VAALEANVIHREÄ VÄLIKAUSIPUKU????
Onko kellään tietoa, myydäänkö jossain kokonaan vaalean vihrää välikausipukua? Tai vaikka sen värisiä housuja. Nimenomaan Reimatec- tyyppisiä, vettä- ja tuultapitäviä etsiskelen tytöllnei kokoa 92/98. Ja Helsingistä:)
Kommentit (8)
Osaisitko vielä vinkata jotain kivaa ja suht yksinkertaista kaavaa? Minulla on uusin Ottobre, mutta siinä oleva takin ja housujen kaava on aika pitkä ja monimutkainen. En ole ommellut paljonkaan, ja 1v8kk napero pyörii jaloissa:)
Ottobren kaavat on musta olleet paljon toimivampia kuin esim. suuren käsityölehden.
Mutta ulkoiluhousujen kanssa teen yleensä niin, että otan jonkun mahd. simppelin suoralahkeisen collegehousun kaavan, jonka mukaan ompelen housut. Pikkuisilla on mielestäni ihan turhia napit ja vetskarit housuissa, kuminauhavyötärö toimii mukavammin. Korkeintaan jotain taskuja saatan tehdä.
Collareiden kaavan mukaan leikkaan ja ompelen sekä päällikankaasta että vuorikankaasta housut, ja lisäksi vyötärökaistaleen (kuminauhalle) päällikankaasta. (tai sitten vaan päällikankaaseen tarpeeksi reilusti päärmevaraa vyötärölle, että saa käännettyä kuminauhakujaksi. Silloin vuorikankaan reuna jää sopivasti kuminauhakujan alle piiloon ja kiinnittyy kohdalleen samalla.)
Lahkeensuut on helpot kun vaan kääntää päällikankaan normaalisti päärmeelle niin, että vuorikankaan reuna jää alle piiloon (vuorikankaan pitää silloin tietysti olla lahkeensuusta vähän lyhyempi). Joskus olen lahkeensuihinkin ommellut kuminauhat.
Sitten tuolta kangastukusta olen tilannut myös mm. silittämällä kiinnittyvää heijastinta ja heijastinterettä, joilla saa turvallisuutta ja näyttävyyttä mukavasti.
En ole mikään ompelija, mutta muksun, nyt 3-v, myötä olen opetellut ja oppinut. Nykyään olen jo aika taitava, vaikka itse sanonkin. Ja varsinkin noissa ulkovaatteissa säästää TOSI paljon kun tekee itse... Niin ja tietysti saa yksilöllistä.
Eipä tartte niin paljoa saumateippiäkään. :) Ja taskujenkin kanssa kannattaa ehkä tehdä kompromisseja ja yksinkertaistaa jos ei ole paljoa ommellut.
Mutta työn iloa ja tsemppiä, jos päätät ryhtyä hommaan! Housuista on hyvä aloittaa.
Anteeksi kun tungen tähän alotukseen, mutta haluaisin tietää onko miten laadukkaita nuo kangastukun ulkoilukankaat? kun minulla on myös suunnitelmissa tehdä itse kevätpuku pojalle.
Kangastukun reimatecit on siis samoja kankaita mitä reimatec-puvuissakin, eli hyviä. Ja ainakin nuo FOV:n m ja mf kankaat on tosi hyvän tuntuisia. Muista FOV:sta ei ole kokemusta.
Myös Luhdan kankaita mulla on ollut useita, ja nekin on olleet hyviä. Tosin niissä on osa ohuempia, osa paksumpia osa joustavia jne. Sivuilla ei ole niistä niin tarkkoja kuvauksia. Sitten muistelisin, että jotain noista 2L-kankaita olen kokeillut; ei mitään valittamista. Aika tukevia ja kulutuksen kestäviä vaikuttavat olevan.
Luhdan kankaiden kohdalla on käynyt muutaman kerran niin, että värit on olleet aika paljon erilaisia kuin nettisivujen perusteella on olettanut, joten pieniä pettymyksiä on ollut siinä suhteessa, mutta varsinaisessa laadussa ei ole ollut mitään vikaa.
Ommellessa suosittelen käyttämään teflon-teippiä paininjalan pohjassa, niin kankaat luistaa paremmin. Sitäkin tuolta saa.
Olen itse juuri tuota moniosaisuutta siinä kaavassa pähkäillyt, ja ihan samaa kaavaa katselin. Teen sitten samoin kuin sinä, varmaan kannattaa ottaa 98cm kun tyttö on nyt 88 cm. Housut ehkä sitten 92cm vai miten reiluja nuo Ottobren kaavat ovat? Housut jos teen collegen kaavalla, niin niitähän voi tehdä sitten toiset isommat:) Tilasin saman tien tuota ompunvihreää, sekä vaaleanpunaista Reimatecia ja heijastinnauhaa, olen aika kova laittamaan heijastimia rattaisiinkin joten nyt pääsen mielipuuhaani:)
Ihanaa päästä itse tekemään, ja saan sitten juuri sellaiset kuin haluan! Kiitos vielä ohjeista ja vinkistä!!!!!!!!!
kun olen Ottobren kaavoilla paljon ommellut. Todella ovat luotettavia ja toimivia. Kaavat usein reiluja ja ainakin aikaisemmissa lehdissä olleissa malleissa usein takit ja puserot leveitä ja lyhyitä. Jos sulla on joku sopivan kokoinen vaate ennalta (niin kuin varmaan on..), ota siitä mittoja ja vertaa kaavaan. Eikä iso homma ole ommella esim. protoa lakanakankaasta. Sillä ainakin saa takuuvarmaa tietoa, kuinka vaate " istuu" .
Onnea ompeluksille!
Ompelin juuri itse tytölleni vaaleanvihreän housu-takki -yhdistelmän tästä kankaasta:
http://www.kangastukku.com/index.php?pryhma=5&tuote=11446
On livenä pikkuisen tummempaa kuin kuvassa, sellaista omenanvihreää.
Pelkille housuille ei tule edes kauheasti hintaa itse tehtynä, tuossa koossa ehkä jotain 10-15¿ vuorikankaasta riippuen, ja tässä jo saumojen teippauksetkin mukana.