Työt naisvaltaisessa työpaikassa ahdistaa
Olen lastentarhanopettaja päiväkodissa. Itse lapsista pidän todella paljon + heidän kanssaan työskentelemisestä, mutta työkaverit ahdistavat. Puhutaan pahaa selän takana, piilo*ittuillaan, tiuskitaan ja näytetään nyrpeää naamaa toisille. En tiedä, miten tulen jaksamaan /pystyn olla välittämättä tästä. Huono ilmapiiri ja pahan puhumisen laittavat mielen apeksi. Onko muissa päiväkodeissa tämmöistä? Vai pitääkö vaihtaa kokonaan työpaikkaa?
Kommentit (10)
Tästä syystä en haluaisi enää palata ollenkaan työelämään. Mutta pakkohan se on.
Jos lohduttaa se on samanlaista kaikkialla missä on naistenvalta.
Ei osata käyttäytyä? Siis paikan aikuiset?
Eihän se voi olla mahdollista kasvatus- ja hoitoalan paikoissa.
Siellähän opetetaan (kasvatetaan) lapsia kuinka tulee käyttäytyä?
Esimerkin kautta.
Olin juuri itsekin työhaastattelussa naisvaltaiseen työpaikkaan (tehdastyö). Kysyin itse kysymyksen että onko naisvaltainen työpaikka. Haastattelijat kertoivat heti että toki työpaikalla on muutama suulampi ihminen josta ei pidä välittää :) Ja kysyivätkin miten suhtaudun jos joku tulee selän takana toisesta puhumaan pahaa.. No, sanoin että päätin jo lapsena ettei musta tule äitini kaltaista. Joka työvuoron jälkeen istui keittiöön, pisti kessuksi ja alkoi puhumaan " kuinka me akkain kanssa puhuttiin" jostain muusta henkilöstä. Ärsyttävää monien naisten (vanhempien) selän takana puhuminen. Ja en siis teini ole itse vaan nelikymppinen nykyään.
Meillä oli ennen töissä miehiä ja naisia, mutta miehet sitten vaihtoivat kukin työpaikkaa tai jäivät eläkkeelle ja tilalle palkattiin vain naisia. Johdostakin eläköityi kaikki miehet ja naispomot palkkasi sitten sinne lisää naispomoja. Työpaikka muuttui ihan piinaavaksi. En kestä enää. Pidän naisista sinänsä kyllä, mutta naisvaltaiset työpaikat on oikeasti todella ahdistavia. Ja nainen siis itsekin olen.
Olen naisvaltaisessa työpaikassa, ja olen siellä epäsuosittu (nainen). En nimittäin osallistu mihinkään juoruiluihin ja toisten mollaamisiin, vaihdan aina puheenaihetta. Minusta ei pidetä, olen tylsä tyyppi. Niistä pidetään jotka on pahimpia toisten seläntakana puhujia.
Olen miehenä töissä naisenemmistöisellä alalla (yläkoulu), enkä ole huomannut mitään tuollaista. Ihan asiallisesti meillä kaikki hoituu.
Tämä taitaa olla niitä asioita, jotka kaikki tietävät, mutta naistutkimus tai yksikään tutkija ei tutki. Koska se leimattaisiin heti naisten sortamiseksi. Kyllä kai tätäkin asiaa voisi asiallisella tavalla tutkia jos joku vain uskaltaa.
Tiedän tuon tunteen. Olen itsekin ollut päiväkodissa töissä, mutta se ei ole minulle oikeanlainen työpaikka. En pidä naisvaltaisen alan sivuhaitoista, noista mitä mainitsit. Nykyään olen työpaikassa, jossa noin puolet miehiä, puolet naisia, ja kaikki on satakertaa helpompaa kuin päiväkodissa. En myös kestänyt päiväkodin melutasoa.