettei ole kyseessä oikea iskias, välilevypullistuma tms. vakavampaa.
Venyttelyjen lisäksi pinnettä voi helpottaa kunnon kovakouraisella käsittelyllä. Eli itse tai kaveri murjoo/hieroo nyrkeillä syvälle pakaralihakseen. 😃
Netistä löytyy hyviä treenausohjeita si-nivel -vaivoihin, jotka pätevät usein myös piriformisjumiin. Minäkin luulin, että lantio on vinksahtanut. Tavallaan se olikn virheasennossa, syynä piriformiksen jännitystila.
Mulla piriformis jumissa JA bursiitti lonkassa, joskus yöt on helvettiä. Piriformista pitäisi venyttää mutta juuri niin miten bursiitti sen estää. Odotan siis tulehduksen paranemista. Huoh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saunasta ei ainakaan haittaa ollut. Kinesioteipeistä oli myös hyötyä pahimpaan aikaan, kun
Kipu teki jalan käyttökelvottomaksi, eikä sitä voinut edes jumpata.
Kuuma/kylmä -ohjeistukset olivat ristiriitaisia, kuka sanoi mitäkin. Eli käytännössä en tiennyt, ketä uskoa, lääkäriä vai osteopaattia. Ehkä molempi parempi: uinti kylmässä ja sitten saunaan! 😀👍
Loppujen lopuksi piriformisjumi laukesi juuri itsehoidolla. Asiantuntujoilta sain vain vakuutuksen, ettei ole kyseessä oikea iskias, välilevypullistuma tms. vakavampaa.
Venyttelyjen lisäksi pinnettä voi helpottaa kunnon kovakouraisella käsittelyllä. Eli itse tai kaveri murjoo/hieroo nyrkeillä syvälle pakaralihakseen. 😃
Netistä löytyy hyviä treenausohjeita si-nivel -vaivoihin, jotka pätevät usein myös piriformisjumiin. Minäkin luulin, että lantio on vinksahtanut. Tavallaan se olikn virheasennossa, syynä piriformiksen jännitystila.
Kiitos!
Ap
Minulla vaiva parani kalevalaisen jäsenkorjaajan käsittelyssä. Kipu oli todella kova ja jatkunut jo pitkään.
Kävelemään en pystynyt kunnolla ja nukkuminen oli hankalaa kun jo kääntyminen aiheutti kipua.
Suosittelen. Pääset vaivasta kertaheitolla, ja saunaan käsittelyn jälkeen kotona ja lämmintä päälle.
Mulla on ollut joskus. Paras apu oli pakaralihaksen jatkuva venyttely jotta pinne laukeaa, sellainen venytys missä kipeän puolen jalka laitetaan ristiin toisen päälle.