Susien metsästystä kannattava vastailee hetken asiallisiin kysymyksiin
Jos tahdot keskustella asiallisesti susien metsästyksestä ja kaatoluvista, niin nyt olisi siihen mahdollisuus.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sudet halutaan metsästää lähes pois Suomesta, mutta karhut ei herätä mitään reaktioita, vaikka hyökkäilevät ihmisten kimppuun ja niitä on paljon enemmän?
Sudet nykyisessä laajudessaan on aika uusi ilmiö ja esim. karjalle ja lammastiloille syntyvät tuhot ovat todella merkittäviä. Metsästyskoiriakin menee paljon, mutta kyse ei ole elinkeinosta, joten en pidä sitä samanlaisena asiana. Karhuista ei ole samanlaista ongelmaa.
En tiedä yhtään paikkaa, jossa karhujen takia lapsia ei uskalleta jättää bussipysäkille, mutta susien tähden näin joudutaan toimimaan monessa paikkaa.
ps. karhuja metsästetään ja vähänkään enemmän asutuksen ympärillä viihtyvät yksilöt ammutaan.
Vierailija kirjoitti:
Asutuksen lähelle ja pihoihin tulevat sudet ovat juuri näitä, joilla ei ole laumaa. Törkeää ampua tahallaan alfasusia. Pihoihin tulevat ovat sairaita, jotka eivät pysty saalistamaan yksin. En arvosta minkäänlaista metsästystä yhtään ja olen kieltänyt maillani kaiken metsästyksen. Hirvenpyyntiaikaan käyn "marjassa".
Susilaumat hajoavat säännöllisesti muutenkin. Tämä alfasusijankkaaminen vaikuttaa siltä että on poimittu kiva faktoidi jonk kanssa voi lähteä nettisodan barrikadeille.
Suurinta tyhmyyttä metsästäjiltä on mennä ampumaan alfat. No, virheidenne takia ei enää sudenmetsästyslupia tule.
Vierailija kirjoitti:
Asutuksen lähelle ja pihoihin tulevat sudet ovat juuri näitä, joilla ei ole laumaa. Törkeää ampua tahallaan alfasusia. Pihoihin tulevat ovat sairaita, jotka eivät pysty saalistamaan yksin. En arvosta minkäänlaista metsästystä yhtään ja olen kieltänyt maillani kaiken metsästyksen. Hirvenpyyntiaikaan käyn "marjassa".
Ei pidä paikkaansa. Eläimet menevät hakemaan ruokaa sieltä, mistä oppivat sitä helposti ja vaarattomasti löytyvän. Asutuksen lähelle tulevat myös alfat opettamaan pentuja tappamaan, sekä myös yksittäiset eläimet tai parit tappamaan ihan huvikseen. Ja kun nämä pennut oppivat yhdistämään ihmiset ruokaan, kierre on valmis. Kun susi(a) menee esim. lammaslaitumelle, lähes poikkeuksetta tuloksena on useita (jopa reilusti yli 10) kuollutta ja henkihieveriin raadeltua eläintä. Näistä ehkä yhtä tai kahta on syöty, muut on tapettu vain tappamisen ilosta. Kyse ei siis ole minkään nälkäkuoleman partaalla olevan epätoivoisen yksilön viimeisestä selviytymisyrityksestä, vaan ihan rehellisestä mässäilyjuhlasta ja tappamisriehasta.
Jos muuten olet sitä mieltä, että pihoihin tulevat ovat aina sairaita ja viallisia yksilöitä, kannatat varmaankin niiden lopettamista?
Minäkin käyn metsästysaikaan marjastamassa ja sienestämässä, ja ihan ilman lainausmerkkejä.
Olen ollut myös ilmiantamassa kiinnijääneitä salametsästäjiä ja teen sen ilolla. Susien tilannetta suomessa olen seurannut ainakin 15 -vuotta ja yrittänyt päästä suden näkemään luonnossa. T. Suojelijanainen
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksuinta rajoittaa hirvenpyyntiä, jotta susilaumat saisivat toteuttaa luontaisinta käyttäytymistään eikä niillä olisi tarvetta napsia kotieläimiä? Ihminen kun ei hirvenlihaa tarvitse, susi tarvitsee.
Hirviä ja peuroja on ihan pirusti (ps. tappavat aika paljon ihmisiä liikenteessä), tämä ei ole millään tavoin suojannut karja- tai lammastiloja tai pitänyt susia poissa pihoilta ja pihatoilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannatat susien metsästystä? Mikä metsästyksessä on niin hienoa? Eikö paremmat fiilikset tulisi luonnon/ uhanalaisten eläinten suojelusta, luonnossa liikkumisesta, eläinten talviruokinnasta ja vaikka kuvaamisesta? Vai pelottaako luonto ja uskallat sinne vain pyssyn ja 10 aseistetun kaverin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannatat susien metsästystä? Mikä metsästyksessä on niin hienoa? Eikö paremmat fiilikset tulisi luonnon/ uhanalaisten eläinten suojelusta, luonnossa liikkumisesta, eläinten talviruokinnasta ja vaikka kuvaamisesta? Vai pelottaako luonto ja uskallat sinne vain pyssyn ja 10 aseistetun kaverin kanssa?
Tämäkin viesti olisi asiallinen ja aiheellinen, jos olisit jättänyt tuon viimeisen lauseen pois... Mistä johtuu tarve vähätellä ja piikitellä?
Kantani susien metsästykseen ja perustelut sille on tullut jo edellä. Usko pois, toivoisin sydämeni pohjasta, ettei tarvetta susien metsästykselle olisi, vaan suden pysyisivät kaukana ihmisistä. Valitettavasti näin ei ole, eikä ihmisille silloin jää paljon vaihtoehtoja.
Metsästäminen ei myöskään mitenkään poissulje luonnossa liikkumista, eläinten talviruokintaa (joka on käsittääkseni 90% juuri metsästäjien harteilla, kuten myös riistapellot, monet luonnon monimuotoisuudelle tärkeät kosteikot, riistametsänhoito jne.), luonnon- ja eläintensuojelua tai valokuvausta. Toisin kuin monet kuvittelevat, metsästäjät ovat hyvin pienen osan ajasta metsässä varsinaisesti metsästämässä. Minä esimerkiksi olen metsästäjäntutkinnostani ja aseistani huolimatta kasvissyöjä. En tapa edes hyönteisiä, vaan kuljetan ne pihalle. Olen myös aktiivinen luonnossaliikkuja (yksin tai lasten kanssa, ilman pyssyjä tai kavereita) ja valokuvaaja, sekä eläinoikeuksien kannattaja ja luonnonsuojelija. Go figure!
Miksi ammutte alfat hajotatte laumat?