Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani ovat ns. "elämänkoululaisia"

Vierailija
28.01.2016 |

Häiritsee ja ärsyttää ihan hirveästi. Ei noiden kanssa voi oikein keskustella mistään ja eivät tunnu oikein ymmärtävän esimerkiksi millaisessa elämäntilanteessa olen ja mihin pyrin.

Muutenkin kun nuo ovat jotenkin niin stereotyyppisiä "elämänkoululaisia"... Vuokra-asunto halvalta alueelta, häiritsevät naapurit, asunnon seinät täynnä motivaatiolauseita, telkkarista pyörii jääkiekko tai ralli... Usein kuulen heiltä myös esimerkiksi lausahduksia: "mitä sinä tuollaisilla matematiikka-hömpötyksillä oikein teet, minä en ole tarvinut tuollaisia koskaan!" ja "olisikohan sinun jo aika etsiä itsellesi vaimo". Kummallakin on myös sama koulutuspohja, lukiosta ammattikouluun ja sieltä töihin.

Sitten esimerkiksi eivät tahdo millään ymmärtää sitä, että kun minä ostan vaikka uuden kahvinkeittimen, niin säästän ja ostan saman tien laadukkaan sellaisen - näin se ei hajoa vuoden sisään ja mikäli hajoaa niin siinä on pitkä takuu. Toki se voi maksaa huomattavasti enemmän kuin joku halpa 30€ kahvinkeitin, mutta mielestäni laadukas on hintansa arvoinen. Tämä kuitenkin johtaa ärsyttäviin keskusteluihin rahankäytöstäni (vaikka olen yli 20-vuotias) ja "kyllä se on 30€ keitin on ihan hyvä sinulle"-tyylisiin heittoihin.

Samaan aikaan saa kuunnella kun vanhemmiltani menee rikki yhtä sun toista ja voi hyvänen aika kun taas menee rahaa uuden hankintaan tai vanhan korjaukseen.

Olen kateellinen kaverini akateemisista vanhemmista, jotka pystyvät jopa auttamaan kaveriani yliopistoon liittyvissä asioissa. Toki itsekin pyydän heiltä välillä apua, mutta olisi kiva jos omat vanhempani eivät olisi niin tuollaisia... :/

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vanhemmat ei oo elämänkoululaista nähnytkään. Olisit vaan kiitollinen siitä. Tiedätkö ees mitä "elämänkoululaisella" tarkoitetaan. Mikä sua niin risoo ihan kelpo vanhemmissasi? Sekö ettei heillä ole akateemista koulutusta?

Varmaan enimmäkseen se, että he eivät osaa auttaa minua sinänsä normaaleissa asioissa, kuten esimerkiksi omistusasuntoon säästämisessä ja sen hankkimisessa tai muussa vastaavassa, koska eivät ole itse tuolle tielle lähteneet, vaan viihtyvät siinä pienessä 50m^2 vuokra-asunnossaan, missä käytävät haisevät röökiltä, naapurit yh-isiä ja äitejä, alkoholisteja tai muuten avioneron partaalla olevia pariskuntia, joista vähän väliä joku tarvitsee vanhemmiltani yösijaa koska ukko/nainen "potkinut ulos".

Varmaan itse fiksuna osaat itsekin nuo mainitsemasi asiat ratkaista, vaikkei kukaan kädestä pitäen opasta. Oletpahan ainakin itsenäisempi kuin ne, jotka eivät ole katkaisseet napanuoraa eivätkä yksin pärjää. Sun elämäsi, tee sillä mitä haluat, äläkä odota valmista.

Vierailija
22/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Omat vanhempani ovat akateemisia, mutta ovat itse rakentaneet talonsa, velkaa heillä ei ole ollut ikinä. Saivat perintöä molemmat vähän ja ovat säästäväisiä. Eivät tajua meidän lasten asunnon ostoista mitään. Kauhistelevat isoa velkataakkaa nuorella iällä, ja ovat monessa asiassa ihan pihalla. Tilasivat tabletin, mutta eivät jaksa opetella käyttämään ja haukkuvat "turhaksi".

Mutta ovat muuten ihan mielettömän hyväsydämisiä! En edes tiedä ovatko varsinaisesti akateemisia, koska molempia ajoi halu auttaa (pappi ja opettaja)

Sinuna en odottaisi vanhempien olevan kaikkitietäviä. Eikä heidän aikaiset monetkaan asiat enää päde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla