Perintöasiaa - tiedoksianto S
Sain tänään käräjäoikeudelta kirjeen, jonka aiheena oli tiedoksianto S. Ilmeisesti asia koskee äitini testamenttia. En ollut äitini kanssa tekemisissä 18 vuoteen, koska hän oli narsisti ja teki elämäni äärimmäisen kauheaksi. Tuon 18 vuoden aikana en ole pyytänyt enkä saanut yhtään mitään ja kaikki lapsuudenperheeseen liittyvät tavarat olen palauttanut postitse - jopa valokuvat. Olen maksanut itse opiskeluni ja elämiseni ja olen siis ollut jo pitkään täysin riippumaton vanhemmistani, enkä ole halunnut tietää heistä mitään. Jokatapauksessa tämä tiedoksianto ahdistaa nyt suunnattomasti. Pelkään että se on jonkinlainen viimeinen loukkaus haudan takaa ja yritän valmistaa itseäni henkisesti siihen, että tapaan haastemiehen maanantaina. Eli voiko olla niin, että minut on tehty perinnöttömäksi ja siitä tiedotetaan nyt tällä tiedoksiannolla (mikä sopisi hyvin äitini nöyryyttävään linjaan) tai voiko olla niin, että voin joutua perimään velkaa ja jollen halua sitä, pitääkö tästä ilmoittaa jo tiedoksisaannin yhteydessä? En todellakaan ole kaipaillut tuota testamenttia, vaan olen pitänyt yhteystietoni salaisina ja hautajaisistakaan en tiennyt mitään. Itse asiassa en edes tiedä mihin äitini on haudattu, mutta vaikka hän on kuollut, pelkään yhä jonkinlaista viimeistä kostoa. En todellakaan ole elänyt mitään kunniatonta elämää, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun äitini olisi valehdellut luonteestani. Vai onko niin, että perinnöstä tiedotetaan vain edunsaajille? En oikeastaan halua mitään muuta kuin selviytyä tiedoksiannosta kunnialla eli en halua järkyttyä siitä mitä joudun lukemaan, vaan ennakoida sen mahdollisimman hyvin. En ikään kuin halua, että ko. henkilöllä on valtaa masentaa minua vielä haudan takaa.
Kommentit (46)
Normi juttu. Ei mitenkäään henk. kohtaista.
Rintaperillistä ei ole mahdollista tehdä perinnöttömäksi Suomessa, vaikka haluaisi. Tuo on amerikkalaisten leffojen höpö-höpöä.
Ole tarkkana, että et saa velkaa. Ei pitäisi olla majdollista vaan kaikenmaaliman mukkuja lakimiehiäkin on virittelemässä ansoja.
Vierailija kirjoitti:
Rintaperillistä ei ole mahdollista tehdä perinnöttömäksi Suomessa, vaikka haluaisi. Tuo on amerikkalaisten leffojen höpö-höpöä.
Jos valehtelee, että toinen on syvästi loukannut elämäntavallaan tms. Olen nyt kyllä jo niin ahdistunut, etten saa edes oltua ja maanantaihin on pitkä aika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis voinko luottaa siihen, että ikävää yllätystä ei ole odottamassa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valehtelee, että toinen on syvästi loukannut elämäntavallaan tms. Olen nyt kyllä jo niin ahdistunut, etten saa edes oltua ja maanantaihin on pitkä aika.
Ap
Sinulle olisi pitänyt ilmoittaa oikeudenpäätös, jos sinut olisi tehty perinnöttömäksi. Se olisi pitänyt tapahtua jo äitisi eläessä.
Riittääkö tähän se, ettei ole pitänyt yhtettä 18 vuoteen? :
Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää.
Perinnöttömäksi tekeminen tapahtuu testamentilla, jossa on mainittu perinnöttömäksi tekemisen peruste. Perusteeseen vetoavan on näytettävä peruste toteen. Jos perillinen on tehty perinnöttömäksi, perimysjärjestys määräytyy siten, kuin perinnöttömäksi tehty perillinen olisi kuollut ennen perittävää. Toisin sanoen jos perinnöttömäksi tehdyllä perillisellä on lapsia, nämä tulevat vanhempansa sijaan perimysjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulle olisi pitänyt ilmoittaa oikeudenpäätös, jos sinut olisi tehty perinnöttömäksi. Se olisi pitänyt tapahtua jo äitisi eläessä.
Kiitos - pelastit päiväni!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voinko luottaa siihen, että ikävää yllätystä ei ole odottamassa? Ap
No noilla tiedoilla ei nyt voi mitään viellä päätellä.
Varmaankin perunkirja tulee seuraavaksi postissa. Eiku kutsu perunkirjoitukseen.
Niistä se sitten rupee selviin miten homma menee.
Ennakkoon ei kannata uhkakuvia liikaa maalailla.
Velka ei periydy, joten siitäkään ei ole huolta.
Olethan sinä syvästi loukannut hylkäämällä täysin. Oletko itse narsisti, joka syyttää itsessä olevista ongelmista syytöntä äitiä.
Ehkä äitisi on järjestänyt niin, ettet saa perintöä? Miksi koet sellaisen ansaitsevasi. Itsehän katkaisit välit täysin. Anna rahat niille, jotka välittivät äidistäsi.
Velkavastuun voi välttää luovuttamalla pesä virallisselvitykseen kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta.
Teepä näin.
Oletko itsekään tasapainoinen ja mukava ihminen. Harva haluaa sentään täysin lopettaa välinsä vanhempiinsa. Tuo ei ole normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äitisi on järjestänyt niin, ettet saa perintöä? Miksi koet sellaisen ansaitsevasi. Itsehän katkaisit välit täysin. Anna rahat niille, jotka välittivät äidistäsi.
Äitini hylkäsi minut, kun muutin pois kotoa täysi-ikäisenä. Olisi halunnut, että jään kotiin palvelemaan häntä ja hoitamaan häntä vanhuudenpäivinä. En saanut mennä ulos, enkä tavata miespuolisia, enkä opiskella. Olisitko sinä suostunut tähän? Kun muutin pois kuten veljeni, ei takaisin ollutkaan yhtäkkiä menemistä. Veljeni kyllä saivat elää itsellistä elämää. Olin 15 vuotta masentunut asian takia. Oli rankka paikka 18-vuotiaalle, joka oli pistetty elämään tynnyrissä.
Kyllä normaalilla elämälläni on ollut jo 18 vuotta iso hintalappu. Kaikista tilanteista on pitänyt selvitä yksin. Ja kuten aloituksesta käy ilmi, en halua osakseni viimeistä kostoa ja nöyryytystä. Siinä ei puhuttu mitään siitä että ansaitsen perinnön. Sinusta ansaitsisin varmaan velan kyllä perinnöksi?
Siis: en halua että ko. henkilö pilaa elämääni yhtään enempää - menikö perille? Ja tiedän kyllä, että hän tuhlasi älyttömästi eläessään eli todennäköisempää olisi velan kuin omaisuuden periminen. Isäni käytännöllisesti kustansi äitini elämän.
Ap
Ymmärrän sinua täysin koska itsekin pelkää mitä paskaa tulee niskaan kun isäni kuolee.
Joku viimeinen vittumaisuus odottaa ihan varmasti.
En ole ollut isäni kanssa missään tekemisissä pariinkymmeneen vuoteen eikä hänkään ole ottanut minuun mitään yhteyttä 2 piruilu/yritän sotkea elämäsi-kirjettä lukuun ottamatta.
Mutta kun tiedän millainen narsisti hullu isäni on niin eihän se tule yllätyksenä joten kestän sekin enkä anna hänen sekoittaa päätäni...ei elävänä eikä kuolleena.
Jos äitisi on kuollut, joudut asian käymään läpi. Pohtimaan itseäsi ja menneisyyttäsi. Suremaan. Miettimään.
Niin käy. Ei kukaan voi pyyhkiä pois menneisyyttään. Moni luulee, että 18 v auttaa. Ei se auta. Omien vanhempien kuolema on suru. Suru myös siitä kuinka asiat alunperin meni
Vierailija kirjoitti:
Velka ei periydy, joten siitäkään ei ole huolta.
Ei nyt ihan näinkään. Pesään ei tule ryhtyä, jos pesä on velkainen. Velkaisen pesän osakkaana tulisi hankkia oikeusapua, mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.
up