Mikä on pienin suomalainen kaupunki, jota pidätte kaupunkina?
En ihan osaa itse sanoa, mutta ainakaan en pidä kaupunkeina niitä, jotka käyttävät itsestään kaupunki-nimitystä mutta joiden suurimman taajaman väkiluku on alle 15 000, mikä on kaupunkimaisiksi määriteltyjen taajamien vähimmäisasukasluku.
Kommentit (84)
Helsinki.
Suomesta puuttuu termit kuvaamaan "town" ja "city" kokoisia mestoja.
Klaukkala!! Suomen suurin kylä saisi muuttua jo kaupungiksi.
oulu, itse olen syntyperäinen helsinkiläinen.
No en osaa sanoa asukasluvun mukaan, kun asemakaava ja vaestotiheys vaikuttaa siihen, tuntuuko koko paikka ollenkaan kaupungilta. Esim. Tampereesta tulee ison maalaistaajaman tunnelma ja Turku sen sijaan tuntuu kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
Kaskinen.
Joo, Kaskinen alle 1300:lla asukkaallaan on ehdottomasti kaupunki. Kustaa III:n perustama, 1700-luvun ruutukaava, ja katuja nimeltään Aleksanterinkatu, Raatihuoneenkatu, Satamakatu, Kirkkokatu ja Puistokatu. No, kovin montaa muuta katua siellä ei olekaan, mutta kyllä se noillakin näytöillä on enemmän kaupunki kuin joku ...Vantaa tai Espoo.
Jos raja on johonkin vedettävä niin noin 100 000 henkeä eli Kuopio ja sitä isommat.
Oulun laskisin vielä kaupungiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos raja on johonkin vedettävä niin noin 100 000 henkeä eli Kuopio ja sitä isommat.
Kuopiosta on tullut yli 100 000 asukkaan kaupunki kuntaliitosten ansiosta. Kaikissa muissa yli 100 000 asukkaan kaupungeissa myös kaupungin keskustaajaman asukasluku ylittää 100 000 asukkaan rajan.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki.
Suomesta puuttuu termit kuvaamaan "town" ja "city" kokoisia mestoja.
Itse asiassa city tarkoittaa vähintään 100 000 asukkaan kaupunkia, ja niitä on kyllä Suomessa muitakin kuin Helsinki.
Kaskinen on pienin kaupunki, jota pidän kaupunkina. Miksi pitäisi olla eri mieltä virallisen tiedon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kaskinen on pienin kaupunki, jota pidän kaupunkina. Miksi pitäisi olla eri mieltä virallisen tiedon kanssa?
Ei kukaan sanokaan, että pitäisi olla, mutta kun monet vain eivät ole. Enkä itse ihmettele sitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiosta on tullut yli 100 000 asukkaan kaupunki kuntaliitosten ansiosta. Kaikissa muissa yli 100 000 asukkaan kaupungeissa myös kaupungin keskustaajaman asukasluku ylittää 100 000 asukkaan rajan.
Höpö höpö. Jyväskylä oli ainakin 90-luvulla Kuopiota 20 000 asukasta pienempi, ja on sittemmin kasvanut isommaksi kuntaliitosten myötä. Ei todellakaan jkl:n keskustaajamassa ole lähellekään 100 000 asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jyväskylä oli ainakin 90-luvulla Kuopiota 20 000 asukasta pienempi, ja on sittemmin kasvanut isommaksi kuntaliitosten myötä. Ei todellakaan jkl:n keskustaajamassa ole lähellekään 100 000 asukasta.
Niin, hallinnollinen Jyväskylä oli Kuopiota pienempi, mutta Jyväskylän keskustaajama oli suurempi. Tähän keskustaajamaan kuului ja kuuluu tietysti edelleen sittemmin lakkautettu Jyväskylän maalaiskunta. Taajama voi näet kuulua useampaan kuin yhteen kuntaan. Helsingin keskustaajama ulottuu 11:sta kunnan alueelle.
Lahti. Ollut oikealta asukasluvultaan kaupunki jo sata vuotta eikä vasta viime vuosien kuntaliitosten ansiosta.
Vaasa