Lainaa jäljellä 15 vuotta. Olen velaton 50-vuotiaana.
Tuntuu oudolta. Olen nyt 35-vuotias, otettiin 20 vuoden laina viisi vuotta sitten. 15 vuotta tuntuu vähältä, mutta se, että olen 15 vuoden päästä jo 50-vuotias, tuntuu ihan kamalalta.
Onko nykyään normaalia olla asuntovelallinen vielä 50-vuotiaana?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta. Olen nyt 35-vuotias, otettiin 20 vuoden laina viisi vuotta sitten. 15 vuotta tuntuu vähältä, mutta se, että olen 15 vuoden päästä jo 50-vuotias, tuntuu ihan kamalalta.
Monet perustelee perheitä vasta nelikymppisinä, joten ei puhettakaan että asuntovelat olisi maksettu viiskymppisenä.
Itselle velattomuus ei kyllä ole minkään sortin tavoite. Kun talo on maksettu, ostan törkeän kalliin auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet perustelee perheitä vasta nelikymppisinä, joten ei puhettakaan että asuntovelat olisi maksettu viiskymppisenä.
Itselle velattomuus ei kyllä ole minkään sortin tavoite. Kun talo on maksettu, ostan törkeän kalliin auton.
No kai sen asunnon voi ostaa perheettömänäkin!
oeln ollut velaton koko ikäni!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen maksuohjelman mukaan velaton 53-vuotiaana.
Sama tilanne. Nyt oon 49-vuotias.
Eihän sillä ole väliä onko velaton vaan sillä paljonko velkaa on suhteessa omaisuuteen ja sillä mihin velka on otettu (asunto keskustassa vrt. vanha talo syrjäkylillä).
Asuntolainaa oli ikävuosien 29 ja 35 välillä, toivottavasti ei enää jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
me ollaan miehen kanssa 35-vuotiaita ja eka asuntolaina oltiin maksettu jo 25-vuotiaana ja toinen meni pari vuotta sitten.
Minä ostin ihan käteisenä asunnon kaksikymppisenä. Miksi te ette tehneet samoin?
Kolmas asuntolaina menossa. Maksettu 53-vuotiaana. Tuskin silloinkaan ihan velattomaksi jään, kun remonttia on suunnitteilla :)
Kuinka vanhoina te oikein ne asuntonne hankitte????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sen asunnon voi ostaa perheettömänäkin!
palstamammat ei taida pystyä kun eihän niillä ole rahaakaan ennenkuin saavat nakitettua jonkun miehen, joka kustantaa niiden elämisen
Täällä yksinelävä huonopalkkainen hoitaja. Asuntolainaa jäljellä 10-vuotta, nyt tuli putkiremppa eteen.Tuntuu, että ei tästä enää elämä voi surkeammaksi mennä, mutta yön yli nukuttuani päätin, että tämä on vain elämää, ei sen enempää. Ei asunto voi määrätä koko elämää, materiaahan se vain on.
.Menköön kaikki, voin muuttaa vaikka telttaan, kun vain olen onnellinen ja ilman stressiä. Unelmani on pieni mökki, jossain järven rannalla, kaukana "sivistyksestä" , kasvattaen omat vihannekseni ja keräten marjat luonnosta sekä kalastaessa. Muutaman hylätyn kissan kanssa, tarjoamalla heille rakkaan kodin.
Täytän 57 ja otin viime vuonna uuden lainan vajaat 200.000. Miksi pitäisi olla velaton?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoina te oikein ne asuntonne hankitte????
Itsellä kävi niin, että alettiin exän kanssa rakentaa 90-luvun alussa, tulikin lama ja korot söi pääoman, talo ei koskaan valmistunut. Sitten tuli ero ja jäi velkaa kun se myytiin keskeneräisenä. Nyksän kanssa ostettiin eka asunto, niin oltiin jo 3-kymppisiä. Ja vaihdettu koko ajan isompaan. Olin siis eka vastaaja, jolla laina maksettu eläkeläisenä. Mikäs kiire tässä, elämä ei aina mene niinkuin suunnittelee.
Niin kauan kuin töitä on aion ottaa aina lisää velkaa asuntosijoittamiseen, koska se mielestäni on järkevää. En pyri velattomuuteen vaan varallisuuden kasvuun.
Sama juttu, ja lapsetkin silloin jo kovasti aikuisia, tai no nuorin 18, mutta kuitenkin.
Asuntolaina loppuu kun olen 45 vuotta. Kaksi velatonta kesämökkiä on jo. Uuden yrityksen oston laina loppuu kun olen 50. En ole huipputuloinen, mutten ole koskaan nauttinut shoppailusta tai halunnut tiettyjä brändejä. Hyvin on rahaa riittänyt elämiseen lainojen ohessakin.
Olemme miehen kanssa 51 ja 52. Miehen nirsouden, laman yms. syiden vuoksi ostimme ensimmäisen asunnon vasta vähän vajaa 40-v. Nyt mieskin myöntää, että oli nuorena hölmö kun ei suostunut asp-tiliä laittamaan. Minä taas olin hölmö, olisin voinut tehdä sen yksinänikin.
39 unohti, että meillä on asuntolainaa vielä noin kolmeksi vuodeksi, ensiasunnosta.
Velaton maaliskuussa. Itseasiassa päivää ennen kuin täytän 44v! 15 vuoden laina myös oli kyseessä.
Jotain mekin ollaan osattu tehdä oikein! Yes.