Onko työpaikkakiusaaminen jokin tyypillinen ja "normaali" ilmiö Suomessa?
Tuli tuosta sairaseläke-ketjusta mieleen:
Piileekö nimenomaan suomalaisilla työpaikoilla niin kamalia kuppikuntia ja häijyjä työpaikkakiusaajia että moni jää sen takia pois työelämästä koska pää ei enää kestä?
Olen kuullut tästä muutamilta tutuilta, että suomalaisilla työpaikoilla on aivan tarpeeksi narsistia ja perusv-ttuilijaa eikä pomot puutu asioihin ja ne annetaan mennä siihen pisteeseen että työpaikalle ei muutamat enää kykene menemään.
Jos näin on niin tämä tulisi nostaa esiin voimakkaammin, vaikka mediassa! Kenenkään ei tarvitse tulla töihin pahoin mielin tai olla työpaikalla itkuisena.
Suomalaiset johtajat tuplanneet palkkansa muutamassa vuodessa, mutta heidän tulisi tietää mitä työpaikoilla tapahtuu, puuttua siihen, koska se kiusaaminen vaikuttaa myös tuottavuuden laskuun. Ovatko etääntyneet niin omista työntekijöistä vai missä vika ettei näihin enää puututa? Miksi usein myös suojelevat kiusaajia?
En nimittäin ole koskaan törmännyt työpaikkakiusaamiseen tai vastaavaan missään muissa maissa jossa olen ollut töissä, ja niitä on tähän mennessä 7 kpl. Siksi ihmettelen tätä ilmiötä.
Kommentit (30)
Minä olen työssäni tälläinen:
Juttelen vain ihmisille, joista pidän ja jotka ovat ystävällisiä minua kohtaan (minun hommissani tämä onnistuu)
ilkeät ihmiset työpaikalla ovat minulle täyttä ilmaa, en välitä heistä paskan vertaa enkä kommunikoi lainkaan
hoidan töissä työni, teen siellä työni hyvin ja niin kauan kun duunit sujuu niin ei hätää :D
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaaminen on vain koulukiusaamisen jatkumo.
Ja mistähän ne koulukiusaajat mallinsa ottavat?!
Niinpä! Jo pienestä pitäen kasvatetaan pitämään puolensa sortamalla muita. Minäminä!
Ope
Mikä on media-alustan vastuu nettikiusaamisessa?
Osa medioista tukee kiusaamista!
Otavamedia kannattaa asioista päättävien tahojen osalta heidän nettialustallaan tapahtuvaa nettikiusaamista. Sivuston jäsenenä olevat nettitrollit saavat tuoda ikäviin viestiketjuihin yksityisten henkilöiden nimiä anonyymien nimimerkkien turvin. Anonyymeillä nimimerkeillä on oikeus tulla unohdetuksi palstalla ja nimimerkki voidaan vaihtaa toiseksi. Nettitrollien julki tuomilla yksityishenkilöillä sen sijaan ei ole oikeutta poistattaa omaa nimeään. Mielestäni se on suoraa nettikiusaamista, koska heidän omat sääntönsä jo sanovat ettei anonyymien nimimerkkien takana olevia oikeita henkilöitä ja heidän nimiään saa missään nimessä paljastaa. Miten nettitrolleilla voi olla enemmän oikeuksia kuin yksityisellä henkilöllä, joka ei ole osallistunut keskusteluun, eikä halua olla osa keskustelua, mutta on pakotettu siihen, koska joku on hänen nimensä julkaissut kyseisessä viestiketjussa ja Otavamedian johto eikä vastaava päätoimittaja nimeä suostu lukuisista pyynnöistä huolimatta poistamaan.
Edellä mainitut ovat kiusaajia. Muusta siinä ei ole kyse.
Tämä on niin totta. Nyt kun muistelen kaikkia suomalaisai työpaikkojani, niin työpaikkakiuysaaminen on vähän niinku normikauraa.
Onko tämä normaalia ilmiötä Suomessa että naispomot mielistelee miehiä ja tylyttää nuorempia naisia?
Minun naispuolinen melkein 60v pomo, on sitä mieltä että miehet ensin ja että miehiä pitää mielistellä, palvoa ja palvella. Hän on niitä naisia joiden mielestä miesten oikeus istua ensin ruokapöytään. 🙄
Minua eli nuorempaa naista on kiusattu ja väheksytty työpaikalla, vaikka olen samanarvoinen miesten kanssa koulutuksen suhteen ja minulla silti alasta kokemusta parista muusta vastaavasta ulkomaisesta yrityksestä aiemmin joten ideoita ja ratkaisuja löytyy, mutta miehet yrittävät kohdella minua kuin assistenttiaan ja muutama heistä on ahdistellut, kaksi jopa seksuaalisesti. Kiusaavat minua työasioilla jopa lomillani, tai viikonloppuisin esim. lauantai-iltana. Kun sain kehuja johdolta asioiden edistämisestä, niin alkoivat selän takana juonimaan ja mustamaalaamaan, ja kohtelemaan alempiarvoisemmin. Siinä ei ollut mitään mikä olisi uhannut heidän asemiaan, päinvastoin kaikille palvelus asioiden nopeampaan läpiviemiseen.
Noin 3 kertaa tuollaisen kiusaamisen ym. seurauksena olen ollut niin ahdistuneena ja lamaantuneena etten ole saanut työtäni sinä päivänä tehtyä eikä asiaa ole auttanut se että esimies soittelee ja viestittelee perään hädissään ja joskus kiukuksissaan että kun joku Miehistä sanoi ettet ollut tehnyt hänen sinulle antamaa tehtävää (jonka hänen olisi kuulunut tehdä itse, huom) ja että et voi keksiä tekosyitä tai selittää mitään Miehille koska meidän kuuluu olla heidän tukena kun Miehet ei aina tajua ja että Miehiä pitää ymmärtää! 😠 Pitää tuota puolustuspuhetta siihen pisteeseen asti että voin entistä enemmän pahoin.
Onko teidän muiden työpaikkojen miehet tuollaisia että heillä ei edes munaa tulla juttelemaan suoraan, vaan menevät selän takana ruikuttamaan esimiehelle eli ylempiarvoiselle henkilölle joka palvoo ja ymmärtää heitä, ja nauttivat kun heitä palvova vanhempi nainen tylyttää nuorempaa naista joka ei alistu heidän tahtoonsa? Jotenkin olisin kuvitellut että suomalaisilla miehillä olisi ollut enemmän selkärankaa mutta nuo tyypit ruikuttavat ja valittavat enemmän kuin pikkulapset ja kertovat äidille.
Työpaikkakiusaajat ovat yhteiskunnan kuppaajia.
Suomessa on enemmän työpaikkakiusaamista kuin muualla Euroopassa. Siitä kärsii Työterveyslaitoksen mukaan 140 000 suomalaista. Kiusaaminen lisää sairauslomia, aikaistaa eläkkeelle siirtymistä ja heikentää työhyvinvointia — ja maksaa vuosittain 30 miljardia euroa.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/kiusaaminen-koskee-kaikkia-t…
Älä tee elämänilosista ihmisistä uhreja, jooko. On tervettä poistua paikalta jos meininki on ku viidakossa tms. Iloset ei jaksa sairaiden seuraa ja sillä ei oo mtn tekemistä sen kanssa kestääkö pää vai ei.
Jälki voi olla karua työpaikkakiusaamisen takia:
Työ antajat ja vakuutus, yhteiskunta on maksajia Tämä tulee kalliiksi.
Terveydenhoitoalalla kiusaaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Opiskelin keski-ikäisenä alalle, luulin tyhmänä saavani työn vanhusten auttajana. Työn kyllä sain, mutta niin huonossa työyhteisössä, että ei tosikaan. Jouduin pois,koska en kestänyt vanhusten huonoa hoitoa. Kun avasin suuni epäkohdista, yllättäen työsuhdetta ei haluttu jatkaa. Sanottiin, että en ole sopiva alalle.