Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (505)

Vierailija
21/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut pitsasta maalla tietoa. Grilli oli, josta sai hampurilaisen ja ranskalaiset makkaralla. Joskus 90 luvulla tuli ensimmäinen pitseria. Kotona syötiin lihapiirakoita, joko äiti itse teki pellillisen tai valmiita. Lämpimät voileivät oli herkkua. Muuten tavallista perusruokaa. Makaronilaatikkoa, keittoja ja kastikkeita. En muista spagettia olleen meidän ruokavaliossa.

Vierailija
22/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se Mäkkärikin Tampereelle joskus 80-luvun puolivälissä. Carrolsilla Helsingissä kävin sitä ennen jo syömässä. Pizzerioita oli kyllä kaikissa vähänkin isommissa kylissä ja pastaa on ainakin meillä syöty spagettina, makaronina, lasagnena...

Taitaa ap ja siskonsa olla aika nuoria? Äitikin taitaa olla vielä nuori? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi en olisi kyll halunnu lähtee poikakaverin kanssa johonkin snagarille lihikselle! Onnex nyt on mäccä ja hese. Ja saa cokista kaupoista!

Mun mutsi oli sit oikeessa et kaikki oli tosi köyhiä =(

Cokista on saanut kaupoista vuodesta 1952. Kuinka vanhat vanhemmat sulla oikein on?

Vierailija
24/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin kun maikkarilta tuli Onnen päivät ja Viisikko, syötiin irtokarkkeja ja juotiin kokista 0,3 litran lasipullosta. Maikkarilla ei silloin ollut omaa kanavaa, vaan ne osti lähetysaikaa yleltä.

Vierailija
25/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grilleiltä sai lihapiirakoita, ranskalaisia, makkaraperunoita jne. Kotona syötiin semmoista tavallista liha- ja perunapohjaista ruokaa. Joskus kun oikein eksoottiseksi äiti ryhtyi, oli riisiä ja kanaa (siis kanaa, ei broileria). 

Minä kun kotitaloustunnilla opin tekemään tuota riisiä ja kanaa, niin äitipä keitti siihenkin lisäkkeeksi PERUNAT!

Vierailija
26/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka oli köyhä 80-luvulla? Kesätöitäkin saatiin jo 14 vuotiaana ja palkat oli hyviä. Bonuksia tuli jos teki työn hyvin tai ei ottanut omia rokulipäiviä. Meillä tosiaan oli varaa notkua pitsoilla. Hampurilaisista tai ranskalaisista en itse välittänyt. Grillejä oli joka paikassa eli makkaraperunat, hodarit ja varsinkin lihapiirakat oli mättöruokaa. Itse totuin käymään ravintoloissa syömässä jopa monen ruokalajin menuita. 90-luvun lamassa jäi ravintolailoittelu.

Vierailija
27/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 lisää vielä varsinaiseen kysymykseen, että nuoriso söi koulussa ja kotona ihan sitä perusruokaa.... ei juostu shoppailemassa, roskaruualla eikä kahviloissa kuten nykyään vaan spesiaalimmin muutaman kerran vuodessa. Karkkia haettiin kiskalta tyyliin markalla merkkareita ja toisella merenneitoja.

Vierailija
28/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 80-luvulla oli jo hampurilainen keksitty, ja kyllä niitä syötiinkin.

Mutta muistaakseni ei se ruoka ihan maailman keskeisin asia ollut. Itse en aina nuorena edes muistanut syödä kun oli muuta tekemistä ja menemistä niin paljon. 

Mikä oli ero nykyiseen, ei ollut lääpäreitä ja älypuhelimia. Toisia tavattiin naamakkain ja niiden luo piti mennä jollain. Esim. kävellen, fillarilla tai liftaamalla. Ei ihmiset läjänneet perseitään sohvalle läskiytymään niin kuin nykyään...

Vierailija
29/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin nuoruuteni 1970-luvulla, alkupuolen maalla lapsuudenkodissani ja loppupuolen opiskelukaupungissani.

Jo 1970-luvulla tehtiin kotona pizzaa, se oli oikein muotiruokaa. Pizzerioitakin oli jo, vaan ei meidän kylässä. Myös hampurilaisia ja hotdogeja tehtiin kotona. Niitä sai myös ostaa grillikioskeista. Pastaa ei kutsuttu pastaksi vaan makaroniksi, mutta se oli ihan yleinen ruoka.

Kun 1975 muutin kaupunkiin, pääsin ensimmäisen kerran "ulos" syömään pizzaa. Muutamassa vuodessa kaupunkiin tuli jo monta pizzeriaa. Hampurilaisia, ranskalaisia ym.  pikaruokaa sai grillikioskeista, ensimmäiset varsinaiset hampurilaispaikat (McDonald's) ym. ilmestyivät 1980-luvun puolella.

Vierailija
30/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 80-luvulla jo pizzaa oli.

Ja oli pastaa eli makaroonia. Meillä sitä syötiin jauhelihakastikkeen kanssa, ja sitten tehtiin ns. makaroonilaatikkoa. Joillakin oli makaroonivelliäkin kuulemma, mutta meillä ei. Salaattiin sitä voitiin kyllä pistää. Salaatissa oli myös herneitä ja suolakurkkua ja purjoa ja joko kinkkua tai savukalaa.

Sitten oli lämpimiä voileipiä, joita tehtiin kotona voileipägrillissä: Voidellaan kaksi siivua vaaleaa leipää ja pistetään väliin esim. juustoa, kypsää kanaa ja tomaattia. Grillataan. Näitä kyllä oli jo 70-luvulla.

Jauhelihapihvit syötiin ilman ympäröivää hampurilaista perunan ja kastikkeen ja etikkapunajuurten kanssa (kesällä saattoi tosin olla tomaattejakin). Hyvää se oli silläkin lailla.

Ja ruokajuomana tietysti maitoa.

Vierailija
31/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä syötiin puuroo joka aamu,koulussa ruoka. muutoin leipää,eikä siihen päälle muuta kuin floraa. Joskus banaanii, appelsiinei. Mutsi ei osannut tehdä kuin pahaa ruokaa. Koskaan ei mitään kastiketta. Aina vaan perunaa.

Vierailija
32/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1967, ja muistan jo oikein hyvin 1980-luvun.

Silloin OLI kyllä pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Saarioisten valmispitsakin tuli markkinoille jo vuonna 1981. Kotikaupungissani Salossa avattiin eka pitseria muistaakseni vuonna 1983, ja siellä syötiin toki myös pastaa.

Hampurilaisia myytiin myös ihan yleisesti snagareilla. Kuvittelitko ap, että jos täällä ei ollut Mäkkäreitä, ei saanut hampurilaisiakaan....? ;-)

Lisäksi tehtiin meillä kotona aika usein ranskalaisia - itse - ja lämpimiä voileipiä. Ne ovat itse asiassa todella hyviä, mutta jotenkin unohtunutta kansanperinnettä, vaikka niihin saa kätevästi tungettua kaikenlaista ruuantähdettäkin, mikä olisi taloudellista.

Meillä kokeiltiin kotona myös jo 1980-luvun alkupuolella esim. kiinalaisia reseptejä, niitä oli suomalaisina versioina naistenlehdissä. 

Eli ei se niin ole, että kaikki etno olisi tulla tömähtänyt tyhjiöön joskus vuosituhannen vaihteessa.

Lisäksi muistan, että esim. 1970-luvulla lapsuudessani meillä oli aina pakastimessa jäätelöä, vaniljaa tms. ja siitä tehtiin muutaman kerran viikossa herkkuannokset suklaakastikkeen kera. Limsaakin sai kerran, pari viikossa. Ja leivonnaisia ja karkkiakin sai melkein aina kun vaan mieli teki - ihme kyllä olin tosi laiha...

Vierailija
33/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä oli kivaa, kun sai ostettua torilta herneitä tai mansikoita. Ja snägäriltä tosiaan ostettiin vaikka "lihis kahdella nakilla ja kaikilla mausteilla". Välitunnilla käytiin leipomossa ostamassa punssileivoksia ja tuulihattuja. Joskus pikaruoaksi ostettiin kaupan kalatiskiltä savustettuja silakoita. Niitä sitten syötiin käärepäperin päältä jossain puyistonpenkillä.

Vierailija
34/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se Mäkkärikin Tampereelle joskus 80-luvun puolivälissä. Carrolsilla Helsingissä kävin sitä ennen jo syömässä. Pizzerioita oli kyllä kaikissa vähänkin isommissa kylissä ja pastaa on ainakin meillä syöty spagettina, makaronina, lasagnena...

Taitaa ap ja siskonsa olla aika nuoria? Äitikin taitaa olla vielä nuori? :)

Ai??? Mutku mutsi sanoi, ettei ollut mitään näitä 80-luvulla vaan vasta joskus paljon myöhemmin kun se oli jo aikuinen. Eikä karkkia ollut kun jouluna kun täti lähetti Ruotsista. Ja olutkin tehtiin itse mut sen nimi oli Kilju. Ja koulua oli vaan 5 vuotta ja sit mentiin töihin. Tää oli siis kun mutsi oli nuori ja se on syntynyt 1974.

Vierailija
35/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagettia ja jauhelihakastiketra, lihapullia tai jauhelihapihvejä, erilaisia keityoja, makaronilaatikkoa, uunisilakoita ja perunamuussia. Tehtiin lämpimiä voileipiä.

Ja todellakin oli Carrols ja pizzerioita.

Vierailija
36/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa herkuteltiin Hesen hamppareilla, silloin annoksen hintaan kuului vielä majoneesi. Pizzerioita oli myös ja muistan, kun Pippurimyllystä (turkulainen ravintola) haettiin pizzat aina lauantai-iltaisin.

Vierailija
37/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä herkutteli nuorena nakkikioskilla. Keitetyt nakit, lihapiirakat, öljyssä keitetyt omenapiiraat. Mummon nuoruudessa viipurinrinkelit.

Vierailija
38/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se köyhyys koetteli perheitä vasta 90-luvun lamassa, 80-lukuhan oli suorastaan kulutusjuhlaa. 80-luvulla syötiin paljon ravintoloissa, ja pizzaa ja hamppareita sai kyllä. Ja tuplaviskejä (taisi ne silloinkin olla kiellettyjä, mutta 80-luvulla oli niin villiä, ettei välitetty).

Vierailija
39/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

uiu kirjoitti:

Lämpöiset voileivät oli kova sana.

On muuten edelleenkin ;)

Vierailija
40/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä herkutteli nuorena nakkikioskilla. Keitetyt nakit, lihapiirakat, öljyssä keitetyt omenapiiraat. Mummon nuoruudessa viipurinrinkelit.

Isä siis Turussa 60-luvulla ja mummo Viipurissa ennen sotaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi