Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainaa jäljellä 15 vuotta. Olen velaton 50-vuotiaana.

Vierailija
27.01.2016 |

Tuntuu oudolta. Olen nyt 35-vuotias, otettiin 20 vuoden laina viisi vuotta sitten. 15 vuotta tuntuu vähältä, mutta se, että olen 15 vuoden päästä jo 50-vuotias, tuntuu ihan kamalalta.

Onko nykyään normaalia olla asuntovelallinen vielä 50-vuotiaana?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi hyvä tietää paikkakunta. Helsingissä varmaan harvempi saa työtuloilla perheasunnon maksettua edes 50- vuotiaana. Eri juttu tietysti niillä jo 50 täyttäneillä, jotka ostivan sen asunnon, kun hinnat olivat vielä kohtuullisia.

Vierailija
42/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30- vuotiaana rakennettu okt. Nyt täytän 40 ja lainaa jäljellä 2-v. Voisi maksaa säästöillä loput pois, mutta eipä viitsi. Halpa kesämökki ostettu ilman lainaa. Nyt haaveissa on yläkertavarauksen rakentaminen sekä 5000€ investointi aurinkopaneeleihin, sähköauto ja omavaraisuus sähköntuotannossa. N39 -v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen velaton 39-vuotiaana.

Vierailija
44/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ois kyllä kiva tietää että missä nää 3-kymppisenä velattomat asuu. Vähän eri asia et onko se laina ollut alun perin 60 000 vai 300 000...

Ja itse olen velaton joskus kuuskymppisenä. Terkut Espoosta perheasunnosta.

Vierailija
45/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10-v asuntolainansa maksaneet asuvat itserakennetussa okt

Vierailija
46/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee aina olemaan velkaa, kun ostamme yhä uusia ja uusia sijoitusasuntoja... Osa niistä on maksettukin ja siten pystymme ottamaan aina vaan lisää. Hyvä eläketurva itsellemme ja lapsille hyvät perinnöt!

Vierailija
47/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tapasin mieheni vasta lähempänä 30v ja siitä muutama vuosi eteenpäin ennenkuin osattiin päättää mihin kaupunkiin jäädään. Sitten pari vuotta etsittiin järkevää taloa, aikana jolloin pankit lykkäsi lainaa enemmän kuin kukaan halusi. Eli ensi- ja eläkeasunto tuli ostettua vasta 34v.

Se joka ekalla sivulla sanoi ostavansa kakkoskotia.

Vierailija
48/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talo maksettu 5 vuoden päästä ja olen silloin myös 50v. Odotan innolla, että voi matkustella paljon enemmän.

Vierailija
49/66 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ois kyllä kiva tietää että missä nää 3-kymppisenä velattomat asuu. Vähän eri asia et onko se laina ollut alun perin 60 000 vai 300 000...

Nro 27 asuu Tampereella.

Vierailija
50/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa. Oma maksettu osuus talosta 150 000e, eli talo maksoi sen 300 tonnia kun mies luonnollisesti maksaa oman puoliskonsa. Lainaa ei kyllä ikinä "alunperin" ole ollut mulla yli 60 tonnia, koska tämä on  kolmas asuntoni ja ekaankin oli 1/3 säästöjä. 

T. Velaton 36-vuotiaana.

Vierailija
51/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 73. Asuntovelkaa on jäljellä vielä 4 vuotta. Olen ollut asuntovelkainen 24-vuotiaasta asti. Ensin yksiöön, sitten on vaihdettu aina vaan isompaan, kolme lasta kun oli. Lopuksi ostettiin pieni 100 neliön rintamamiestalo, johon tämä asuntovelka nyt on.

Asuntovelka on ihan normaalia elämää. Siihen on pankilla vakuudet, joten se on turvallinen laina. Kun ei vaan ota asuntovelkaa yli puolet asunnon arvosta, niin mistään ei tarvitse murehtia.

Muuta velkaa me ei olla koskaan otettu. Viimeksikin ostettiin "uusi", 14 vuotta vanha auto käteisellä. Maksoi 3800 euroa. Sillä olemme nyt ajaneet 50 000 km ja aiotaan ajaa sillä vielä 250 000 km. Joten kun ajetaan 12 000 vuodessa, se auto riittää meille noin 20 vuodeksi.

Huh no, hyvä on sinulla itseluottamus että elät noin vanhaksi! :D Toivottavasti kuitenkin poliisi ottaa sen kortin teiltä kuitenkin pois reilusti ennen tuota, vaikka sattuisitkin olemaan vielä elossa yli 90-vuotiaana...

Sinä varmaankin viet oman korttisi oma-aloitteisesti poliisille ja oikeastaan mahdollisimman pian, kun eihän sitä tiedä, koska niitä oireita alkaa ilmaantua.

Vierailija
52/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, että Helsingissä asutaan, lainaa oli viisi vuotta sitten 325 000 euroa. 

Vierailija
53/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina-aika 20-vuotta. velaton tällä vauhdilla olen 42-vuotiaana.

Vierailija
54/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asuntolaina maksettiin pois noin 1,5vuodessa 2 vuotta sitten. Säästöjä oli pohjalla reilusti.

Nykyinen laina saadaan pois todennäköisesti 2,5-3 vuoden päästä (maksamme nopeutetusti). Tuolloin olen todennäköisesti täyttänyt 38, vaimo 34.

Tuon jälkeen haemme lainaa sijoitusasuntoon, tavoitteena hankkia pieni kaksio liikenteellisesti sopivalta paikalta pk-seudulta. Ajatuksena olisi hankkia lapsille mahdolliset tulevaisuuden opiskelukämpät.

Toinen sijoitusasunto löytyy jo Tampereelta, velaton.

Vierailija
55/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 40 v ja maksan asuntolainani tänä vuonna pois. Otin lainan vuonna 2008.

Vierailija
56/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin asuntolaina kolme vuotta sitten ollessani 33v. Laina on maksettu, kun olen 48v. Vanha omakotitalo, joten remonttilainaakin on otettu viime kesänä. Ei tämä asuminen halpaa ole. Kun laina on maksettu niin sitten viimeistään on taas isompaa remonttia mm. kattoremontti ja keittiökin tässä on alkuperäinen vielä, joten senkin remontointi edessä. 

Ei mulla tosin ole tarkoitus kahmia omaisuutta asuntokaupoilla. Vanha pieni talo tämä on pikkukaupungissa eikä tämän arvo nouse mihinkään vaikka kuinka remontoisi. Asumismukavuus on tärkeintä, eikä se millon laina maksettu. Pääasia, että rahaa riittää elämiseen ja vähän talon remontointiin.

Vierailija
57/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huh no, hyvä on sinulla itseluottamus että elät noin vanhaksi! :D Toivottavasti kuitenkin poliisi ottaa sen kortin teiltä kuitenkin pois reilusti ennen tuota, vaikka sattuisitkin olemaan vielä elossa yli 90-vuotiaana..."

Olen se 73-vuotias kirjoittaja, jonka auto kestää vielä 20 vuotta. Kyllä me vanhat ajetaan paljon vähemmän kolareita kuin muut. Minkä vanhemmaksi tulee, sen arvokkaammalta tuo oma henkikulta tuntuu. Se hillitsee kaasujalkaa ja pistää ennakoimaan tilanteita. Olen ajanut noin 2 miljoonaa kilometriä ilman yhtäkään onnettomuutta, ei edes peltikolaria ole ollut. Ajokortti on uusittava 5 vuoden välein ja siihen tarvitaan erittäin tarkka lääkärin syyni. Nyt 73-vuotiaana ei vielä mitään tappavan taudin oireita ole ollut. Käyn kuntosalilla säännöllisesti, urheilen ja ulkoilen muutenkin paljon, nyt kun on sitä aikaa. Sitten kun ajokorttia ei enää saa, pitää pyytää lapsia/lapsenlapsia kuskeiksi, lainaavat ja ajavat nytkin mielellään meidän isolla Volvolla kun itse on varaa vain pieniin cityautoihin. Kun vuokraavat asuntovaunun, Volvolla vetää jo melkoista loistohotellia perässään.

Muuten. Se oli noin 30-vuotias nainen se ammattikuski, joka ei tiedä, miten hänen ohjaamansa iso tila-auto meni siitä ravintolan ikkunasta läpi siellä Helsingissä. Hänellä ei ole muistikuvaa asiasta. Nuoruus ja auto ovat vaarallinen yhdistelmä.

N73

Vierailija
58/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme miehen kanssa 51 ja 52. Miehen nirsouden, laman yms. syiden vuoksi ostimme ensimmäisen asunnon vasta vähän vajaa 40-v. Nyt mieskin myöntää, että oli nuorena hölmö kun ei suostunut asp-tiliä laittamaan. Minä taas olin hölmö, olisin voinut tehdä sen yksinänikin. 

No siinä olette kyllä olleet viisaita että ette ole asp-tiliä ottaneet. Sehän on pelkkä pankkien kusetus ja tuotto surkea ja kulut isot. Säästöt voi moninkertaistaa ilman asp-tiliäkin.

Vierailija
59/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tapasin mieheni vasta lähempänä 30v ja siitä muutama vuosi eteenpäin ennenkuin osattiin päättää mihin kaupunkiin jäädään. Sitten pari vuotta etsittiin järkevää taloa, aikana jolloin pankit lykkäsi lainaa enemmän kuin kukaan halusi. Eli ensi- ja eläkeasunto tuli ostettua vasta 34v.

Se joka ekalla sivulla sanoi ostavansa kakkoskotia.

Mikä ihmeen onneton lapanen oikein olet kun et osaa ostaa asuntoa ilman miestä?? Uskokaa nyt että asunnon voi ostaa yksinkin. Ei siihen miestä tarvita.

Vierailija
60/66 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee aina olemaan velkaa, kun ostamme yhä uusia ja uusia sijoitusasuntoja... Osa niistä on maksettukin ja siten pystymme ottamaan aina vaan lisää. Hyvä eläketurva itsellemme ja lapsille hyvät perinnöt!

tähän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi