Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikilta äideiltä ei tule maitoa synnytyksn jälkeen?

Vierailija
30.01.2016 |

Onko rinnat jotenkin alikehittyneet vai mikä on syy?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heti synnytyksen jäljeen tulekaan. Kestää kunnes maito nousee.

Vierailija
2/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkoitinkin, että miksi ei ylipäätään tule maitoa? Eli maito ei nouse?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hormooni toiminnastakin. Joillakin tulee, muttei tarpeeksi, monesta riippuva asia. Tätini pystyi imettämään vasta neljännen lapsensa, sitä ennen ei tullut maitoa.

Vierailija
4/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei imetä tarpeeksi. Imettämällä maitoa alkaa tulemaan. Tai jos on on aliravittu.

Vierailija
5/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain voi kestää pidempään ennen kuin maitoa alkaa tulla. Stressi vaikuttaa maidon vähyyteen tai puuttumiseen. Kuopuksen kohdalla olin niin väsynyt ja heikossa hapessa että synnytyksen jälkeen tuli huomattavasti vähemmän maitoa kuin esikoisen kohdalla. Mitä enemmän stressaa maidon tuloa niin sitä todennäköisemmin sitä ei tule riittävästi, joillain voi jäädä jopa kokonaan maidot tulematta.

Vierailija
6/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tarkoitinkin, että miksi ei ylipäätään tule maitoa? Eli maito ei nouse?

Ap

Kaikilta nousee maito. Mutta jos ei imetä ja yritä niin tuotanto tyrehtyy.

Vierailija
7/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla lähtee nousemaan vasta muutaman päivän jälkeen synnytyksestä. Jos tätä ennen on annettu pullosta maitoa, niin kierre on valmis. 

Hyvin äkkiä se maidon tulo tyrehtyy, jos lapsi ei ime kunnolla rintaa. Näin käy helposti, jos on jo tottunut pulloon. 

Kaikki terveet naiset voivat imettää. Kyse on virheistä alkuvaiheessa tai lapsen erinäisistä vammoista. Sama kuin sanoisi, että pissaa ei tule vaikka kuinka juon. Silloin on jokin elimellinen vika munuaisissa tms. 

Vierailija
8/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hormooni toiminnastakin. Joillakin tulee, muttei tarpeeksi, monesta riippuva asia. Tätini pystyi imettämään vasta neljännen lapsensa, sitä ennen ei tullut maitoa.

Miten tämä ihmeparantuminen? Neljännen lapsen kohdalla ehkä oli itsevarmuutta imettää?

Vierailija
9/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan ei ollut vierihoitoa sairaaloissa, mikä varmasti pilasi monen imetyksen alkuunsa. Nykyään ongelmia tulee sektion jälkeen, kun keho ei täysin ymmärrä synnyttäneensä. Samoin ongelmia tulee, jos ei heti ala imettämään säännöllisesti sairaalassa, jos esim äiti joutuu lepäämään synnytyksen jälkeen eikä ala heti itse hoitamaan vauvaa.

Vierailija
10/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei imetä tarpeeksi. Imettämällä maitoa alkaa tulemaan. Tai jos on on aliravittu.

Jopa hyvin alipainoisilla äideillä lähtee rinnat herumaan. 

Jos niin luuranko on, että ei maitoa tule, niin silloin ei raskaaksikaan ole voinut tulla saati synnyttää terveen lapsen. 

Vierailija
11/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mm. siinäkin on eroja, paljonko rauhaskudosta on rinnoissa. Eihän mikään elin ihmisellä ole sellainen, että kaikilla aina toimii niin kuin pitäisi, ja on siinä maidontuotannossakin monta vaihetta, joissa voi jotain mennä pieleen. Ei se tietysti läheskään aina ole elimellistä tai edes hormonaalista vikaa, jos maito ei nouse tai sitä ei tule tarpeeksi, mutta joskus on. Monella tulee maitoa vaikka tekisi kaiken ns. väärin, monella tulee maitoa jos on pystynyt ja ymmärtänyt tietyt asiat tehdä ns. oikein, joillakin ei tule vaikka tekisi kaiken oikein. Onneksi on korvikkeita!

Vierailija
12/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni ei tullut maitoa, kun olen itse syntynyt. Eli pullolapsi olen minä. Samoin minulla ei maitoa riittänyt esikoiselle kuin kolme viikkoa, sen jälkeen pullosta. Kahdelle nuoremmalle ( jo syntyessään isompia kuin esikoinen) olen joutunut antamaan pullosta heti, sillä aikamoisia loppasuita, siis kovia syömään, eikä maitoni olisi mihinkään riittänyt. Eli pienimaitoisuus mennyt ainakin meillä perheessä.

Vierailija
13/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei imetä tarpeeksi? Jos maitoa ei tule, sitä ei tule, ei auta vaikka mitä teet. Tyhmät mielipiteet voi pitää omana tietonaan, tässä kysyttiin faktoja asiasta.

Vierailija
14/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ei tullut maitoa, kun olen itse syntynyt. Eli pullolapsi olen minä. Samoin minulla ei maitoa riittänyt esikoiselle kuin kolme viikkoa, sen jälkeen pullosta. Kahdelle nuoremmalle ( jo syntyessään isompia kuin esikoinen) olen joutunut antamaan pullosta heti, sillä aikamoisia loppasuita, siis kovia syömään, eikä maitoni olisi mihinkään riittänyt. Eli pienimaitoisuus mennyt ainakin meillä perheessä.

Tähän lankaan meinasin itsekin mennä, mutta sitkesti imetin,imetin ja imetin. Tauotta lähes. Siitä se tuotanto yhtyy vaikka kuinka 'suuriruokainen' lapsi olisi. Tiedon puutetta.

Vierailija
15/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei imetä tarpeeksi? Jos maitoa ei tule, sitä ei tule, ei auta vaikka mitä teet. Tyhmät mielipiteet voi pitää omana tietonaan, tässä kysyttiin faktoja asiasta.

Sitä alkaa tulemaan kun yrittää. Kaikki äidit vaan ei jaksa tai pelkäävät kipua joka rintoihin tulee. Sitten vaan helpoimman kautta pullolle .

Vierailija
16/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No faktoja jos haluat, niin 2% on alikehittyneet (tubulaariset) rinnat, joista ei tule tarpeeksi maitoa. Kuitenkin 40% kokee, ettei maitoa tule riittävästi, he onnistuisivat, jos saisivat kunnollista tukea ja ohjausta imetykseen.

Vierailija
17/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla prosentilla äideistä ei ole maitorauhaskudosta tarpeeksi tai ei ollenkaan. Sille ei kukaan mitään voi. Joten ei todellakaan voi sanoa, että kun vaan sitkeästi imettää, niin kyllä se siitä!

Sitten joillakin maito nousee huonosti ja heruminen on hidasta, kuten minulla. Vasta kolmannen synnyttyä sain siihen avuksi hormoninenäsuihketta, joka auttoikin tosi hyvin.  

Vierailija
18/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisten hormonitoiminnoissa on eroja? MIksi hormonitoiminta voi häiriintyä? Miten naisen ikä vaikuttaa hormonitoimintaan?

Ei ole mitenkään yllättävää, että hedelmällisyysongelmien lisääntyessä ja synnytysiän noustessa myös imetysvaikeudet lisääntyvät ja turhaa siitä on ketään syyttää.

Vierailija
19/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rintarauhaskudosta niin sitten ei tule maitoakaan.

Ei ole mikään uskon ja yrittämisen asia, eikä alikehittymistä: kropat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, jos ei siellä rakennusoppaassa alun perinkään ilmoitettu että tälle tyypillä tämä määrä rintarauhaskudosta, niin tyhjästä on paha ottaa.

Lapsen tekemiseen tarvitaan naisen osalta kohtu ja munasarjat, tissit ovat vasta "ihan kiva jos on"-osastoa.

Vierailija
20/24 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin geeniperimä vaikuttaa. Ja ihan turhaa syyllistää äitejä siitä että se imettäminen olisi vain äidin oman tahdon asia. Ei sitä vauvaa voi ilman ruokaakaan jättää ja jos maito ei nouse kun vasta monen päivän päästä synnytyksestä niin sillon sitä on annettava pullosta. Vai nälässäkö olette vauvojanne pitäneet siihen saakka kun omaa maitoa alkanut tulemaan.

Mulla ainakin maito nousi vasta kotona ja kun omaa maitoa ei millään tullut tarpeeksi niin korvikkeena mentiin siihen asti kun maitoa alkoi tulemaan. Ja mulle imettäminen oli ihan piece of cake ja maitoa olisi riittänyt vaikka kahdellekin vauvalle mutta mulla kävikin hyvä tuuri. Sitä ei kukaan tiedä etukäteen tuleeko sitä maitoa vai ei ja jos sitä ei yksinkertaisesti tule niin nämä "et vaan imetä tarpeeksi"-syyllistäminen ei hyödytä yhtään ketään.

Joiltakin sitä ei vaan tule ja liekö koko asiaa koskaan edes kummemmin tutkittu koska se on niin helppo selittää sillä että äiti ei itse tee asioiden eteen mitään.