Kaikki tieteet eivät ole samanarvoisia
Kommentit (25)
Itse olen opiskellut teknistieteellisellä alalla ja nyt töissä pääsen toteuttamaan varsinaista koulutuksenmukaista itseäni ehkä 10 % ajasta. Loppu menee ns. säätämiseen, järjestelyihin, palavereihin ja paperiasioihin. Sen sijaan kasvatustieteilijät eli opettajat tekevät 90 % ajasta koulutuksen mukaista hommaa. Lääkärit ehkä 80% ja loput paperihommia. Kauppatieteilijät tekevät tiedettä 2% työajasta.
Aikonaan deittailn erästä neitoa joka opiskeli pääaineenaan sosiaalipolitiikkaa. Ihan OK aine yleissivistävyydeltään, mutta että päätyöksi tuollaista yleismössöä?
Vielä omituisempi oli hänen sivuainevalintansa (?), joka tuohon aikaan tunnettiin rehellisesti nimellä naistutkimus. Hän "haastoi" minut mukaan luennolle ja kieltämättä kävi mielessä että wtf, tällaistakin täyttä sontaa "toiseudesta" pitää opettaa tieteen nimissä. Mutta enhän minä tuolloinen tekuamkinssiopiskelija mitään voinut akateemisista hienouksista ymmärtää (enkä nykyisenä dippainssinäkään osaa vieläkään ymmärtää.. )
Vierailija kirjoitti:
Aikonaan deittailn erästä neitoa joka opiskeli pääaineenaan sosiaalipolitiikkaa. Ihan OK aine yleissivistävyydeltään, mutta että päätyöksi tuollaista yleismössöä?
Vielä omituisempi oli hänen sivuainevalintansa (?), joka tuohon aikaan tunnettiin rehellisesti nimellä naistutkimus. Hän "haastoi" minut mukaan luennolle ja kieltämättä kävi mielessä että wtf, tällaistakin täyttä sontaa "toiseudesta" pitää opettaa tieteen nimissä. Mutta enhän minä tuolloinen tekuamkinssiopiskelija mitään voinut akateemisista hienouksista ymmärtää (enkä nykyisenä dippainssinäkään osaa vieläkään ymmärtää.. )
Mutta toisaalta: palveleeko se tiedettä itsessään, jos tarkoituksena on vain tuottaa rahallista ja elinkeinoelämässä suoraan hyödynnettävää tulosta?
Sen kyllä huomaa nykynuorista.