Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi jättäytyy yksin välitunnilla. Syytä huoleen?

Vierailija
28.01.2016 |

Ujo lapseni on kertonut osittain tarkoituksellisesti jättäytyvänsä leikkien ulkopuolelle. Muut ehtivät rientää leikkeihinsä, kun lapseni vasta havahtuu, että minne kaikki menivät. Äitinä olen tietenkin huolissani, mutta onko todellista aihetta olla. Yksi hyvä kaveri löytyy koulussa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen omien sanojen mukaan muut eivät pidä hänestä. En tiedä, uskoako. Teille, äidit, sanoisin, että kannustakaa lapsianne ottamaan muutkin leikkiin. Myös, tai erityisesti, ne hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät. Ap

Pyytääkö päästä leikkiin ja ei haluta vai jääkö itse katselemaan eikä liity joukkoon?

Jos ei huolita leikkeihin, se on kiusaamista ja vaatii opettajalta puuttumista asiaan.

Jos lapsi itse ei osaa liittyä leikkiin, on ujo, ehkä myös introvertti toimisin toisin. Miettikää kotona ketkä ovat lapsesi mielestä kivoja ja helposti lähestyttäviä tyttöjä. Harjoitelkaa kotona lapsen kanssa kuinka hän voisi liittyä leikkiin mukaan. Kutsukaa luokkakavereita kotiin leikkiin. Jos näistä ei apua olisi yhteydessä opettajaan ja kysyisin olisiko hänellä ehdotuksia.

Välitunti on vain 15min. Lapset lähtevät juoksujalkaa ulos, aloittavat leikin, vaihtavat leikkiä ja juokevat takaisin kellon soidessa. Pihalla on paljon lapsia ja on vaikea havaita, jos joku on jäänyt yksikseen. Omalleni olen opettanut, että jos kaveria ei löydy katselee ympärilleen toisia kaverittomia lapsia ja menee kysymään heitä leikkimään. Yleensä näin kaveri on löytynyt, välillä toiselta luokaltakin.

Vierailija
22/25 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin tosissani sen jos lapsi sanoo etteivät muut pidä hänestä. Tuo ajatus täytyy korjata, ettei hän jää ajattelemaan että se on totta.

Itse kärsin nyt aikuisenakin siitä tunteesta ettei minua haluta joukkoon.

Olen kärsinyt pienestä saakka, ja nyt tajuan että ihan turhaan. Mutta 25 vuotta vanhaa ajatusta on vaikea muuttaa. Sosiaalisia ongelmia on, sanoisin olevani syrjäytynyt.

Reagoi ennemmin kuin että vähättelet asiaa. Se kun voi paisua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen omien sanojen mukaan muut eivät pidä hänestä. En tiedä, uskoako. Teille, äidit, sanoisin, että kannustakaa lapsianne ottamaan muutkin leikkiin. Myös, tai erityisesti, ne hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät. Ap

Kyseessä on 9-v lapset. Heidän sosiaaliset taidot eivät ole vielä täysin kehittyneet. Ap:n lapsi ei osaa liittyä leikkiin, suurinosa 9-v osaa sen, mutta heidän tunnolleen ei voi sälyttää kavereista huolehtimista. Se on aikuisten rooli. Lapsille koulu piha on aikamoinen sosiaalinen miinakenttä ja extroverteilläkin saattaa olla hommaa selvitä.

Vierailija
24/25 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli On aiheellinen!

Vierailija
25/25 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi joutuu koulun välitunnilla olemaan yksin, on opettajan velvollisuus hoitaa tilanne niin, että lapsi ei joudu olemaan yksin. Älkää uskoko sellaista typerää sanontaa” ketään ei voi pakottaa leikkimään toisen kanssa”. Kyllä voi. Yleensä lapset alkavat olemaan toistensa kanssa kun aikuinen vähän näkee vaivaa ja tutustuttaa toisensa.