Epäsäännöllistä työaikaa tekevät esim hoitajat
Onko teidän säännöllistä työaikaa tekevät tai kotona jostain syystä oleilevat ystävät ja sukulaiset samanlaisia ymmärtämättömiä kuin minun.
Jutellaan, että mentäisiinkö vaikka teatteriin tai ulos syömään, mennään perjantaina niin saa levätä viikonlopun päälle kun joutuu valvomaan pitempään. Ööö, mä menen aamulla seitsemään. Niin,mutta on kuitenkin viikonloppu. No, me tehdään kahdestaan neljän hengen työt viikonloppuisin kun työnantaja säästää, mutta mennään vaan kun satun olemaan perjantainakin aamussa ja pääsen kuitenkin ja kivahan se on nähdä.
Koskaan ei voi mennä viikolla koska aamulla pitää herätä, no mulla olisi vapaata seuraavana päivänä ja saisin nukkua.
Hyvin läheinen kummitätini täyttää pyöreitä vuosia ja on jo vuosia sitten kertonut että pitää juhlat, viimeisen puoli vuotta olen varovasti kierrellen kysellyt koska ne juhlat on. Nooo, en nyt osaa sanoa ja kun itse teen kaiken ja kotona pidetään ei se niin väliä, viimeiset viikot olen kysellyt jo suoraan, meillä on työvuorolista ajoissa seinällä, voisin tehdä varauksen vapaapäivästä. Jumanklavita viikkoa ennen kummitäti ilmoittaa että päivän ja kellonajan, kun kaikille sopii. No, minulla on iltavuoro, mutta ehkä joku ymmärtävä työkaveri pystyy vaihtamaan vuoron, kun sitten lähes itkua vääntäen valitan äidilleni että aina sama juttu, vastaa äiti että onhan tässä aikaa, joo-o viikko.
Miten se on niin vaikea ymmärtää että ei me mennä töihin ihan milloin vaan tuntuu siltä että nyt menen iltaa, yöhön tai aamuun, vaan ihan mennään listan mukaan ja tehdään ihan koko päiväistä työtä, vaikka viikolla on vapaapäiviä ja vaikka ne vapaat viikolla on kivoja ne ei ole mitään ylimääräisiä vapaita, sitten ollaan viikonloppu töissä eikä sitä voi sanoa perjantaina että kuulkaas en minä tulekaan viikonloppuna töihin.
Ja yövuoron jälkeinen päivä ei ole vapaapäivä vaan silloin on pakko nukkua että jaksaa tehdä sen toisenkin yön tai ihan vaan siksi että sielä töissä ei käydä nukkumassa vaan tehdään töitä.
En tiedä onko mulla erityisen tyhmiä sukulaisia ja ystäviä, mutta aina vaan saan tätä samaa selittää tai en enää edes jaksa, voin kyllä lähteä vaikka päivämatkalle tallinnaan suoraan yövuorosta kun en vaan jaksa selittää että joudun kyllä valvomaan toista vuorokautta jos lähdetään silloin.
Kommentit (2)
Ja miksi lapsen pitää olla hoidossa kun itse olet kotona, koskahan minä nukun kun teen yöllä töitä ja päivällä pitäisi hoitaa lasta?
Kyllä monien ihmisten on valitettavan vaikea tajuta, että vuorotyöläisen elämä on juurikin noin kuin kirjoitit. Lisäksi ärsyttää, että lasten päiväkotejakin suljetaan aina joulunaikana pariksi viikoksi ja kesällä heinä-elokuuksi, lisäksi toimintaa supistetaan syyslomalla, talvilomalla, pääsiäisenä ja kaikkina mahdollisina juhlapäivinä. Tällaisen kahden vuorotyöläisen taloudessa on tosi vaikea saada hoidot järjestymään eikä lapsillekaan ole hyväksi joutua vähän väliä varahoitopaikkaan, joka sekin vaihtelee jatkuvasti.