Facebook ehdottaa urkkijoita kavereiksi
Nyt se sitten on todistettu. Facebook ehdottaa kaveriksi sellaisia, jotka ovat käyneet urkkimassa profiiliasi. En olisi uskonut, koska on jotenkin tyhmää, mutta näin vain on.
En käytä facea kuin parin yksityisen ryhmän kanssa yhteydenpitoon (face on siinä kätevä), en päivittele, en tykkää mistään asioista, en käy katsomassa toisten profiileja, tai ylipäätään kirjaudu faceen kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Naamakavereita on noin 40, lähinnä sukulaisia. Sähköpostiini Facebook kuitenkin lähettelee ilmoituksia ja kaveripyyntöjä, tai jos minulle on tullut viesti faceen. Aina silloin tällöin tulee näitä ehdotuksia kavereiksi, usein ryyditettynä yhteisten kavereiden nimillä. Nyt näiden ehdotuksien joukossa kaksi tapausta, entinen työkaveri ja sitten naapuri, joiden kanssa minulla ei ole mitään yhteisiä kavereita, ei edes yhteisiä tuttavia irl, eikä mitään linkkiä sähköisessä muodossa. Eläissäni en ole yrittänyt etsiä heitä facebookin kautta, tai edes googlannut :D. Ainoa tapa jolla Facebook voisi liittää nämä tyypit minuun on se, että he ovat käyneet kurkkimassa profiiliani. Aika hupaisaa :DDD
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Onko toisten profiilien katselu urkkimista? Julkisestihan ne on siellä näkyvissä. En tiennyt että katselu olis jotenkin kiellettyä tai noloa. Vähän sama kuin ne tiedot olis kaupan ilmoitustaululla mutta vain tutut saa katsoa.
Niin, kaupanilmoitustaulusta asia eroaa sen verran, että sun on täytynyt naputella kyseisen ihmisen nimi ja selata profiilia. Ei se nyt ihan itsestään pomppaa silmille.
Eli summa summarum, suurin osa ei usko että Facebook "käräyttää" urkinnat urkinnan kohteelle kyseisellä tavalla. Ja ne jotka uskovat, eivät välitä. Selvä. Hihittelen sitten yksikseni. :DD
t. ap
Mie en vittu tajua, miten ihmisiä ei haittaa, että jollekin vieraalle taholle menee kaikki yksitysasiat. En ikinä suostuisi käyttämään tuollaista vakoiluohjelmaa. Eikö enää tehdä mitään muuta vapaa-ajalla? Kenellä on aikaa jauhaa paskaa 250+ "ystävän" kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olin aiemmin epävarma, toimisiko face tosiaan noin, mutta koska käytän sitä niin vähän, niin ei voi olla mitään muuta selitystä.
Facebook on sadan miljardin yritys jossa tuhannet ja taas tuhannet maailman terävimmät ohjelmoijat ja analyytikot käyttävät kaiken aikansa etsimällä keinoja linkittää ihmisiä toisiinsa. "Ei voi olla mitään muuta selitystä" ei nyt ihan mene läpi.
Vaan eipä siinä, hölmöjähän siellä oltaisiin jos ei tuollaisia profiilivierailuja hyödynnettäisi tuossa tietojen parsimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebookin kautta tulee kaveripyyntöjä ja Facebook ehdottaa kaveriksesi aika ajoin eri ihmisiä. Ovat siis eri asia. Puhun tässä facebookin ehdottamista kavereista ("pyydä näitä kavereiksi, saatat heidät tuntea").
Ei asuta työkaverin kanssa samalla paikkakunnalla. Naapuri tietenkin asuu samalla paikkakunnalla, mutta on kotoisin muualta. Ja jos pelkkä paikkakunta merkintä riittäisi, niin näitä ehdotuksiahan tulisi tuhansia. En ole omaa katuosoitettani laittanut mihinkään Facebookissa. Ja ei taatusti olla tai koskaan ole oltu merkittynä entisen työkaverin kanssa samalle sähköpostilistalle.
Tästä samasta aiheesta on aika ajoin ollut palstalla ketjuja, ja olen aina ajatellut että joopa joo, mutta pakko kai uskoa kun omalle kohdalle sattuu. Ymmärrän että ne jotka käyttävät paljon Facebookia, eivät voi välttämättä muistaa mitä tietoja ovat jakaneet, tai mistä aisoista tykänneet, joten nämä "ehdotukset" ei aiheuta niin kummastusta. Mutta kun minä en käytä Facebookia oikeastaan juuri lainakaan, niin tällainen hyppää silmille.
t. ap
Sillä ei ole mitään merkitystä mitä tietoa itse itsestäsi jaat, jos sinulla on sellainen puhelin taskussa jolla pääset tuohon internetin ihmeelliseen maailmaan.
Tuota miten älypuhelin voi minut linkittää edes omaan profiiliini, kun en puhelimella facea käytä?
Pitääkö sinulle rautalangasta vääntää miten tietoyhteiskunnassa tieto leviää?
Vierailija kirjoitti:
Eli summa summarum, suurin osa ei usko että Facebook "käräyttää" urkinnat urkinnan kohteelle kyseisellä tavalla. Ja ne jotka uskovat, eivät välitä. Selvä. Hihittelen sitten yksikseni. :DD
t. ap
Hullulla on halvat huvit ja idiootilla ilmaiset.
Minä hihittelen miksi hitossa rautakaupanmyyjä kävi katsomassa profiiliani, kun hän oli ihmisiä joita saatan tuntea listalla. :D
Vierailija kirjoitti:
t. ap
No minä uskon eikä mua todellakaan haittaa. Päinvastoin. Jos etsin lapsuudenystävääni Maija Virtasta, mutta en löydä ketään sellaista Maija Virtasta, josta olisin aivan varma, niin onhan se ihan hyvä vaan, jos oikea Maija Virtanen huomaa, että olen häntä etsinyt. Jos hyvin käy, hän laittaa mulle kaveripyynnön. Tai kun muistan, että Maijallahan oli veli Matti Virtanen, ja kän Matin profiilissa, niin Matti kaveriehdotuksen saatuaan hyvässä lykyssä kysyy Maija Mäkiseltä (os. Virtanen), että eikös sulla Maija ollut 60-luvulla kaveri nimeltä Liisa Laitinen. Ja jos oikein hyvin käy, Maija Mäkinen (os. Virtanen) etsii minut Facebookista ja laittaa kaveripyynnön.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän elämään on tullut ja myös mennyt ihmisiä. Joskus mulel muistuu mieleeni ihmisiä vuosien ja vuosikymmenten takaa ja käyn katsomassa, olisivatko he Facebookissa ja mitä heille nykyään kuuluu. Moni lapsuudenystäväni on tullut tällä tavalla takaisin elämääni, mutta hihittele sinä vaan, minuakin hymyilyttää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Hullulla on halvat huvit ja idiootilla ilmaiset.
Minä hihittelen miksi hitossa rautakaupanmyyjä kävi katsomassa profiiliani, kun hän oli ihmisiä joita saatan tuntea listalla. :D
Esitteletkö itsesi useinkin myyjille?
fabookilla on valtavasti ihmisistä kerättyä tietoa. mahdolliesti teillä saattaa olla jonkinlainen yhteys, jota ette itse tietä olemassa olevaksi. ei siinä mitään, että saattaa yhteen ihmisä. paljon enenmän olisin huolissani siitä, että keille kaikille kolmansille osapuolille yritys myy tietojamme.
Miten kun ensin on itse levällään kaikkine tietoineen siellä, niin sitten vedetään kuppi nurin jos joku USKALTAA katsoa MUN tietoja. voi ziisus, en mä paremmin sano. Missä mättää?
Sama kokemus kuin ap:llä. Fb ehdottaa ystäväkseni yhtä ihmistä menneisyydestä, johon minulla ei ole ollut mitään yhteyttä eikä yhteisiä ystäviä eikä edes tuttuja. En ole ikinä edes kirjoittanut hänen nimeään tietokoneella. Ei se Fb sentään aivoistani pysty kaivamaan jotain nimeä. Ei ole muuta selitystä kuin se, että se ihminen on hakenut minua Fb:stä.
Hei, apua! Fb ehdottaa kaveriksi erästä tangokuningasta. Ihanaa käykö se katsomassa profiiliani? Olenkin vähän ollu aina ihastunut häneen.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus kuin ap:llä. Fb ehdottaa ystäväkseni yhtä ihmistä menneisyydestä, johon minulla ei ole ollut mitään yhteyttä eikä yhteisiä ystäviä eikä edes tuttuja. En ole ikinä edes kirjoittanut hänen nimeään tietokoneella. Ei se Fb sentään aivoistani pysty kaivamaan jotain nimeä. Ei ole muuta selitystä kuin se, että se ihminen on hakenut minua Fb:stä.
Että ei ole mahdollista että olette lukeneet vaikkapa samoja uutisia iltasanomien sivuilta? Tai käyttäneet joskus samaa nettikauppaa? Tai tehneet joskus samantapaisia Google- tai Facebook-hakuja?
Mm. nuo kaikki ja sadat tuhannet muut asiat on dataa jota FB verkosta louhii ja jonka perusteella ne ehdottelevat sinulle tuttuja (ja välillä tuntemattomia) kaveriksi tai seurattavaksi.
Voi herrajee kun jengi on sekaisin tän facebookkinsa kanssa. huomaa ettei sitä käytä enää kuin mummot
Kyllä minäkin uskon tähän teoriaan, sanokaa mitä sanotte. Katson suht usein sen listan, ketä ehdotellaan kaveriehdokkaiksi. Olin joku aika sitten kaverini kanssa baarissa ja meidän seuraamme liittyi mies, joka oli kaverini facekaveri. Sen illan jälkeen kaveriehdotuksiin tuli heti tämän miehen nimi. Ei se aiemmin siinä listalla ole keikkunut, joten en nää muuta mahdollisuutta, kuin että hän kävi katsomassa profiiliniani ja sen takia Face lisäsi hänet kaveriehdotuksiini.
Uuden deittini profiili ilmestyi heti kaveriehdotuksiini, kun sai tietää koko nimeni. Ex-poikaystäväni profiilia ehdottaa nyt, vaikka ei olla somessa missään tekemisissä eikä kavereita. Käynyt stalkkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebookin kautta tulee kaveripyyntöjä ja Facebook ehdottaa kaveriksesi aika ajoin eri ihmisiä. Ovat siis eri asia. Puhun tässä facebookin ehdottamista kavereista ("pyydä näitä kavereiksi, saatat heidät tuntea").
Ei asuta työkaverin kanssa samalla paikkakunnalla. Naapuri tietenkin asuu samalla paikkakunnalla, mutta on kotoisin muualta. Ja jos pelkkä paikkakunta merkintä riittäisi, niin näitä ehdotuksiahan tulisi tuhansia. En ole omaa katuosoitettani laittanut mihinkään Facebookissa. Ja ei taatusti olla tai koskaan ole oltu merkittynä entisen työkaverin kanssa samalle sähköpostilistalle.
Tästä samasta aiheesta on aika ajoin ollut palstalla ketjuja, ja olen aina ajatellut että joopa joo, mutta pakko kai uskoa kun omalle kohdalle sattuu. Ymmärrän että ne jotka käyttävät paljon Facebookia, eivät voi välttämättä muistaa mitä tietoja ovat jakaneet, tai mistä aisoista tykänneet, joten nämä "ehdotukset" ei aiheuta niin kummastusta. Mutta kun minä en käytä Facebookia oikeastaan juuri lainakaan, niin tällainen hyppää silmille.
t. ap
Kyllä, Facebook ehdottaa kavereiksi niitä, jotka ovat syystä tai toisesta käyneet katsomassa profiiliasi. Mikä tässä on ongelma? Ei sinun ole mikään pakko laittaa heille kaveripyyntöä, jos et halua.
Onhan tuo nyt ongelma. Aika moni lopettaisi Facebookin käytön tuossa vaiheessa. Kyllä se nyt vaan on vähän kiusallista, jos kaikki saavat tietää kuka on käynyt toisen profiilissa.
Joo tämä täysin totta. Itselläni välillä näkee "ehdotetuissa kavereissa" vanhoja hoitoja, joihin en ole ollut yhteydessä vuonna nakki ja kivi viimeksi! Minulla sukunimi vaihtunut, olen poistanut heidät ajat sitten kavereista, ei mitään yhteistä, täysin eri paikkakunnat, ei yhteisiä kavereita, no nothing! Ja silti silloin tällöin, jotenkin sattumalta heidän lärvit pomppaavat ehdotettuihin kavereihin. Facebook tosiaan ehdottaa sinua stalkkaavia henkilöitä. Tää on tullut todistettua myös kaverin kautta, joka osallistui erääseen "terapiaryhmään", terapian jälkeen muiden terapiassa olleiden proofileja näkyi ehdotetuissa kavereissa, jälleen ei mitään yhteistä, ei sähköpostilistoja ym. Sattumaako, tuskinpa :D Mä oon ite kova stalkkaamaan ja mulle tällä on merkitystä, että ei oma pärstäkerroin näy sellasten hlö facessa, joissa ei pitäis.
Varmaan se ehdottaa naapuriasi sijaintinne perusteella?