Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden mielestä lasten/vauvojen kanssa ei saisi matkustaa tai lentää

Vierailija
27.01.2016 |

Miksi ei saisi? Ihan oikeasti miksi?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en lähtis pienen vauvan kanssa sellaiseen paikkaan jossa hygienia asiat on toista luokkaa kuin Suomessa. Vaikka olisi rintamaidolla niin bakteereja ja pöpöjä silti sekä kaikissa ongelmatilanteissa asioiden hoito hankalampaa ja paikallisten lakien mukaista. Edesvastuutonta lähteä, mutta tää on vaan mun mielipide.

No onpa hankalaa. Melkein missä tahansa pääsee nopeammin lääkäriin kuin Suomessa. Ja vauvalle tekee hyvää altistua bakteereille.

Matkakohteella ei periaatteessa ole mitää väliä, koska itse lentokoneet ovat hyvin otollisia paikkoja saada vakaviakin sairauksia. Lentokoneiden runkojen ja tuuletus järjestelmän takia virukset ja bakteerit jäävät kiertämään melkein koko lennon ajaksi matkustamoon. Myös koko lento on hyvin stressaava kokemus pienemmälle  lapselle ja monet lapset voivat kärsiä vielä pitkään stressin aiheuttamista jälkivaikutuksista.  Toisaalta onko lapsen kannalta edes järkevää lähteä kamalan pitkän matkan päähän, koska etenkin hyvin pieni lapsi ei oikeastaan muista jälkeenpäin paljoakaan ja hauskuuden voi myös kokea lähempänä. Kuitenkin lasten kanssa on ehdottamasti matkustettava/lentevä, jos uskoaa sen olevan hyvä päätös, koska ei omaa elämää eikä lapsen elämää saa rajoittaa vain sen takia, että joku tuomitsee.

Vierailija
42/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti näitä kommentteja ja asenteita. Itse matkustelen paljon. (Olen lapseton sinkku)

Itseäni ei niinkään matkustaessa häiritse lapset, vaan vanhemmat, jotka eivät saa lapsiaan kuriin. Ymmärrän korviin kohdistuvan kivun, joka voi aiheutua nousuista ja laskuista. Kärsin siitä itsekkin, suosittelen painetta tasaavia korvatulppia saa apteekeista. Tajuan myös, että joskus pikku lapset, varsinkin vauvat, itkevät ns. "ilman syytä". Eikä itselläni ainakaan lomalla rentoutuminen ala koneessa, vaan vasta lomakohteessa paikan päällä, kun astuu ulos koneesta.

Mutta niin, ne ärsyttävät vanhemmat. Matkustin tässä vähän aikaa sitten Italiaan, lento oli n. 3-4tuntia. Takananin istui pieni poika n.3-4 vuotias ja tämän äiti. Puolentunnin jälkeen alkoi tuolini potkiminen. Muutaman potkun kyllä kestän, välillähän se on vahinko. Kun potkiminen kumminkin jatkui tasaisena, odotin hetken josko äiti käskisi poikaansa lopettamaan. Ei tapahtunut mitään, joten käännyIn ja pyysin äidiltä nätisti :- Anteeksi, mutta poikanne potkii tuoliani, voisitteo pyytää häntä lopettamaan. Äiti näytti hieman vaivaantuneelta ja tokaisi pojalleen, nohnoh "Petteri", istuhan aloillasi. Kyseinen lapsi jaksoi istua aloillaan 10min. Ja rupesi taas potkimaan, pyysin uudestaan äidiltä, että estäisi lastaan. 5min ja taas potkittiin. Tässä vaiheessa sanoin itse pojalle, että :- Anteeksi, mutta voisitko ystävällisesti lopettaa. Potkiminen tuntuu minusta ikävältä. Kyseinen poika pillahti itkuun ja kiljui äidilleen, kuinka ilkeä täti määräili häntä. Tässä välissä äiti sitten lähti taluttamaan vesseliään vessaan. Takaisin tullessaan avasivat suklaaa levyn(kuulin kun äitinsä kysyi haluaako suklaata). Sokeri annoksen saatuaan poika rupesi potkimaan, tönimään, kiipeilemään omalla paikallaan. Äitinsä lukiessa kirjaa. Tuntuu, ettei pojalle oltu otettu mukaan mieleistä tekemistä. Lopulta olin siis istunut puolet lennosta, melkein koko ajan potkittavana. Ei muuten tee kivaa selälle eikä munuaisille. Lopulta sanoin vähän kovemmin äidille, että sen potkimisen olisi parempi loppua. Katsoi minua kovin loukkaantuneelta, mutta selitti pojalleen tiukemmin, ettei potkisi. Ja lapsi taisikin potkia äitiään matkan loppuun asti ja kiuketella. Onneksi oli kuulokkeet, niin se häly katosi.

Välillä taas vieressäni on matkustanut pikkulapsia, jotka ovat osanneet käytäytyä todella nätisti. Eli en yleensä häiriinny lapsista. Vain niistä, jotka eivät ole nätisti. Pyytäisinkin matkustavia lapsiperheitä huolehtimaan riittävästi tekemistä mukaan ja kertomaan tiukasti lapsille, ettei muita saa häiritä. Ja myös kannattaa lentokoneessa hakeutua (veikkaan, että joskus paikkoja voi valita, tai pyytää lentoemoa kysymään vaihtaisiko joku paikkaa) lentokoneen perään, jossa on vessat ja lentoemot "keittiöineen". Koneessa myös ääni matkustaa vaikeammin takaa eteen, kuin edestä taakse. Vessoje/avun ollessa lähempänä, uskoisin lapsille matkan olevan mukavampi.

Eli matkustakaa vain, kunhan lapsenne osaavat käyttäytyä ja uskallatte heitä julkisesti komenta. Ihanaa, että annatte lastennekin nauttia ulkomaista, mutta kiltit katsokaa, että he käyttäytyvät kunnolla. Epäilenkin siis, että kun matkustavista lapsista valitetaan, viitataan niin muutamaan vapaan kasvatuksen saaneeseen villikkoon. Eikä niihin pieniin kiltteihin enkeleihin, jotka kehuvat hellehattuani.

Kiitos ja anteeksi pitkä teksti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suuresti näitä kommentteja ja asenteita. Itse matkustelen paljon. (Olen lapseton sinkku)

Itseäni ei niinkään matkustaessa häiritse lapset, vaan vanhemmat, jotka eivät saa lapsiaan kuriin. Ymmärrän korviin kohdistuvan kivun, joka voi aiheutua nousuista ja laskuista. Kärsin siitä itsekkin, suosittelen painetta tasaavia korvatulppia saa apteekeista. Tajuan myös, että joskus pikku lapset, varsinkin vauvat, itkevät ns. "ilman syytä". Eikä itselläni ainakaan lomalla rentoutuminen ala koneessa, vaan vasta lomakohteessa paikan päällä, kun astuu ulos koneesta.

Mutta niin, ne ärsyttävät vanhemmat. Matkustin tässä vähän aikaa sitten Italiaan, lento oli n. 3-4tuntia. Takananin istui pieni poika n.3-4 vuotias ja tämän äiti. Puolentunnin jälkeen alkoi tuolini potkiminen. Muutaman potkun kyllä kestän, välillähän se on vahinko. Kun potkiminen kumminkin jatkui tasaisena, odotin hetken josko äiti käskisi poikaansa lopettamaan. Ei tapahtunut mitään, joten käännyIn ja pyysin äidiltä nätisti :- Anteeksi, mutta poikanne potkii tuoliani, voisitteo pyytää häntä lopettamaan. Äiti näytti hieman vaivaantuneelta ja tokaisi pojalleen, nohnoh "Petteri", istuhan aloillasi. Kyseinen lapsi jaksoi istua aloillaan 10min. Ja rupesi taas potkimaan, pyysin uudestaan äidiltä, että estäisi lastaan. 5min ja taas potkittiin. Tässä vaiheessa sanoin itse pojalle, että :- Anteeksi, mutta voisitko ystävällisesti lopettaa. Potkiminen tuntuu minusta ikävältä. Kyseinen poika pillahti itkuun ja kiljui äidilleen, kuinka ilkeä täti määräili häntä. Tässä välissä äiti sitten lähti taluttamaan vesseliään vessaan. Takaisin tullessaan avasivat suklaaa levyn(kuulin kun äitinsä kysyi haluaako suklaata). Sokeri annoksen saatuaan poika rupesi potkimaan, tönimään, kiipeilemään omalla paikallaan. Äitinsä lukiessa kirjaa. Tuntuu, ettei pojalle oltu otettu mukaan mieleistä tekemistä. Lopulta olin siis istunut puolet lennosta, melkein koko ajan potkittavana. Ei muuten tee kivaa selälle eikä munuaisille. Lopulta sanoin vähän kovemmin äidille, että sen potkimisen olisi parempi loppua. Katsoi minua kovin loukkaantuneelta, mutta selitti pojalleen tiukemmin, ettei potkisi. Ja lapsi taisikin potkia äitiään matkan loppuun asti ja kiuketella. Onneksi oli kuulokkeet, niin se häly katosi.

Välillä taas vieressäni on matkustanut pikkulapsia, jotka ovat osanneet käytäytyä todella nätisti. Eli en yleensä häiriinny lapsista. Vain niistä, jotka eivät ole nätisti. Pyytäisinkin matkustavia lapsiperheitä huolehtimaan riittävästi tekemistä mukaan ja kertomaan tiukasti lapsille, ettei muita saa häiritä. Ja myös kannattaa lentokoneessa hakeutua (veikkaan, että joskus paikkoja voi valita, tai pyytää lentoemoa kysymään vaihtaisiko joku paikkaa) lentokoneen perään, jossa on vessat ja lentoemot "keittiöineen". Koneessa myös ääni matkustaa vaikeammin takaa eteen, kuin edestä taakse. Vessoje/avun ollessa lähempänä, uskoisin lapsille matkan olevan mukavampi.

Eli matkustakaa vain, kunhan lapsenne osaavat käyttäytyä ja uskallatte heitä julkisesti komenta. Ihanaa, että annatte lastennekin nauttia ulkomaista, mutta kiltit katsokaa, että he käyttäytyvät kunnolla. Epäilenkin siis, että kun matkustavista lapsista valitetaan, viitataan niin muutamaan vapaan kasvatuksen saaneeseen villikkoon. Eikä niihin pieniin kiltteihin enkeleihin, jotka kehuvat hellehattuani.

Kiitos ja anteeksi pitkä teksti!

Nämä vanhemmat nostattavat vitutuskäyrää ihan joka paikassa. Varmasti ovat niitä samoja, joiden lapset saavat etuilla puistossa liukumäen jonossa ja töniä pienemmän pois kiipeilytelineistä. Niitä joiden lapset saavat ravintolassa juosta ympäri salia nappailemassa vieraiden lautasilta maistiaisia tai hakata lautasta pöytään huutaen samalla täysillä. Maailmaan mahtuu ääntä, itkua ja raivareitakin. Lapsi ei voi oppia käyttäytymään eri paikoissa, jos ei pääse niihin. Kuitenkin ne, jotka eivät edes aio opettaa lasta käyttäytymään kauniisti joka paikassa, voisivat pysyä kotona ja poissa pilaamasta fiksujen lapsiperheidenkin mainetta.

Kaikilla on oikeus matkustaa, mutta kaikilla on myös velvollisuus käyttäytyä niin, että jokaisella on mahdollisimman mukava olla.

Vierailija
44/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit näistä asenteita ihan kiittää muita lapsipeheitä joiden kurittomat kakarat ovat antaneet monelle sentasoiset kokemukset lapsiperheiden kanssa matkustamisesta että vastaavaa ei toivoisi kenellekään. Hyvinkäyttäytyvät ja hiljaiset lapset ovat asia sinänsä, mutta sellaisten omaaminen sitten vaatisikin vähän vaivannäköä ja muiden huomioonottamista, mihin ei läheskään kaikilla tunnu rahkeet riittävän.

Ja kyllä tässäkin ketjussa näkyy eräissä kommenteissa tämä eräiden lapsiperheiden asenne, että heillä on jostain syystä jotain erivapauksia käyttäytyä kelvottomasti ja piinata muita kanssamatkustajia. Kanssamatkustajia joilla todellakin on oikeus vaatia rauhallista matkaa itsellensä eikä mitään helvetin esikartanoa jossa wt-kakarat riehuvat ja huutavat kuin hyeenat.

Itsekin tietysti itkeä vingut sitä että kaikki eivät sen sinun erinomaisen pesueesi seurasta nauti että taidat olla samaa valkoista roskasakkia itsekin.

Vierailija
45/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut tarpeekseni lapsista lennoilla. Olinpa kerran yli 6 tuntia kestäneellä lennolla ja koneessa oli paljon lapsiperheitä jostain syystä. No, yksi tyttö juoda lipitti jatkuvasti Colaa ja tietenkin pissatti. Istuin lähellä vessoja käytäväpaikalla. Tyttö kävi vajaan tunnin välein vessassa äitinsä saattamana ja joka kerta hänen onnistui horjahtaa niin, että osui olkapäähäni. Voitte uskoa, että olkapääni oli kipeänä pitkään tuon lennon jälkeen. Oliko perskeles pakko juottaa sille likalle Cocista niin paljon, että piti hypätä jatkuvasti vessassa. Muut kersat olivat melko hiljaa eikä heidän tarvinnut hypätä koko ajan vessassa.

Uliuliuliuliiiii. Yksi lapsi on hankala niin sinä olet saanut tarpeeksesi kaikista, just. FYI, niillä lapsilla on ihan samanlainen oikeus lentomatkustamiseen kuin sinullakin.

Vierailija
46/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit näistä asenteita ihan kiittää muita lapsipeheitä joiden kurittomat kakarat ovat antaneet monelle sentasoiset kokemukset lapsiperheiden kanssa matkustamisesta että vastaavaa ei toivoisi kenellekään. Hyvinkäyttäytyvät ja hiljaiset lapset ovat asia sinänsä, mutta sellaisten omaaminen sitten vaatisikin vähän vaivannäköä ja muiden huomioonottamista, mihin ei läheskään kaikilla tunnu rahkeet riittävän.

Ja kyllä tässäkin ketjussa näkyy eräissä kommenteissa tämä eräiden lapsiperheiden asenne, että heillä on jostain syystä jotain erivapauksia käyttäytyä kelvottomasti ja piinata muita kanssamatkustajia. Kanssamatkustajia joilla todellakin on oikeus vaatia rauhallista matkaa itsellensä eikä mitään helvetin esikartanoa jossa wt-kakarat riehuvat ja huutavat kuin hyeenat.

Itsekin tietysti itkeä vingut sitä että kaikki eivät sen sinun erinomaisen pesueesi seurasta nauti että taidat olla samaa valkoista roskasakkia itsekin.

Minä olen yhden hyvin käyttäytyvän ja rauhallisen lapsen äiti, joka voi valehtelematta sanoa, ettei yksikään lapsi tai perhe ole koskaan häirinnyt minua lennolla. Oma lapseni ei myöskään ole koskaan häirinnyt ketään, sillä on tottunut matkustaja joka tietää, että lennolla on tylsää ja siellä pitää olla nätisti ja hissuksiin, ja perillä saa sitten pitää hauskaa.

Ihmeellisiä agressioita ihmisillä.

Ap

Vierailija
47/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut lapsen kanssa useita kertoja. Avainsanat on juuri riittävä tekeminen. Ei voi itse lukea kirjaa vaan on varauduttava viihdyttämään ipanaa. Lentojen aikatauluja voi miettiä lapsen rytmin kannalta. Ikinä en syöttäisi suklaata ja limpparia lapselle lennolla, takuukeino saada lapsi riehumaan. Korkeintaan tikkari, jonka kanssa menee aikaakin mukavasti.

Penkkien potkiminen on rasittavaa!

Vierailija
48/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rasittavinta mitä minulle on sattunut lennoilla on yökoneessa mölisevät ja juopottelevat junttiäijät.

Vierailija
49/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt kaikki liiottelee. Olen lentänyt 3 lapsen kanssa monta kertaa. Lennot menneet hyvin ja kukaan ei ikinä mulkoillut/valittanut mistään. Ihan liian suuren numeron teette kaikki koko asiasta, jota ei tarvitse edes miettiä. Myös ap.

Vierailija
50/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt kaikki liiottelee. Olen lentänyt 3 lapsen kanssa monta kertaa. Lennot menneet hyvin ja kukaan ei ikinä mulkoillut/valittanut mistään. Ihan liian suuren numeron teette kaikki koko asiasta, jota ei tarvitse edes miettiä. Myös ap.

Aloitin keskustelun lähinnä, koska oli tylsää. Lisäksi on huvittavaa miten paljon tämä aihe herättää tunteita ja agressioita. Ap

Vierailija
51/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on aika turha kiistellä koska niinhän se menee, että ne jotka eivät matkusta ilmankaan lapsia kokevat lapsen kanssa matkustamisen kamalana ja valittavat siitä muille. Toinen valittajaryhmä on tietenkin ne lapsettomat jotka eivät pidä lapsista ja heitä häiritsee lasten läsnäolo kaikissa tilanteissa. 

Ne taas jotka ovat reissanneet ennenkin lapsia mukautuvat helposti matkustamaan lapsenkin kanssa. Etenkin pienen vauvan kanssa on helppoa matkustaa koska se lähinnä nukkuu ja imee rintaa, joten hekin jotka kertovat miten vauvat rääkyvät lennoilla taitavat keksiä näitä juttuja. Aina välillä joku vanhempi lapsi kitisee mutta eniten minua häiritsee känniset suomalaiset lennoilla.

Vierailija
52/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tästä aiheesta on kiva keskustella, kun vastapuoli on niin päätön ja vihainen. Okei, mulla on vähän hullut huvit, mutta onhan se nyt hauskaa, kun jotkut saa hirveän raivon päälle aiheesta "lapsen kanssa lentäminen". Tosin mulle on vielä jäänyt hämärän peittoon, miksi se raivo iskee joillekin tästä aiheesta puhuttaessa.

Vierailija
53/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosin lapsista ei ole ollut haittaa lennoilla/muilla matkoilla, paitsi eräällä Thaimaan lennolla, jossa alle vuoden ikäinen lapsi huusi 9 tuntia kymmenestä - edestakaisin. Siinä oli vaikea keksiä ketä sääli eniten, matkustajia, vanhempia vai itse lasta. Mikäli lapsi kärsii esim. koliikista, on mielestäni itsekästä että koko lentokoneellinen kuuntelee sitä huutoa puoli vuorokautta.

Tasapuolisuuden nimissä myöskään ihmiset jotka eivät osaa käyttää alkoholia kohtuudella voisivat jäädä kotiin örveltämään, eikä pilata toisten matkoja.

Vierailija
54/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lentoemäntä. Ja meidän perheessä tuon lapsen kanssa on matkustettu vauvasta asti. Äitiyslomalla kun olin, mies otti 5 kuukautta virkavapaata ja oltiin koko perhe thaimaassa, lapsi oli 8kuinen kun lähdettiin. Hyvin meni lennot ees sun taas, ja kivaa oli. Monta muutakin reissua on tehty perheen kanssa tuon reissun jälkeen.Niitä lapsia ja vauvoja on koneissa matkustajina ja niiden vanhemmat ovat maksavia asiakkaita yhtälailla, eli valittajille : voi voi ja elämä on. Elämässä on monta muitakin ikävää asiaa, mutta minkäs teet, muutakun opi olemaan...

Vierailija
55/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lentoemäntä. Ja meidän perheessä tuon lapsen kanssa on matkustettu vauvasta asti. Äitiyslomalla kun olin, mies otti 5 kuukautta virkavapaata ja oltiin koko perhe thaimaassa, lapsi oli 8kuinen kun lähdettiin. Hyvin meni lennot ees sun taas, ja kivaa oli. Monta muutakin reissua on tehty perheen kanssa tuon reissun jälkeen.Niitä lapsia ja vauvoja on koneissa matkustajina ja niiden vanhemmat ovat maksavia asiakkaita yhtälailla, eli valittajille : voi voi ja elämä on. Elämässä on monta muitakin ikävää asiaa, mutta minkäs teet, muutakun opi olemaan...

Mitä mieltä lentoemo on siitä käytävillä hengailusta? Itse en lasta päästä muuta kuin vessareissuilla pois paikalta, mutta monet tuntuvat antavan kävellä jatkuvasti.

Vierailija
56/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä lentoemo on siitä käytävillä hengailusta? Itse en lasta päästä muuta kuin vessareissuilla pois paikalta, mutta monet tuntuvat antavan kävellä jatkuvasti.

Ihan sivukommenttina moni aikuinenkin hengaa käytävällä etenkin pitkillä lennoilla. Valitatko heistäkin?

Vierailija
57/59 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla saa kyllä ihan käsittämättömän kuvan suomalaisista ja lapsiin suhtautumisesta. Minun kokemukseni on, että suomalaiset suhtautuvat lapsiin myönteisesti ja sujuvasti. Viikoittain saan lapsistani positiivista ja spontaania palautetta tuntemattomilta. Milloinkaan lapsistani ei minulle ole nuristu, vaikka tietenkään ne eivät aina käyttäydy mallikelpoisesti, pieniä kun ovat vielä. Varsinkin vieraat naishenkilöt ovat ystävällisiä lapsilleni ja antavat lapsilleni näin hyvän kuvan muiden ihmisten kauniista kohtelemisesta. Missä näitä lapsia vihaavia mörköjä sitten on, kun en ole niihin vielä törmännyt?

Vierailija
58/59 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa pitää matkustaa, että oppivat asioita muista kulttuureista. Reppureissut ovat parhaita tähän.

Vierailija
59/59 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin lapset minua ovat häirinneet ihmiset, joiden on pakko käydä vartin välein vessassa ja ne, joiden on pakko laskea tuolinsa selkänoja syliini. Omat lapset ovat aina käyttäytyneet koneessa ja lentoasemilla hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän