Miksi aikuinen ihminen kuuluu kirkkoon vain tavan vuoksi?
Ei käy jumalanpalveluksissa eikä missään vapaaehtoistoiminnassa. Ehkä jonkun häissä tai hautajaisissa joskus. En ymmärrä ns.tapakristittyjä. Voihan sitä uskoa mihin tahansa maksamatta aneveroa kirkon organisaatioille.
Kommentit (36)
Kyllä minä tykkään että minun rahoistani maksetaan pappien palkkaa, jotka ovat varsinkin vanhuksille tärkeitä+ muu toiminta.
Sanos muuta. Miksi kuulua kirkkoon jos ei usko jumalaan.
Mää en usko mihinkään "korkeampaan voimaan". Kuulun kuitenkin kirkkoon, sillä se tekee niin paljon hyvää, että haluan olla tukemassa. Ja sit tykkään yli kaiken urkumusiikista, ja kirkossa järjestetään paljon ihania konsertteja. Nautin kirkoista paikkkoina, ne ovat kauniita ja rauhoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Ah, jaan tuskan tähän liittyen. Ystäväni kuuluu kirkkoon vain sen takia, että se on normi, ja monet sukulaiset ei eroa kirkosta ymmärtäis. Mutta hei "ainaki on ny kirkolliset bileet jo pidettyä ku lapsetkin on kastettu, et voidaanhan me joskus erotakin".
Typerää maksaa kuntosalistakin, jossa ei käy ja jonka palveluista ei tykkää. Sama pätee kirkkoon.
Mistä sinä tiedät ystäväsi todelliset ajatukset?
Ehkei hän mitenkään halua sinulle perustella valintojaan?! Tapakristittykin on kristitty ja tänäpäivänä se, että EI eroa kirkosta on suurempi kannanotto kuin jos eroaa.
Ystäväsi ei tahdo puhua asiasta kanssasi, eikä asia kuulu sinulle pätkän vertaa.
Pitäisi olla sääntö/laki, että jos aikoo kuulua kirkkoon niin pitää käydä tietty määrä jumalanpalveluksia, ehtoollisia ym. kirkollisia tilaisuuksia tai jäsenyys ja kirkollisvero raukeaa.
No, tietenkään ahne kirkko ei tätä varmaankaan esitä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei käy jumalanpalveluksissa eikä missään vapaaehtoistoiminnassa. Ehkä jonkun häissä tai hautajaisissa joskus. En ymmärrä ns.tapakristittyjä. Voihan sitä uskoa mihin tahansa maksamatta aneveroa kirkon organisaatioille.
Siinä on se, että sinä ja minä emme voi tietää että miten Jumala suhtautuu kirkosta eroamiseen, mutta itse en ainakaan ottaisi sitä riskiä että se nähdään suurena syntinä vain siksi että säästän vähän rahaa vuosittain. Mutta se on jokaisen oma päätös.
Mä en käytä kirkon palveluja, mutta maksan siitä, että joku toinen voi. Olen itse nuorena käynyt tyttökerhossa ja nuorisotoiminta oli kivaa. Juurikaan muita vaihtoehtoja ei ollut. Vauvamuskari on varmaan viimeinen asia, mitä olen hyödyntänyt.
Maksan sius noista kerhoista, diakoniatyöstä ja parisuhdeneuvontatyöstä.
Mun mielestäni ne ovat todella tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, jaan tuskan tähän liittyen. Ystäväni kuuluu kirkkoon vain sen takia, että se on normi, ja monet sukulaiset ei eroa kirkosta ymmärtäis. Mutta hei "ainaki on ny kirkolliset bileet jo pidettyä ku lapsetkin on kastettu, et voidaanhan me joskus erotakin".
Typerää maksaa kuntosalistakin, jossa ei käy ja jonka palveluista ei tykkää. Sama pätee kirkkoon.
Ehkei hän mitenkään halua sinulle perustella valintojaan?! Tapakristittykin on kristitty ja tänäpäivänä se, että EI eroa kirkosta on suurempi kannanotto kuin jos eroaa.
Ystäväsi ei tahdo puhua asiasta kanssasi, eikä asia kuulu sinulle pätkän vertaa.
Ehkä tiedän siksi, kun näin kaverini on minulle puhunut :D Ihan on tässä muodossa ilmaissut, ettei kirkollinen elämä kiinnosta häntä piirun vertaa, mutta ei uskalla sukulaisten/ yhteiskunnan normien takia erotakaan. Jännä juttu, että tunnen ystäväni paremmin kuin av:n piiloagendahavaitsija. Taidat olla aika House, jos kaikki valehtelevat ;)
Koska kirkkohäät ovat sata kertaa paremmat, kuin maistraatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi ei tahdo puhua asiasta kanssasi, eikä asia kuulu sinulle pätkän vertaa.Ehkä tiedän siksi, kun näin kaverini on minulle puhunut :D Ihan on tässä muodossa ilmaissut, ettei kirkollinen elämä kiinnosta häntä piirun vertaa, mutta ei uskalla sukulaisten/ yhteiskunnan normien takia erotakaan. Jännä juttu, että tunnen ystäväni paremmin kuin av:n piiloagendahavaitsija. Taidat olla aika House, jos kaikki valehtelevat ;)
No miten se sinun persettäsi noin kaivaa, eiköhän tstäväsi osaa tehdä omat päätökset elämässään.
Vielä oudompaa on se että vauvoja liitetään uskontokuntiin. Oikeastaan aika sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkkohäät ovat sata kertaa paremmat, kuin maistraatissa.
Miksi sitten enää alle puolet pareista vihitään kirkossa?
Vaikka kuinka olisi kirkkohäät, niin se kirkko on pakkopulla osuus ja varsinaiset juhlat alkaa vasta kirkon jälkeen. Sama sikipata koko kirkko ja siirtyä suoraan juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käytä kirkon palveluja, mutta maksan siitä, että joku toinen voi. Olen itse nuorena käynyt tyttökerhossa ja nuorisotoiminta oli kivaa. Juurikaan muita vaihtoehtoja ei ollut. Vauvamuskari on varmaan viimeinen asia, mitä olen hyödyntänyt.
Maksan sius noista kerhoista, diakoniatyöstä ja parisuhdeneuvontatyöstä.
Mun mielestäni ne ovat todella tärkeitä.
Minusta olisi parmpi että vauvamuskarit ja parisuhdeneuvonta järjestettäisiin ilman uskonnon mukaan ymppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on se, että sinä ja minä emme voi tietää että miten Jumala suhtautuu kirkosta eroamiseen, mutta itse en ainakaan ottaisi sitä riskiä että se nähdään suurena syntinä vain siksi että säästän vähän rahaa vuosittain. Mutta se on jokaisen oma päätös.
Kiva jumala sellainen, joka vaatii rahaa. Maksat siis itsellesi taivaspaikkaa varmuuden vuoksi.
No, jos ei ole kummempaa kapinointihalua asian suhteen. Eli kuten sanoit: "vain tavan vuoksi". Saahan sillä ne perinteiset häät, hautajaiset, ristiäiset. Ja jos haluaa tukea diakoniatyötä ym. eikä se summa tunnu niin isolta.
Edes sen, että uskoo Jumalaan ja Raamattuun, ei tarvitse olla syy kuulua kirkkoon tai muuhunkaan seurakuntaan. En sano ettei saisi kuulua, mutta ei sellaisesta puhuta Raamatussa mitään, alkuseurakunnan aikana kokoonnuttiin pääasiassa kodeissa, ei ollut mitään erillisiä kirkkorakennuksia ja organisaatioita joihin pitäisi liittyä. Mutta kukin tehköön kuten haluaa, ei tästä pitäisi tehdä asiaa suuntaan eikä toiseen. Ehkä kannattaisi kuitenkin miettiä niitä syitä omalle valinnalleen, olipa uskova tai ei.
En kuulukaan. En maksa palveluista joita en edes käytä. Lasta ei myöskään ole kastettu ja maistraatissa menin naimisiin. Maksan mielelläni minulle tärkeistä asioista mutta tämä nyt ei vaan ole sellainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla sääntö/laki, että jos aikoo kuulua kirkkoon niin pitää käydä tietty määrä jumalanpalveluksia, ehtoollisia ym. kirkollisia tilaisuuksia tai jäsenyys ja kirkollisvero raukeaa.
No, tietenkään ahne kirkko ei tätä varmaankaan esitä :D
Brittein saarillahan on vanhemmilla kirkossakäyntipakko jos aikovat saada lapsensa hyvään julkiseen = kirkon ylläpitämään kouluun.
(Hesarista luin viime vuoden lopulla, tarkempia speksejä en enää muista mutta pointti on todellakin tuo.)
Kannatuksen vuoksi. Maailmassa on hyvin vähän uskontoja, joissa tunnetaan naispappeus, esimerkiksi. Muutenkin suurin osa luterilaisen kirkon suomalaisista perusarvoista on kannattamisen arvoisia. Tietysti siellä on oma änkyräsiipensä, mutta historiaan verrattuna ja laajemmin ottaen minusta tuo on kannattamisen arvoinen instituutio.
Kuulumalla luterilaiseen kirkkoon "annan ääneni" myös islamisaatiota vastaan. Viime aikoina kirkon myötämielinen suhtautuminen islamiin on tosin pistänyt miettimään asiaa...