Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myynti ilman välittäjää, kokemuksia?

Vierailija
27.01.2016 |

Haluaisin myydä asuntoni ja alkaa oikeasti tuntumaan turhalta rahastukselta koko välittäjän käyttö.
Oletteko itse myyneet asuntonne? Kertokaa kokemuksia? Mitä ilmoitussivua käytitte? Kauanko meni myyntiin?
Ei kai se niin hankalaa voi olla, kun on ehkä yleinen oletus.. Asunnon myyntisivuilta saa kaikki paperit ja ilmoituksen sivulle hintaan n 150, ei paha?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on hyvin halutulla paikalla, voisin jättää välittäjän pois, mutta jos vähänkin syrjemmässä, niin en karkoittaisi yhtäkään ostajaehdokasta välittäjän puutteella. (osa ei halua ostaa myyjältä suoraan ja monet kokee asuntönäytön, jossa myyjä itse paikalla vaivaannuttavaksi)

Vierailija
2/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myymme itse. Tarjous hyväksytty mutta kaupat vielä tekemättä.

Ei se vaikeaa ole. Itse ostaisin mieluummin suoraan myyjältä kuin välittäjältä, saa tietoa naapureista ja alueesta ihan eri tavalla.

Pari kuukautta oli myynnissä ja saimme kaksi tarjousta. Tämä hyväksytty tarjous tehtiin ostajan kanssa yhdessä ettei mitään epäselvää jää.

Etuovessa mainostettiin. Pidettiin kaksi yleistä näyttöä ja muut pyynnöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 1, oletko siis koskaan myynyt itse vai mietitkö vain teoreettisesti?

Asuntoni on ainakin hyvällä paikalla ja pääkaupunkiseudulla. Olen suht nuori ja siksi mietityttää vaan otanko liian ison riskin, kun tuntuu, että 'pystyn' tähän ihan yksin, ilman välittäjää.

Vierailija
4/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me myymme itse. Tarjous hyväksytty mutta kaupat vielä tekemättä.

Ei se vaikeaa ole. Itse ostaisin mieluummin suoraan myyjältä kuin välittäjältä, saa tietoa naapureista ja alueesta ihan eri tavalla.

Pari kuukautta oli myynnissä ja saimme kaksi tarjousta. Tämä hyväksytty tarjous tehtiin ostajan kanssa yhdessä ettei mitään epäselvää jää.

Etuovessa mainostettiin. Pidettiin kaksi yleistä näyttöä ja muut pyynnöstä.

Onnittelut ilmeisesti hyvästä tarjouksesta ja tulevista kaupoista!

Olen kyllä samaa mieltä, että asukas-myyjältä saa varmasti kattavimmin tietoa alueesta ja naapurustosta ym. Sekä ihan itse asunnostakin.

Mietin juurikin etuovea, sieltähän saa paketin 150e, joka sisältää ilmoituksen ja myös tarvittavia dokumentteja myyntiin? Paljonko meni isännöitsijältä hankittuihin papereihin?

Vierailija
5/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin myydä asuntoni ja alkaa oikeasti tuntumaan turhalta rahastukselta koko välittäjän käyttö.

Oletteko itse myyneet asuntonne? Kertokaa kokemuksia? Mitä ilmoitussivua käytitte? Kauanko meni myyntiin?

Ei kai se niin hankalaa voi olla, kun on ehkä yleinen oletus.. Asunnon myyntisivuilta saa kaikki paperit ja ilmoituksen sivulle hintaan n 150, ei paha?

Tuon tähän ostajan näkökannan. Kun etsimme viimeksi taloa. Niin ne välittäjän näytöt ei antanu mitään. Ne ei osaa vastata mihinkään kysymyksiin, ne ei tiedä myytävästä kohteesta yhtään mitään. Mutta kun omistaja itse on myymässä ja pitää näytön niin siinä saa kaiken tiedon saman tien. Ei tarvise sättäillä välittäjän kanssa sähköpostilla ym.  Omistaja pystyy vastaamaan ostajan kysymyksiin heti. Sillä kun on ostamassa asuntoa niin sitä joutuu kattomaan monta asuntoa. Ja jos jokaisesta asunnosta täytyy käydä useita sähköposti keskusteluja, niin silloin mielellään jättää koko kauppa-ajatuksen pois.

Itse jo jätimme sellaiset asunnot pois kokonaan listalta jossa oli välittäjä myymässä.

Vierailija
6/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekö luotatte että omistaja puhuu totta ja tulee mainoksesi olennaiset jos et hoksaa kysyä? Tavoite on myydä parhaalla mahdollisella hinnalla. Välittäjällä ei ole yhtä suuri panos rahallisesti per kohde ja totuudessa pysymisen ja olennaisten kertomisen velvoite. En silti luota täysin heihinkään mutta ostaessani en koskaan ole ostanut suoraan myyjältä. Nytkin haku päällä ja en kiinnostu kohteesta ilman hyvää kiinteistövälitysliikettä. Sähköpostilla asioidessa saat kaikki vastaukset kirjallisina mikä on oma etusi.

Vierailija
7/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksesi ~ maininneeksi :)

Vierailija
8/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sekä myyty että ostettu asunto-osake ilman välittäjää ja molemminpäin sujui ilman ongelmia. Välittäjä harvoin tietää asunnosta ja alueesta yhtä kattavasti kuin omistaja. Eikä välittäjällä ole mitään vastuita / velvollisuuksia kaupan jälkeen vaan kaikki kuitenkin myyjän ja ostajan välisestä sopimuksesta kiinni. Ostajana minua ärsytti suunnattomasti käydä keskustelua myyjän kanssa aina välittäjän kautta, jokaisen pikkujutun tarkistaminen kesti eikä suoria yhteystietoja myyjään saanut millään, lisäksi välittäjä antoi laiskuuttaan vääriä mutu-vastauksia meille hyvin tärkeisiin kysymyksiin.

Me pyydettiin pari ilmaista arviota välittäjiltä (toinen oman pankin kautta). Kaikki tarvittavat paperit tosiaan saa aika edullisesti ja netissä mainostaminen ei paljoa kustanna. Varaudu siihen, että välittäjät soittelevat ja tarjoavat palveluksiaan. Kauppakirja- ja tarjousmalleja löytyy netistä, mutta ne kannattaa tarkastuttaa lakineuvojalla ainakin jos kauppaan liittyy jotain lisäehtoja.

Vierailija
9/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6. Niin no, sama riski kai se kummassakin on, välittäjässä ja yksityismyyjässä, kertooko kaikki vai ei.. Eikä se välittäjäkään aina tiedä kaikkea, mistä voisi kertoa, jos omistaja ei ole informoinut. Kaipa se on ihmisestä kiinni, kehen luottaa ja kuka kenestäkin vaikuttaa luotettavalta..

Hyvähän se on sanoa, mutta myyjänä, jos nyt aion sellaiseksi alkaa, niin kerron kyllä totuuden. Olen itse ostanut asuntoja ennen 2 kpl ja olisin tottakai toivonut rehellisyyttä, vaikka ehkä pienistä jutuista puhutaankin. Ja uskon myös hyvään karmaa, en aio jättää asuntoani taakseni esim. siinä kunnossa se oli, kun sen itse ostin. Mieluummin uusi asustaja puhtaaseen, kunnossa olevaan kotiin, josta mullekin jo jäänyt jonkunlainen tunneside., kun tullut sitä itse laitettua 'kodiksi' ym...

AP

Vierailija
10/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Vastaan vain myyntiin ja ostamiseen osakehuoneistosta, kun olen sellaista itse tehnyt.

Helppoa jopa iisiä ;)

Vaan pää kylmänä, että katsot kunnolla, katsot, että omistaja myy ja otat selvää yhtiöstä kunnolla. Voi olla vätys isännöitsijänä tai hoopo hallitus.

Kiinteistöä en ostaisi suoraan, niin monta vaaraa siinä on kuitenkin.

Vierailija
11/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikeaa ole, varsinkin jos on asunto-osake kyseessä eikä kiinteistö.

Joskus yli parikymmentä vuotta sitten myimme asunnon itse, eikä silloin ollut edes mitään netti-ilmoituksia. Lehteen pantiin muutama ilmoitus, itse tein esitteen ja esittelin. Kovin kauaa ei myynti kestänyt. Mitään erityistä riskiä siinä ei ole, lähinnä vain se että ei saa kaupaksi. Kauppasopimuksen sisältöön pitää tietysti kiinnittää huomiota. Siihenkin löytyy valmiita pohjia, mutta niitä ei pidä silmät ummessa kopioida.

Siihen saa sitten varautua, että välittäjät alkavat soitella ja kinuta asuntoa heidän myyntiinsä mitä lipevimmin puhein. Niitä silloin soitteli oikein riesaksi asti.

Vierailija
12/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Lisää kommentteja, kiitos!

Vierailija
13/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin itse. Maksettiin ensin itse 170 000 euroa (pyynti oli 195 000, viikkokausia myynnissä välittäjällä), tehtiin kevyt pintaremontti (maalattiin seinät ja keittiön kaapit, laitettiin keittiön muovimaton tilalle laatta). Remonttiin meni 3500 euroa. Asuttiin 2,5 vuotta ja laitettiin pyyntihinnaksi 210 000 euroa. Tuli todella paljon kiinnostuneita ja saatiin lopulta 194 500 euroa. Eli netottiin parikymmentä tuhatta parissa vuodessa. 

Tuo välisummastahan olisi melkein puolet mennyt välittäjälle, jos oltaisiin sellaiseen hairahdettu.

Vierailija
14/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myimme itse. Laitoimme ilmoitukset sekä oikotielle, että etuoveen.  Neljä näyttöä ja kolmio oli myyty. Käytimme Oikotien dokumenttipohjia ja kaikki kaupankäyntiin liittyvä yhteydenpito hoidettiin ostajan kanssa s-postilla. Valmistautuisin kuitenkin hankkimaan etukäteen jonkun lakiasioita tuntevan henkilön, jota voisi konsultoida jos myynnin kanssa tulisi jotain vaikeita kysymyksiä esiin. 

Ostimme myös asunnon myyjiltä, jotka myivät itse ja niissä kaupoissa menikin sitten aika paljon pieleen ja jouduimme hankkimaan meille lakimiehen selvittämään sotkua. Tästä oppineena en uskaltaisi enää ostaa asuntoa ilman, että kaupassa on mukana joku ulkopuolinen asiantuntija, joka vähintään käy paperit läpi ennen allekirjoituksia.

Vierailija
15/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on hyvällä alueella ja hinta kohdallaan. Asunto menee kaupaksi ilman välitäjää.  Se jos siinä on 20 000 euroa tunnearvoa mukana... Hiljasta on. Jos välitäjä myy liian kovalla hinalla silloin ostaja yleensä kehtaa tehdä myös roskinkin tarjouksen. Myyjältä suoraan ei niinkään. Kannattaa myös järjestää yleisiä näytöjä muutekin, kun sunnuntaisin.

Välittäjä on kiva ja helppo, mutta vastuuta se ei ota mistään. 

Vierailija
16/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn aina itse.

Ihan turha käyttää välittäjää ja maksaa turhasta -kokemusta on.

Pankissa tehdään paperit joten onnistuu ihan keneltä vaan.

Vierailija
17/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto on hyvin halutulla paikalla, voisin jättää välittäjän pois, mutta jos vähänkin syrjemmässä, niin en karkoittaisi yhtäkään ostajaehdokasta välittäjän puutteella. (osa ei halua ostaa myyjältä suoraan ja monet kokee asuntönäytön, jossa myyjä itse paikalla vaivaannuttavaksi)

Jaa että oikeen "vaivaannuttavaksi".

Siis mitä vittua?

Vierailija
18/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi myyty itse ja yksi välittäjän kautta kun ei itse saatu kaupaksi. Osakekaupassa ei ole mitään sellaista vaikeaa mihin ei netin ohjeiden tuella pystyisi. Sanoisin, että yksin myydessä todennäköisesti saa vähemmän katsojia näytöille kuin välittäjän kautta. Tämä on pääsääntö, poikkeuksia varmasti on. Yksikin kiinnostunut riittää, kun oikein sattuu kohdalle. Jos hinta on oikea, varmasti menee yksinkin kaupaksi. Teoriassa yksin myydessä pitäisi olla paremmat saumat, koska voi myydä halvemmalla kun välittäjälle ei tarvitse maksaa. Käytännössä näin ei ole, koska usein yksityiset pyytävät liikaa. Näinä huonoina aukoina pyyntihinnan merkitys on suuri. Kun markkinat ovat kuumat, sillä ei ole yhtä suurta merkitystä. Meillä toisessa kaupassa pantiin hp silleen, että pyydettiin noin 8000 euroa enemmän mikä oli alarajamme. Ajatus oli, että "kyllä ne sitten tarjoaa vähemmän jos hp on liian kova". No, eivät tarjonneet. Sit alkoi olla hätä ja jouduttiin ottamaan välittäjä kuvioihin.

Vierailija
19/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että oikeen "vaivaannuttavaksi".

Siis mitä vittua?

Niin, en tiedä mistä tuossa on kyse. Vaikka "monet" niin tuntee? Mietin kyllä kaikkien kaappien siistimisen jälkeen, että jos itse olen myyjänä, ehkä silloin ei kehdata avata jokaista kaappia ym. samalla tavalla kun, jos siellä olisi joku vieras välittäjä? Ehkä tarkoitetaan tuota, en tiedä.  Mun puolesta kattokoot kaikki kaapit ja ovatkoon kaikki ovet ihan rauhassa, siistitty on.

AP 

Vierailija
20/30 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin osakkeen ilman välittäjää. Paperit tehtiin pankissa. Luulen että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme