kumpi tärkeämpi laihtumisessa, liikunta vai ruoka?
Kommentit (27)
Olen välillä laihtunut epäterveelliselläkin, vähällä ruualla (olo on kyllä silloin surkea). Raskas saliharjoittelu puolestaan on tehnyt mulle kauhean ruokahalun! Se on johtanut terveelliseem, mutta runsaaseen syömiseen.
Mä olen laihduttanut normaalipainon sisällä 5kg vuoden aikana. Tosin paino on noussut kilon tuon jälkeen, mutta se on lihasta, koska olen samalla kaventunut. Käyn salilla, treenaan mäkijuoksua, vesijuoksen, juoksen, kävelen, uin ja kuntonyrkkeilen. Syön. Paljon. Erittäin paljon herkkuja ja taatusti enemmän, kuin ennen. Teen fyysistä työtä. Peruskulutus ja muu kulutus on vaan ihan älytön.
Korvien väli on tärkein, eli sen tajuaminen miksi syö liikaa. On myös opittava tunnistamaan itsessään nälkä ja kylläisyys, ettei jatkuvasti työnnä suuhunsa jotakin vain siksi, ettei ole parempaa tekemistä tai siksi, että ruokaa on tarjolla. On myös osattava lopettaa itsensä palkitseminen ja lohduttaminen syömisellä.
Sen jälkeen liikunta raittiissa ulkoilmassa (happi tekee aivoille hyvää) ja säännöllinen, monipuolinen ja kohtuullinen syöminen auttaa pudottamaan painoa pysyvästi. Kun syö viisaasti, nauttien ja normaalisti, ei ruokaa tarvitse ajatella koko ajan. Voi keskittyä muihin asioihin.
Dieetit on harrastelijoille ja jojottajille. Ne jonkun julkkiksen markkinoimalla kuurilla pudotetut kilot tulevat aina takaisin.
Molempia tarvitaan kirjoitti:
Liikunta on myös erittäin tärkeässä roolissa laihduttamisessa. Kaikki tosin lähtee ravinnosta (laadukkaasta), mutta liikunnan merkitystä ei kannata aliarvioida.
Liikunnan merkitys on 0.
Jos mä käyn viikossa 3-4 kertaa 10km juoksulenkin niin tälläinen 80kg ukko polttaa siinä vähän laskentatavasta riippuen sellaiset 2800-3300 kilokaloria. Ootteko te ihan oikeasti sitä mieltä, että tuolla ei ole mitään merkitystä painonhallinnassa tai laihdutuksessa?
On läskien "liikuntaa" jossa kävellään mopsin kanssa 500m lenkki pisutellessa sitten on oikeaa liikuntaa. Ei pitäisi sekottaa näitä vaikka ymmärrän kyllä, että se on motivoivaa rapakuntoisille kuulla, että liikuntaa ei tarvita jos haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä käyn viikossa 3-4 kertaa 10km juoksulenkin niin tälläinen 80kg ukko polttaa siinä vähän laskentatavasta riippuen sellaiset 2800-3300 kilokaloria. Ootteko te ihan oikeasti sitä mieltä, että tuolla ei ole mitään merkitystä painonhallinnassa tai laihdutuksessa?
On läskien "liikuntaa" jossa kävellään mopsin kanssa 500m lenkki pisutellessa sitten on oikeaa liikuntaa. Ei pitäisi sekottaa näitä vaikka ymmärrän kyllä, että se on motivoivaa rapakuntoisille kuulla, että liikuntaa ei tarvita jos haluaa laihtua.
Sano mitä sanot, mutta _laihtumisen_ kannalta liikunnan merkitys on ruokailuun verrattuna vähäinen.
Laskelmiisi nojaten yhden juoksulenkkisi kalorinkulutus on n. 800kcal. Vertailuksi voisi sanoa, että tuo määrä tulee täyteen vaikkapa kahdesta viineristä. Tai fazerin sinisestä maitokahvilla nautittuna. Tai neljästä lonkerosta. Psykologinen vaikutus vastaavalla lenkillä on kuitenkin melkoinen, joten tavallista ruokaakin saattaa tulla syötyä enemmän, koska "kävinhän mää lenkillä".
Tosin aika harva ylipainoinen edes pystyy juoksemaan 10km lenkkejä, joten koko esimerkki on täysin hyödytön. Saman kalorimäärän voi kyllä pudottaa juoksemattakin, esim. muutaman tunnin kohtuuvauhtisella sauvakävelylenkillä, mutta myös tuolloin ruuantarpeen lisääntyminen saattaa kumota hyödyn.
Lopuksi voisit myös miettiä sitäkin, että kuinka motivoivaa on kuulla, ettei ne "pisulenkit" ole oikeaa liikuntaa, eikä niillä ole mitään merkitystä. Tässä nimittäin asiantuntijat ovat kanssasi täysin eri mieltä. Asiantuntijoiden sanomiset vain tuppaa unohtumaan, jos lähipiiristä löytyy tällaisia "fat shamerseja", jotka naureskelevat kilojensa kanssa sinnikkäästi aktiivisuuttaan lisääville lyllertäjille. Se pisulenkki voi olla startti sille, että myöhemmin jaksaa juosta sen 10km, mutta sille lenkille lähtee vain, ellei häpeä itseään. Sinunlaisten takia moni lenkki jää tekemättä.
Sopivasti tehtynä liikunta tukee laihtumista, mutta on niin helppo syödä ruokaa tms. ja saada siitä energiaa enemmän kuin voi liikkumalla kuluttaa, että ehdottomasti laihtumisen kannalta tärkeämpää on ruoka ts. se mitä syö.
Liikuminen laihtumisen tukena on myös käytännössä välttämätöntä, koska jos ei liiku kun laihduttaa niin lihakset surkastuvat ennen kuin läski (selluliitti) häviää. Elimistö siis silloin päättelee, että kun ei liikuta lihaksia ei tarvita ja se säästää läskin helpommin energiaksi muutettavana vararavintona.
Lyhiesti: Laihtumiseen ja lihomatta säilymisessä olennaisinta on että on hyvät ruokailutottumukset, syö ravitsevaa ruokaa ja vain sen minkä myös päivän mittaan kuluttaa. Liikuntaa tarvitaan sen lisäksi, jotta elimistö pysyy hyvin toimintakykyisenä ja se edes auttaa terveenä pysymistä.