Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Labradorinnoutajan pentu menee väkisin aina itse portaita

Vierailija
26.01.2016 |

Kasvattaja sanoi, että koiraa pitäisi kantaa portaissa 1-vuotiaaksi asti lonkkien takia. Labbis on pihallamme vapaana ja meillä on sisääntuloon 5 porrasaskelmaa. Heti kun silmä välttää sekunniksi, se juoksee portaat ylös. Onko se tosi vaarallista sille koiralle???

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei taatusti ole vaarallista. Itse en ole yhtäkään pentua ikinä kantanut ja sentään jossain vaiheessa 4 kerroksessakin asuin (talossa ei hissiä). Itse pomppi pentu 8-viikkoisesta asti ylös alas. Ei ollut lonkka- tai muitakaan vikoja - eikä olekaan mitään todisteita että esim. portaiden nouseminen sellaista aiheuttaa, vaan kyllä se perinnöllisyys ja ehkä osin ruokinta enemmän on. 

Vierailija
2/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on vaarallista noin pienissä määrin, jos ei pääse putoamaan/liukastumaan ja lonkat ovat terveet.

T. Kahden noutajan omistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kasvattaja sanoi ihan selvästi, että koira ei saa esim. meidän kellarikerroksesta kävellä itse olohuonekerrokseen itse ennen kuin täyttää yhden vuoden. Mietin vain, kun tokaluokkalainen tyttömme pitäisi se jossain vaiheessa kantaa olohuonekerrokseen oleskelemaan.

ap

Vierailija
4/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaja yrittää vaan vältellä omaa vastuutaan lonkka-asioista. Lonkkaviat ovat erittäin merkittävältä osin perinnöllisiä, lähinnä pennun omistaja voi pahentaa niitä syöttämällä koiralle koko kasvuajan pelkkää puuroa tai lihottamalla sen ylipainoiseksi. Erityisesti tyypillisesti luustovikaisten rotujen kasvattajat horisevat ihan ihme juttuja, kuten että pentu ei saa hyppiä eikä juosta irti ennen vuoden ikää, pentu ei saa kävellä kovalla pohjalla askeltakaan ennen vuoden ikää, pentu ei saa mennä portaissa jne. Se on ihan hevonpaskaa. Pennun pitää saada juosta ja leikkiä vapaana vaihtelevissa maastoissa ja painia toisten koirien kanssa. Silloin sen motoriikka ja lihaksisto kehittyvät normaaliksi. Turhilla rajoituksilla ei saada kuin läskejä ja kömpelöitä pentuja. 

Viisi porrasta erityisesti ylöspäin mennessä ei todellakaan aiheuta koiralle mitään pahaa. Alasmenoa kannattaa valvoa, jos pentu on ihan pieni, ettei se satuta itseään. Kun pentu on oppinut kulkemaan portaissa myös alas, se voi mennä niitä ihan vapaasti. Mitään pakkotahtisia satojen askelmien porrastreenejä ei kasvuikäisen kanssa tietenkään kannata tehdä, mutta muutama kerrosväli ei pennulle vaivoja aiheuta. Muista pitää se pentu hoikkana, tarjota monipuolista liikuntaa ja syöttää laadukasta ruokaa, niin olet tehnyt kaiken voitavasi. Jos pennulla silti ilmenee luustovika, se ei ole sinun syytäsi. 

Vierailija
5/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kasvattaja on oikeasti noin imbesilli, niin kunhan jätät raportoimatta sen portaissa kulkemisen. Se on normaalia elämää, ja jos jalostusvalinnat on tehty järki päässä, niin pentu ei siitä vaurioidu. T. 4

Vierailija
6/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvattaja yrittää vaan vältellä omaa vastuutaan lonkka-asioista. Lonkkaviat ovat erittäin merkittävältä osin perinnöllisiä, lähinnä pennun omistaja voi pahentaa niitä syöttämällä koiralle koko kasvuajan pelkkää puuroa tai lihottamalla sen ylipainoiseksi. Erityisesti tyypillisesti luustovikaisten rotujen kasvattajat horisevat ihan ihme juttuja, kuten että pentu ei saa hyppiä eikä juosta irti ennen vuoden ikää, pentu ei saa kävellä kovalla pohjalla askeltakaan ennen vuoden ikää, pentu ei saa mennä portaissa jne. Se on ihan hevonpaskaa. Pennun pitää saada juosta ja leikkiä vapaana vaihtelevissa maastoissa ja painia toisten koirien kanssa. Silloin sen motoriikka ja lihaksisto kehittyvät normaaliksi. Turhilla rajoituksilla ei saada kuin läskejä ja kömpelöitä pentuja. 

Viisi porrasta erityisesti ylöspäin mennessä ei todellakaan aiheuta koiralle mitään pahaa. Alasmenoa kannattaa valvoa, jos pentu on ihan pieni, ettei se satuta itseään. Kun pentu on oppinut kulkemaan portaissa myös alas, se voi mennä niitä ihan vapaasti. Mitään pakkotahtisia satojen askelmien porrastreenejä ei kasvuikäisen kanssa tietenkään kannata tehdä, mutta muutama kerrosväli ei pennulle vaivoja aiheuta. Muista pitää se pentu hoikkana, tarjota monipuolista liikuntaa ja syöttää laadukasta ruokaa, niin olet tehnyt kaiken voitavasi. Jos pennulla silti ilmenee luustovika, se ei ole sinun syytäsi. 

Allekirjoitan tämän täysin, ja kasvatan itse rotua jossa myös esiintyy lonkkavikoja. Tuollainen kielto on täysin perustelematonta tieteellisen tai kokemusperäisen tiedon mukaan, mutta jotkut välttelevät sillä vastuutaan, koska juuri kukaan ei pysty oikeasti estämään ettei se yhtään nousisi koskaan portaita tai hyppäisi sohvalle tai sieltä pois tms, ja sitten jos tulee lonkkavika, niin omistaja saa tuntea syyllisyyttä siitä että ei toiminut ohjeiden mukaan. 

Tai eihän kaikki toki tietoisesti vastuun välttelijöitäkään ole, vaan osa vaan itse pelkää hysteerisesti niitä lonkkaongelmia ja itsekin uskovat että joku portaissa käveleminen voisi rikkoa pennun. Mutta olen samaa mieltä lainatun kirjoittajan kanssa, että monipuolinen terve liikunta (myös portaat kohtuumäärin) on hyväksi pennulle, koska lihaksisto kehittyy siinä ja se taas tukee luustoa. Ja pullukkana kasvamista tulee välttää tietysti. 

Vierailija
7/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin ihan säikähdin tuota juttua, kun asumme omakotitalossa, jossa portaat (5-6 askelmaa) sekä etu- että takapihalle ja olimme ajatelleet, että tokaluokkalainen lapsemme voisi päästää jatkossa koiran koulun jälkeen ulkoilemaan aidatulle pihallemme. Nyt olen valvonut usean yön pohtien tätä ongelmaa. 

ap

Vierailija
8/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on bulldoggienkin pennut kulkenut rappuset parin kuukauden ikäisestä.

Kasvattaja puhuu puuta heinää.

Vierailija
9/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, kun se koira itse ne juoksee melko ketterästi, etä kuinka sen nyt jatkuvasti estän. En haluaisi lapsiportteja ulkoportaisiinkaan asentaa....

ap

Vierailija
10/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko buldoggeilla myös paljon lonkkavikoja?

Vierailija
11/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti 5 porreasta?

Vierailija
12/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, kysyisit ennemmin että onko bulldogeista löydettävissä yhtäkään tervelonkkaista ja -selkäistä yksilöä. Hemmetin hankalaksi menee. 

Vierailija
13/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jotenkin ihan säikähdin tuota juttua, kun asumme omakotitalossa, jossa portaat (5-6 askelmaa) sekä etu- että takapihalle ja olimme ajatelleet, että tokaluokkalainen lapsemme voisi päästää jatkossa koiran koulun jälkeen ulkoilemaan aidatulle pihallemme. Nyt olen valvonut usean yön pohtien tätä ongelmaa. 

ap

Jos se pentu tuosta rikki menee, niin on ollut jo valmiiksi niin paskat lonkat, ettei ole elinkelpoinen yksilö ollenkaan...

Vierailija
14/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pötypuhetta. Muka vuoden ikään asti hah :D meille tuli labbis 7vko ikäisenä ja pari päivää kannettiin ne muutamat raput ovelta pihalle, sitten hyvin selvästi ilmoitti että ei tarvitse kantaa. Eri asia jostain monikerroksisesta kerrostalosta liukkaalla kivilattialla mutta ihan huoletta voit antaa muutaman rapun mennä itse. Oikeastaan tärkeämpi neuvo on pitää koira hoikkana 1v ikään asti, sitten alkaa luonnostaan kerääntyä enemmän massaa=lihasta. Syöttämällä koiran palloksi nuorena saa varmasti lonkkavaivaisen.

Vierailija
15/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette tiedä, kuinka kiitollinen olen vastauksistanne. Minä olen oikeasti murehtinut taloamme ja sitä, että sairastutamme koiramme.

ap

Vierailija
16/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko koira kävellä sisällä sellaisissa portaissa, joissa on liukuesteet?

Vierailija
17/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan.

Vierailija
18/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kasvattaja sanoi ihan selvästi, että koira ei saa esim. meidän kellarikerroksesta kävellä itse olohuonekerrokseen itse ennen kuin täyttää yhden vuoden. Mietin vain, kun tokaluokkalainen tyttömme pitäisi se jossain vaiheessa kantaa olohuonekerrokseen oleskelemaan.

ap

Antaa kasvattajan sanoa ihan rauhassa kaikenlaista....

Tervettä järkeäkin voi käyttää.

Vierailija
19/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta huolehtimisesi osoittaa vain, että olet sitoutunut kasvattamaan lemmikkisi hyvin ja mietit koiran parasta. Onnellista koiraelämää sinulle!

Vierailija
20/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 19 kauniista kommentista. Olen jotenkin ihan hajalla tämän pennun kanssa. Että en jaksa tai mokaan jotenkin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi