Lapsi näkee painajaisia kaverin syntymäpäiväjuhliin tilatusta klovnista, mitä tehdä?
5-vuotias poika. Nyt lauantaina oli juhlat ja sen jälkeen näki painajaisia, otin viereeni koska ei rauhoittunut yövalolla ja lohduttamalla. Nyt nukkunut siitä saakka vieressäni (koska olen laiska ja huono äiti tai jotain, minunkin pitää käydä töissä)
Nyt katselemme muumeja ja taas kysyy että kai saa nukkua vieressä. En tiedä mitä sanoa. Ei se minua haittaa mutta olisiko viisaampaa nukuttaa poika omaan sänkyyn? Itsellä herätys klo 6.00 aamulla.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
5-vuotias poika. Nyt lauantaina oli juhlat ja sen jälkeen näki painajaisia, otin viereeni koska ei rauhoittunut yövalolla ja lohduttamalla. Nyt nukkunut siitä saakka vieressäni (koska olen laiska ja huono äiti tai jotain, minunkin pitää käydä töissä)
Nyt katselemme muumeja ja taas kysyy että kai saa nukkua vieressä. En tiedä mitä sanoa. Ei se minua haittaa mutta olisiko viisaampaa nukuttaa poika omaan sänkyyn? Itsellä herätys klo 6.00 aamulla.
Ihan normaalia. Kaverini on töissä sairaalassa ja kertoi monien lapsien pelkäävän myös sairaalaklovneja.
Jos näkisin clownin minäkin haluaisin äidin viereen nukkumaan ja mä oon 32v.....
Anna nukkua vieressä.
Pellejen pelko on tosi yleinen. Mutta lasta ei kannata totuttaa nukkumaan sinun vieressäsi. Viettäkää vaikka huomenna päivää, että ensin keskustelette siitä, mikä pelleissä pelottaa (itse selität niiden tarkoittavan hyvää, vaikka näyttävät oudoille), ja sitten jos lasta ahdistaa nukkua yksin, niin keksitte jonkun oman loitsun, karkottimen, tarran tms. mikä "estää pellejä tulemasta huoneeseen". Lapselle voi myös opettaa jonkun mantran, mitä voi mielessään hokea ennen nukahtamista, jos lapsi nimenomaan pelkää painajaisia. Itsellä toimi penskana tosi yksinkertainen "tänä yönä en näe pahoja unia", mitä hoin itsekseni mielessäni sängyssä. Toinen hyvä konsti tuon mantran sijaan on, että lapselle voi myös kirjoittaa ja laittaa huoneen seinälle jonkun pahan unen karkotuslorun. Lapsille usein tällaisilla aikuisten laittamilla "symboleilla" on voimaa. Ja sen voi vaikka aina nukuttaessa lukea ääneen lapselle. Voi tuntua "ylireagoinnilta", mutta tällainen näyttää lapselle, että otat hänen huolensa ja pelkonsa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos näkisin clownin minäkin haluaisin äidin viereen nukkumaan ja mä oon 32v.....
Anna nukkua vieressä.
Clownin!
Anna nukkua vieressä jos pelottaa. Voit yrittää "vierottaa" sitten kun pahin pelko on mennyt ohi. Ei tämä elämä nyt niin vakavaa ole, eikä se lapsi tule ikuisesti vieressä nukkumaan.
Oma 9v alkoi viime kesänä pelkäilemään, eikä suostunut enää omassa huoneessa nukahtamaan eikä nukkumaan. Näkee kuulemma painajaisia usein. No, nyt viimeiset kaksi yötä on "jo" nukkunut taas omassa huoneessaan. Tai oikeastaan hän nukahtaa olohuoneen sohvalle meidän seuraan ja siitä sitten nostamme hänet omaan sänkyyn. Ehkäpä tänään suostuu nukahtamaan omassa sängyssä.
Meidän pojalla ei ollut erikoisempia pelkoja, mutta hän oli jo 10-vuotias kun patistin hänet vierestäni omaan sänkyyn nukkumaan.
yh-isä
Minusta lapsen vieressä nukuttamisessa ei ole mitään pahaa.- Mutta jos se sinusta on hankalaa, niin ehkä voitte koittaa tehdä huolinuken. Olen tuota töissä testannut ja toimii melko hyvin.
9 haa haa :D
Olen sen valitettavasti itse nähnyt
Ap
Tietysti annat nukkua vieressä kunnes pelko - toivonmukaan - häipyy.
Ja mikä ettet voisi aivan neuvolan kautta kysyä joltain asiantuntevalta neuvoa että miten yleisesti pitäisi toimia lasten pelkotilojen suhteen, koska tuskinpa on viimeinen kerta kun sen kysymyksen eteen joudut lapsesi/lapsiesi kohdalla.
Vaadi vahingonkorvaukset ja terapiarahat kaveriltaan.