Työt naisvaltaisessa työpaikassa ahdistaa
Olen lastentarhanopettaja päiväkodissa. Itse lapsista pidän todella paljon + heidän kanssaan työskentelemisestä, mutta työkaverit ahdistavat. Puhutaan pahaa selän takana, piilo*ittuillaan, tiuskitaan ja näytetään nyrpeää naamaa toisille. En tiedä, miten tulen jaksamaan /pystyn olla välittämättä tästä. Huono ilmapiiri ja pahan puhumisen laittavat mielen apeksi. Onko muissa päiväkodeissa tämmöistä? Vai pitääkö vaihtaa kokonaan työpaikkaa?
Kommentit (10)
Tästä syystä en haluaisi enää palata ollenkaan työelämään. Mutta pakkohan se on.
Jos lohduttaa se on samanlaista kaikkialla missä on naistenvalta.
Ei osata käyttäytyä? Siis paikan aikuiset?
Eihän se voi olla mahdollista kasvatus- ja hoitoalan paikoissa.
Siellähän opetetaan (kasvatetaan) lapsia kuinka tulee käyttäytyä?
Esimerkin kautta.
Olin juuri itsekin työhaastattelussa naisvaltaiseen työpaikkaan (tehdastyö). Kysyin itse kysymyksen että onko naisvaltainen työpaikka. Haastattelijat kertoivat heti että toki työpaikalla on muutama suulampi ihminen josta ei pidä välittää :) Ja kysyivätkin miten suhtaudun jos joku tulee selän takana toisesta puhumaan pahaa.. No, sanoin että päätin jo lapsena ettei musta tule äitini kaltaista. Joka työvuoron jälkeen istui keittiöön, pisti kessuksi ja alkoi puhumaan " kuinka me akkain kanssa puhuttiin" jostain muusta henkilöstä. Ärsyttävää monien naisten (vanhempien) selän takana puhuminen. Ja en siis teini ole itse vaan nelikymppinen nykyään.
Meillä oli ennen töissä miehiä ja naisia, mutta miehet sitten vaihtoivat kukin työpaikkaa tai jäivät eläkkeelle ja tilalle palkattiin vain naisia. Johdostakin eläköityi kaikki miehet ja naispomot palkkasi sitten sinne lisää naispomoja. Työpaikka muuttui ihan piinaavaksi. En kestä enää. Pidän naisista sinänsä kyllä, mutta naisvaltaiset työpaikat on oikeasti todella ahdistavia. Ja nainen siis itsekin olen.