Suomessa kuolee vuosittain 20-30 naista parisuhdeväkivallan uhrina - kuka heidän asiaansa ajaa?
Olin ihan järkyttynyt tästä luvusta! Miksi asiasta ei puhuta enemmän? Yksikin tällainen kuolema on liikaa länsimaisessa sivistysvaltiossa.
"Uritutkimusten mukaan naisiin kohdistuva parisuhdeväkivalta on pitkällä aikavälillä vähentynyt. Sen sijaan, kun tarkastellaan naisten kokemaa väkivaltaa ottaen mukaan uhkailut, näyttävät väkivallan kokemukset lisääntyneen vuosien 1997 ja 2005 aikana. Väkivallan ja uhkailun kokemukset ovat yleisimpiä entisen puolison taholta.Yleistymistä selittävätkin päättyneissä parisuhteissa väkivaltaa kokeneiden lukumäärän kasvu, työssä koetun väkivallan lisääntyminen sekä parisuhteen ulkopuolella koetun seksuaalisen väkivallan ja uhkaavan käyttäytymisen lisääntyminen.
Naisten väkivaltakuolemat ovat pitkällä aikavälillä pysyneet samalla tasolla. Viisivuotiskautena 1999–2003 väkivaltaan kuoli kuolemansyytilaston mukaan keskimäärin 39 naista vuosittain ja luku pysyi samana vuosina 2004–2008.
Parisuhdeväkivallan uhrina Suomessa kuolee vuosittain 20–30 naista. Tutkimusten mukaan naisiin kohdistuvat henkirikokset tapahtuvat useimmiten silloin, kun naiset ovat eronneet, tai eroamassa puolisostaan. Puolison surmaamien naisten määrä on kuolemansyytilastoissa laskenut 2000-luvulla 1990-luvun loppuun verrattuna lähes 25 %."
http://www.vakivallanvahentaminen.fi/fi/index/vakivallanmuotoja/naisiin…
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Tätä aihetta on ihan turha kenenkään nostella, koska aiheesta ei saa tasapuolisesti keskustella.
Lievästi huvittavaa, että joku poistatti senkin viestin jossa viitattiin EU-tutkimukseen aiheesta. Kaikki tyhjänpäiväinen mutuilu sen sijaan on näköjään ok :)
Ihmetelen kyllä naisia, jotka haksahtavat väkivaltaisiin miehiin. Itselläni on ehdoton nollatoleranssi kaikenlaiseen fyysisen koskemattomuuden rikkomiseen, uhkailuun, pelotteluun, painostukseen... Öykkäröinti vain tappaa kaiken kiinnostuksen välittömästi. Olen tässä asiassa ehkä liian tarkka, mutta kun kerran alkaa pelätä puolisoaan, se oli sitten siinä.
Luuserimies kirjoitti:
intj kirjoitti:
Ihmetelen kyllä naisia, jotka haksahtavat väkivaltaisiin miehiin. Itselläni on ehdoton nollatoleranssi kaikenlaiseen fyysisen koskemattomuuden rikkomiseen, uhkailuun, pelotteluun, painostukseen... Öykkäröinti vain tappaa kaiken kiinnostuksen välittömästi. Olen tässä asiassa ehkä liian tarkka, mutta kun kerran alkaa pelätä puolisoaan, se oli sitten siinä.
Ainahan naiset on jännityksestä tykänneet.
Ehkä sinun sosiaaliluokassasi.
Luuserimies kirjoitti:
Mutta montako miestä?
On syytä muistaa, että suomalainen nainenkin kuuluu maailman väkivaltaisimpiin. Eipä muualla juuri akat tapa miehiä kuin tv-sarjoissa. Suomessa se on todellisuutta.
Olemme valkoihoisiksi hiukan väkivaltainen kansa. Ihan sukupuoleen katsomatta.
Todisteita tuon väitteen tueksi, kiitos.
häpeä....
nyt kun viiden vuoden mittainen naisten väkivaltaisuus tarinani on kadonnut julkiseksi salaisuudeksi ILtalehden keskustelufoorumin sulkeuduttua, on aika palata niihin tunteisiin, joita siellä käsittelin ihmissuhteet-palstalla, miten tuhosin itteni lopullisesti jäätyäni kiinni tuohon vuodatuskoukkuun ja miten päin naamaani naureskelu toisten kekustelijoiden taholta vain lisäsi höyryä viesteilyyni, kun sitten ILtalehti vielä lööpeillään antoi taustatukea siihen että kyll naisistakin aggressioita löytyy.
kerran olen ollut ryhmäkuntoutuksessa, ei aikaakaan kun naishoitaja tuli sanomaan kahden kesken että minun pitää miettiä mitä ryhmässä puhun kun toiset paikallaolijat ahdistuu..
silloin piiirsin tämän jonka julkistin tässä blogissa kolme päivää sitten:
yhteiseen mitä tänään tunnilla piirsit -tilaisuuteen annoin sitten arvioitavaksi piirroksen johon olin piirtänyt vain pienen pisteen A3-arkin keskelle. (edit 9.44 stressi vie ihmiseltä muistin, ehkei se nyt sittenkään ollut toi piirros, päivämäärä heittää, mutta toinen vastaavanlainen, jonka piirsin mutta jota en suostunut antamaan yhteisesti arvioitavaksi ettei samassa kuntoutuksessa olevat naiset olisi ahdistuneet)
oli sekin episodi kun päiväkuntoutuksen naislääkäri takavarikoi minulta tämän kirjan:
ja palautti sen minulle seuraavana päivänä kun otin yhteyttä potilasasiamieheen.
häpeästä löytyy kirja:
perheissä sitä vasta salaisuuksia, siitäkin on kirja kirjoitettu:
elämään syntyy tunnelukkoja:
ellet niitä aukaise.
häpeämättä.
vittuileva pikkupoika
edit 11.20
kelassa tosin oltiin sitä mieltä, ettei naisten sanailusta miehen pidä herneitä nenäänsä vetää:
11.20
taikka tarkemmin ottaen työnohjaajan viimeinen sana erotessamme minulle oli "anteeksi" ja kelan paikallistoimistossa tapahtumaa pahoiteltiin minulle.
11.37
ja tämän jälkeen kaikui sitten naisen suusta terroristi-sana korviini,, hetkinen pitää kaivella mistä se piirros löytyy...
11.40
löytyi:
edit 14.00
tää sitt johti vuosien varrella tapahtumaan jossa sosiaalipalvelukeskuksen kotipalveluohjaaja sanoi minulle toimistohuoneessaan: " Se on valitettavaa, mutta mitäs miehet tekevät?" kun kerroin hänelle mummostani ja hänen käytöksestä lapsuudenkodissani, tuo toteamus niin ... niin...v*tt# prkl... että minun ois niinku pitänyt ensin miettiä että kenen toimistossa oon ennenkuin suuni avaan naisten seksuaaliväkivalaisuudesta kun on miehet jotka tekevät?????, ja oltiin sentäs sosiaalipalvelukeskuksen seinien sisäpuolella!!! että tein siitä kantelun kaupungille ja asia hoidettiin pois päiväjärjestyksestä kahden salaisen dokumentin säestyksellä jotka vuodin nettiin vuosia sitten:
tästä on siis jo kuusi vuotta ja tästä kanteluepisodistani kerroin iltalehden keskustelufoorumilla jo siis tuolloin syksyllä 2009, itse asiass mailasin kaupungille ett käsittelen kantelua foorumilla jolloin seuraavana päivänä vanhustenhoidonjohtaja ilmoitti varanneensa ajan palaverille ja no minua vietiin kuin vierasta sikaa... tänä keväänä tossa palaverissa mukana olleet vanhustenhuollonjohtaja ja kotipalveluohjaaja sanoivat minulle ett he eivät tiedä mitään kaupunginhallituksen salaisesta pöytäkirjaotteesta, tähän kun yritin selvyyttä saada ett npoinko on, terveydenhoito-organisaation hoivajohtaja vastasi puhelimess mulle ett "katsele kuuntele kevättä ja yritä unohtaa ikävät asiat".
edit 14.06
nyt pitää yrittää unohtaa kaikki mitä Iltalehden keskustelufoorumilla kerroin elämäntarinastani
edit 14.17
jos vaan ihmisen tunnemuistin deletointi ylipäätään on mahdollista.
11.42
tää kaikki oli mielessäin kun Iltalehden keskustelufoorumilla majailin 50000 viestini voimalla.. oliko se ny viel silleenki niin että terroristi-sana oli IL-keskustelun refeeratuimpia sanoja foorumin viimeisten viikkojan aikana.
ei se ny toisaalt mikään ihme ookkaan jos siell loin itselleni naisvihamielisen profiilin, viikko sitten iltalehden keskustelufoorumi vaikeni, itsekin mietin miten vaikenen, mutta sitten löysin sunnuntaina yhden ketjunavauksen suomi24:lla ja elämäni tarina jatkuukin sitten näin monolookipostausten muodoss
moi, täss mä tällai aloin keriä auki ilfoorumikauttani, tosi on ett kaks yötä meni valvoess kun sunnuntaina eka kerran näin ton vaginaketjun suomi24:lla ja mietin sitä ett kun mull oli tää agenda kaikki ne vuodet siell ni sitt mukana kulki tollaisia viestijöitä foorumilla, menin siis syvälle itsesääliin, niin pitkällle ett mailasin suomi24:n johtajalle joka ny sattuu oleen henkilö joka aiemmin on toiminut iltalehden päätoimittajana, mailin loppuun kirjoitin kaks kirjainta, vp, mutt vastausta ei ole tullut. mutt kuin feniks, nousin tästäkin murheen alhosta ja nyt mieleni täyttää syvä rauha. mun elämä oli kriisis silloin 2009, elämääni ei olllut kuulunut sen enempää iltapaäivälehdet kuin nettikään, noviisina tulin ja siin se vaan eskaloitui 50000 viestiin. nyt ku tuli sulkemispäätös ni siin vaan mietti ja panikoi tallennusten kanss ja siin huomas ett hei sitähän on jo ketjujen aikajanapäivtyksissä kadonnut matskua ni eipä se enää niin haittaakaan, mutt muistan kun oli niinkin typerä palsta kuin martina ja esko foorumill ni siell mä eka kerran vhän avauduin kun se oli yhtä' sukupuoletyen välistä sotaase vauvan korvalävistys keskustelu, siell tuli ne onko minulla inkkakrit kotona ja noin jääräpäistä ei ole ennen foorumilla näkynytkään, naiset kommentoi näin paikalla oloani, sitt se meni hazard-palstalla ett oon retardi moroni, hazardista surffiwoman, oi niitä aikoja. tällaisii muistoja ilfoorumilta ajalta ennekuin eka nikin otin käyttööni. nyt siis näin mennään eteenpäin, viikko on jo kulunut foorumin sulkemisesta, mitään fyysistä ei ole foorumist näkyviss, paitsi suomi24. kunhan täss tokenen enemmälti niin naisten seksuaalivälivaltaisuus ja miltäs isnusta tuntuu tänään kesksuteluja voi tänne pikkuhiljaa tippua kirjaluonnoksestani.
minä postasin tohon niin paljon matskua yhteen viestiin ett varmaankin jokaiselle kuvalle olis tilausta yksittäipostaukseen ja niiiden tulkitsemiseen, minä sii piirtelin noi kuvat about 10 vuotta sitten sen jölkeen kun terrosristisanan olin joututnut kuunteleen ett sillee oot oikeill jäljill ett "kaivele vaan kylkiluitani niin täältä kyllpesee", ihan just niin ett se tunnemuisti iskee päälle kun naisten kanss sukset ristiin menee. ja jotenkin ne vaan usein menee.lipton anoi ihan järkevästi ett tartteisin .. mutta en mä, emmä oo kenenkään ammattilaisen kanss näit piirroksiani syväluodannut enkä tarviikaan. sillee alkaa tuntuu kun kyselet ett pyysikö koskaan anteeks ni tää on ollut niin hektistä aikaa ett nyt alkaa tuntuu ett noilla enää niin suurta merkitystä ett kun muistini ja kun aika on armollinen niin niit pitää vaan elämänsä faktoina eikä niihin enää tunteella suhtaudu niinku aikoinaan kun .. no no .. jääköön sanomatta.
oikeestaan ainoo joka on anteeksi pyytänyt on toi kelan työnohjaaja. siks ei häntä enää muistele, se vaan kulkee mukana toss piirrosalbumissani yhtenä todisteena. kiitos ja anteeks ne on minullakin olleet minimikäytössä, mutt oon opetellut niit, tai no joo kyll mä aina kiitos sanan sanon kun ruokakaupan kassa kuitin antaa.
survister.blogspot.com
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016012921036743_uu.shtml
Nykyään suurin osa kuolleista naisista on muuten kunniamurhan uhreja.
Tämä rikas kulttuuritapa tulee Suomeenkin. Kunniamurhasta ei saa edes vankilaa.
Mitä etelämmäksi mennään, sitä enemmän naisia kuolee.
Italiassa kuolee enemmän kuin yksi nainen / päivä sukulaisen tai poikaystävän toimesta.
Turkissa kuolee kymmenen naisia / päivä.
Siinä on yksi syy kasvaviin tilastoihin.
Aika pieni ja hyvä luku. Ei siitä juurikaan pienemmäksi saa, jos katsoo lukujen taa. Alko, huumeet, mielen häiriöt.
Kuinkahan moni kuolee kodin tapaturmissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama se on kuka heidän asiaansa ajaa. Ykkösjuttu olisi suomalaisen kulttuurin kokonaisvaltainen muuttuminen, muuten tämä tilasto ei muutu mihinkään suuntaan. Miksi teitä edes yhtäkkiä kiinnostaa näiden wt-naisten kuoleminen niin paljon, kun toivotte aina muutenkin heidän kuolemaansa? Nämä ovat ihan ääritapauksia yhteiskunnan laitakulkijoilta. Ei parisuhteessa kuoleminen ole minkäänlainen uhka tavallisen naisen elämässä. Vähän järkeä hei.
Valitettavasti "tavallinen" nainenkin kuolee usein parisuhdeväkivallassa ja nimenomaan siinä kohtaa kun ero on tulossa. Moni ihan kunnollinen perheen äiti saa surmansa kun hakee eroa vaikkapa mustasukkaisesta puolisosta. Ja näitä mustasukkaisia aviopuolisoita löytyy kyllä paremmistakin piireistä.
Kirjoitat kuin tämä olisi ihan jokapäiväistä toimintaa? Mustamaalaa lisää suomalaista miestä.
Tässä ketjussa ei ole aiheena mustamaalata suomalaista miestä, vaan keskustella parisuhdeväkivallasta jossa kuolee monta suomalaista naista ja perheenäitiä. Moni lapsi jää käytännössä orvoksi kun äiti menee lautoihin ja iskä rautoihin. Ei täällä mitään mustamaalata, mutta ketjua aihe nyt on tämä. Jos et voi asiasta keskustella, älä avaa tälläisiä ketjuja, vaan vain sellaisia, jossa puhutaan naisten tekemistä tapoista. Tai vaikka nallekarhujen tekemästä metsäretkestä.
Miksi ne pitää erottaa toisistaan. Siis naisten ja miesten tekemät henkirikokset? Miksi ei voi puhua molemmista samassa ketjussa?
Tämä ketjun nimi kai oli "suomessa kuolee vuosittain 20-30 NAISTA parihuhdeväkivallan uhrina..." Voihan sitä avata uuden ketjun jossa keskustellaan molemmista.
Totta. Tulee vaan helposti mieleen, että jos keskitytään erityisesti johonkin näkökulmaan, toisella puolella ei ole keskustelijan mielestä merkitystä. Miehillä on vielä korkeampi kynnys hakeutua uhreina avun piirin ja tällainen kahtiajako vaan pahentaa tilannetta.
Ihmettelen myös sitä, miksi nämä kovasti naisiin uhreina väkivalta keskuisteluissa painottavat ovat samoja kuin he, jotka toisaalta haluavat itse laajentaa keskustelun aina esimerkiksi maahanmuuttajien/pakolaisten tekemän seksuaalirikosten koskemaan koko väestöä? Mikseivät he noudata omaa toimintatapaa ja pysy kerrallaan siinä tietyssä asiassa, mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tälle tilastolle voi mitään tehdä. Tappajia tulee aina olemaan.
Mutta miksi vain Suomessa tilastot on näin synkät?
Maan tapa. Suomi taisi olla naisten kokeman väkivallan suhteen Euroopan toiseksi pahin maa.
Miksi aina NAISET on keskiössä? Vittu kun menee hermot tähän. Miehet kokevat Suomessa parisuhdeväkivaltaa enemmän kuin naiset, joskin eivät kuole sen seurauksena. Suomi vaan on väkivaltainen ja surullinen maa ja kyllä se naisistakin näkyy, kun hakkaavat miehiään antaumuksella.
Tämä ei pidä paikkaansa. Törkeäksi luokiteltu väkivalta kohdistuu miehiin useammin, koska nainen käyttää herkemmin jotain kättä pidempää. Mutta suurin osa väkivallasta kohdistuu naisiin.
Olet oksettava.
Tasapuolisuuden nimissä niin SINÄKIN.
Kerro toki, miksi.
Minusta kaikki väkivalta on tasapuolisesti yhtä väärin, mutta on parisuhdeväkivaltaan kuolevien naisten määrän vähättelyä sotkea asioita keskenään.
Todellista vähättelyä on jättää kertomatta että myös miehiä kuolee perheväkivallan seurauksena. Ikään kuin nainen ei koskaan olisi tappanut miestä (nimenomaan tapauksissa jotka luokitellaan perheväkivallaksi). En oikein ymmärtänyt miksi mies oli oksettava mutta sinä sitten et ole vaikka itse sorrut siihen paljon puhuttuun vähättelyyn. Vai mikä sinua siinä kommentoijassa oksetti?
Miehiä kuolee parisuhdeväkivaltaan n. 3-4 vuodessa. Osassa tilanteita nainen puolustautuu keittiöveitsellä kun häntä pitkään pahoinpidellyt mies hyökkää hänen kimppuunsa. Toki muutamia suoria tappojakin on. Mutta jos naisten psrisuhdekuolinluvut olisi noin alhaisia, se olisi suuri voitto.
Lisäksi Suomessa raportoidaan jonkin verran tappoja homosuhteissa, lesbosuhteissa ei ole. Tilastointi tehdään yleensä vain uhrin sukupuolen mukaan. Joten noissa 3-4 on joinain vuosina myös miehen tappamia miehiä.
Minulle sopisi oikein mainiosti, että kaikkien väkivaltarikoksista annettujen vankeustuomioiden pituudet kerrottaisiin kymmenellä. Olisin jopa valmis maksamaan enemmän veroja tuosta hyvästä, jotta kulut saataisiin katettua. Valitettavasti tällainen idea ei keikenmaailman humanistiulisijoille kelpaa. Jotenkin minusta tuntuu, että nämä samat humanistiulisijat ovat nyt kuitenkin esimerkiksi tässä ketjussa vinkumassa, että jotain pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maan tapa. Suomi taisi olla naisten kokeman väkivallan suhteen Euroopan toiseksi pahin maa.
Miksi aina NAISET on keskiössä? Vittu kun menee hermot tähän. Miehet kokevat Suomessa parisuhdeväkivaltaa enemmän kuin naiset, joskin eivät kuole sen seurauksena. Suomi vaan on väkivaltainen ja surullinen maa ja kyllä se naisistakin näkyy, kun hakkaavat miehiään antaumuksella.
Tämä ei pidä paikkaansa. Törkeäksi luokiteltu väkivalta kohdistuu miehiin useammin, koska nainen käyttää herkemmin jotain kättä pidempää. Mutta suurin osa väkivallasta kohdistuu naisiin.
Olet oksettava.
Kerro toki, miksi.
Minusta kaikki väkivalta on tasapuolisesti yhtä väärin, mutta on parisuhdeväkivaltaan kuolevien naisten määrän vähättelyä sotkea asioita keskenään.
Todellista vähättelyä on jättää kertomatta että myös miehiä kuolee perheväkivallan seurauksena. Ikään kuin nainen ei koskaan olisi tappanut miestä (nimenomaan tapauksissa jotka luokitellaan perheväkivallaksi). En oikein ymmärtänyt miksi mies oli oksettava mutta sinä sitten et ole vaikka itse sorrut siihen paljon puhuttuun vähättelyyn. Vai mikä sinua siinä kommentoijassa oksetti?
Miehiä kuolee parisuhdeväkivaltaan n. 3-4 vuodessa. Osassa tilanteita nainen puolustautuu keittiöveitsellä kun häntä pitkään pahoinpidellyt mies hyökkää hänen kimppuunsa. Toki muutamia suoria tappojakin on. Mutta jos naisten psrisuhdekuolinluvut olisi noin alhaisia, se olisi suuri voitto.
Lisäksi Suomessa raportoidaan jonkin verran tappoja homosuhteissa, lesbosuhteissa ei ole. Tilastointi tehdään yleensä vain uhrin sukupuolen mukaan. Joten noissa 3-4 on joinain vuosina myös miehen tappamia miehiä.
Pelkkää mutuiluasi, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Miksi vähättelet miehiin kohdistuvaa väkivaltaa?
Henkirikoksista yli puolet, 60%, on miesten keskenään tekemää välivaltaa. Toiseksi yleisin väkivalta on kumppaninsa surmaama nainen. Nainen joutuu kumppaninsa surmaamaksi 4x miestä useammin. Poliisin tietoon tullut väkivalta on pääasiassa miesten tekemää (yli 4 viidestä tapauksesta) . Tämä tieto on sivulta" sukupuolistuneen väkivallan yleisyys Suomessa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oksettava.
Kerro toki, miksi.
Tämä on totta. Nainen tarttuu kättä pidempään yleensa puolustaessaan itseään jo pitkään kestäneessä parisuhdeväkivallassa.
Tuossa puhuttiin Suomessa tapahtuneista tapoista, ei välttämättä suomalaisten tekemistä.
Ikäviä tapauksia ja vastuu toki aina tekijän, mutta kun katson lähipiirini pahoinpideltyjä naisia, he siirtyvät toisen väkivaltaisen miehen kumppaniksi edellisen jouduttua linnaan.
Tämän äärimmäisen tärkeän keskustelulinkin tulisi olla aina ensimmäisenä tällä suositulla av mamma-palstalla, kunnes tilanteeseen tulee muutos.
No ei kai ne kuolleet enää mitään apua tarvitse.
Ei ole sataprosenttista keinoa estää parisuhde- ja perhesurmat, mutta on kehitetty keinoja joilla niitä voi vähentää. Suomessa vain osa on otettu käyttöön koska poliitikot ei 15 vuoteen ole onnistuneet löytämään rahaa siihen.
Keinoja, esim:
- turvakoteja riittävän lähellä (ei esim. niin kuin pohjoisessa, että lähimpään voi olla 200-300 km)
- turvakoteja riittävästi niin ettei ne ole koko ajan täynmä
- matalan kynnyksen monipalveluita, eli että ilman lähetettä tms. voit mennä paikkaan jossa saat sekä purkaa tunteitasi että juridista neuvontaa ja käytännön apua. Nyt eri apumuotoja joutuu selvittämään ja hakemaan sieltä täältä
- mahdollisuus vaihtaa henkilöllisyys ja saada viranomaisten tukea muuttaa pohjoismaiden sisällä. Joskus Suomi on liian pieni ja ex löytää Suomesta
Heidän asiaansa ajaa ne kaameat feministit, jota tälläkin palstalla niin usein haukutaan.
Kohta kuolee enemmän kun muslimi isät ja veljet alkaa tekemään kunniamurhia. Kuka näitä naisia auttaa?
Mutta montako miestä?
On syytä muistaa, että suomalainen nainenkin kuuluu maailman väkivaltaisimpiin. Eipä muualla juuri akat tapa miehiä kuin tv-sarjoissa. Suomessa se on todellisuutta.
Olemme valkoihoisiksi hiukan väkivaltainen kansa. Ihan sukupuoleen katsomatta.