Mitä yleensä teollisesti valmistettuja ruokia/tuotteita teet itse?
Mitä sellaisia asioita sinä teet itse, joita muut ostavat yleensä kaupasta? Teetkö itse esim. jogurttia tai myslipatukoita tai ompeletko omat terveyssiteesi? Miksi? Vältteletkö lisäaineita, haluatko säästää, vai miksi haluat tehdä niin?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzan teen nykyään itse. Se on oikeastaan aika helppoa eikä kovin aikaa vievää. En tosin tiedä miksi esim. Ristoranten tonnikalapizzassa se tonnikala maistuu paljon paremmalta kuin purkkitonnikala. Tai siitä voi olla myös joku mauste? Kaipaan kaupan pizzoissa sitä rapsakkaa pohjaa :) En tiedä miten sen saisi itsetehtynä niin rapeaksi? Teen itse myös sosekeittoja ja niistä tulee itsetehtynä jopa parempia kuin kaupassa.
Taikinaa pitää vaivata kunnolla ja sen pitää kohota kauan, silloin seen saa niin ohueksi että paistuu rapeaksi.
Kiitos vinkistä! En ole kohottanut taikinaa ollenkaan, koska ohjeessa ei niin sanota.
Monissa ohjeissa ei sanotakaan kohottamaan. Meidän käyttämässä tehdään ensin juuri, jonka annetaan olla 30 min, sitten taikina joka saa kohota pari h. Vie aikaa, mutta lopputulos on ihana. Taikinaa voi vaikka heitellä aitoon pizzeriatyyliin, tosin tottumaton saa aikaiseksi helposti reikiä :D Ja tietty sitten se minkä moni onkin maininnut, eli paistaminen tosi kuumassa uunissa.
Osaan tehdä itse (vähemmän tavallisista tavallisimpiin) vaikka juustoa, jogurttia, ketsuppia, majoneesia, aasialaisia maustesekoituksia, -tahnoja ja -kastikkeita, sipsejä, kaiken maailman ruokaa, kaikennäköisiä leivonnaisia. Ei-syötävistä itse teemme mm. huonekaluja. Kasvatan parvekkeella myös paljon kasviksia, yrttejä ja omat chilini. Joskus ompelin ja neuloin vielä vaatteita ja muita tekstiileitä, taidot eivät ole hävinneet mutta vapaa-aika kylläkin. Minä myös piirrän ja maalaan kaikenlaista taidetta seinille.
Ai miksi? Minusta ja miehestä on kivaa väkrätä ja tuhertaa kotona. Arvostamme luonnollisia taitoja paljon, joten kotimme on kuin kädentaitojen ja taiteiden verstas. Keittiö on täynnä eri maiden kokkaustarvikkeita ja mausteita. Suurin osa tavaroistamme ovat joko kaiken maailman työkaluja/väkertämistarvikkeita (vasarasta mortteliin, saksofonista koukkuamiskoukkuun) tai niiden tuotoksia. Miltäpä muultakaan näyttäisi boheemin arkkitehtipariskunnan koti. :)
Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä, mutta en ole koskaan tajunnut, miksi joku ostaisi kaupan sosekeittoa. Tietenkin joku, koska niitä myydään, mutta silti. En oikein edes keksi helpompaa ruokaa valmistaa. Siinähän vain keitetään pilkotut juurekset (pakastevihanneksetkin käyvät) kasvisliemessä, lisätään mausteet/yrtit ja tilkka kermaa ja surautetaan sauvasekoittimella soseeksi. Se sosetiiliskivi sulaa tosi kauan, eikä sen maku ole koskaan yhtä hyvä, kuin itse tehdyssä. Vaikka käyttäisi niitä pakastevihanneksiakin.
Vinkiksi muuten noista pakasteista, että keittojuuresten lisäksi tosi hyvä keitto tulee myös kasvissekoituksesta (herne, kukkakaali, porkkana), jotka kypsyvät 3-4 minuutissa. Väri ei ole soseutettuna kaikista kaunein, sellainen vihreän rusehtava, mutta maku on hyvä. Samoin kukkakaalista tai pelkistä pakasteherneistä tulee herkulliset - ja lisäksi kauniit - keitot!
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä itse (vähemmän tavallisista tavallisimpiin) vaikka juustoa, jogurttia, ketsuppia, majoneesia, aasialaisia maustesekoituksia, -tahnoja ja -kastikkeita, sipsejä, kaiken maailman ruokaa, kaikennäköisiä leivonnaisia. Ei-syötävistä itse teemme mm. huonekaluja. Kasvatan parvekkeella myös paljon kasviksia, yrttejä ja omat chilini. Joskus ompelin ja neuloin vielä vaatteita ja muita tekstiileitä, taidot eivät ole hävinneet mutta vapaa-aika kylläkin. Minä myös piirrän ja maalaan kaikenlaista taidetta seinille.
Ai miksi? Minusta ja miehestä on kivaa väkrätä ja tuhertaa kotona. Arvostamme luonnollisia taitoja paljon, joten kotimme on kuin kädentaitojen ja taiteiden verstas. Keittiö on täynnä eri maiden kokkaustarvikkeita ja mausteita. Suurin osa tavaroistamme ovat joko kaiken maailman työkaluja/väkertämistarvikkeita (vasarasta mortteliin, saksofonista koukkuamiskoukkuun) tai niiden tuotoksia. Miltäpä muultakaan näyttäisi boheemin arkkitehtipariskunnan koti. :)
Kuulostaa ihanalta! Olisi mielenkiintoista nähdä teidän koti.
Salaatinkastikkeen teen itse. Käytän siihen fetasta jäävän mausteöljyn, johon lisään omenaviinietikkaa, sokeria, sinappia ja mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä, mutta en ole koskaan tajunnut, miksi joku ostaisi kaupan sosekeittoa. Tietenkin joku, koska niitä myydään, mutta silti. En oikein edes keksi helpompaa ruokaa valmistaa. Siinähän vain keitetään pilkotut juurekset (pakastevihanneksetkin käyvät) kasvisliemessä, lisätään mausteet/yrtit ja tilkka kermaa ja surautetaan sauvasekoittimella soseeksi. Se sosetiiliskivi sulaa tosi kauan, eikä sen maku ole koskaan yhtä hyvä, kuin itse tehdyssä. Vaikka käyttäisi niitä pakastevihanneksiakin.
Vinkiksi muuten noista pakasteista, että keittojuuresten lisäksi tosi hyvä keitto tulee myös kasvissekoituksesta (herne, kukkakaali, porkkana), jotka kypsyvät 3-4 minuutissa. Väri ei ole soseutettuna kaikista kaunein, sellainen vihreän rusehtava, mutta maku on hyvä. Samoin kukkakaalista tai pelkistä pakasteherneistä tulee herkulliset - ja lisäksi kauniit - keitot!
Esim. minä, jolla on töiden lisäksi aikaavievä harrastus. Kun tulen kotiin, en jaksa yleensä alkaa keittämään sosekeittoa, koska kuorimiseen, pilkkomiseen ja valmistumiseen menee kuitenkin yht. 45 minuuttia. Joskus toki teen, mutta usein otan evääksi silti mieluusti kaupan sosekeittoa, jonka voin laittaa 10 minuutin ruokatauollani mikroon. En puhu siis pakastekeitoista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä voit tietää miltä ne kaupan sosekeitot maistuvat?
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzan teen nykyään itse. Se on oikeastaan aika helppoa eikä kovin aikaa vievää. En tosin tiedä miksi esim. Ristoranten tonnikalapizzassa se tonnikala maistuu paljon paremmalta kuin purkkitonnikala. Tai siitä voi olla myös joku mauste? Kaipaan kaupan pizzoissa sitä rapsakkaa pohjaa :) En tiedä miten sen saisi itsetehtynä niin rapeaksi? Teen itse myös sosekeittoja ja niistä tulee itsetehtynä jopa parempia kuin kaupassa.
Kauli ohueksi, paista kuumassa ja mielellään pizzakivellä. Pizzakiveksi käy mikä tahansa kuumaa kestävä kivi tai keraaminen laatta.
Jos haluaa ohuen ja kuohkean pohjan, niin parasta pitsa pohjaa ei kaulita, vaan taputellaan tai jos osaa heitellä sen todella ohueksi. Kauliminen vie viimeisetkin ilmakuplat mennessään.
Lähes kaikki sisävaatteet teen itse ja osan ulkovaatteistakin.
Hillot teen aina itse, kaupan hillot vaan maistuu pahalle.
Leivon kaiken itse, joskus saatan ostaa lidlin paistopisteestä jonku munkin mut en muuten. Muutenkaan en eineksiä juuri käytä. Nakkeja joskus ostan tai makkaraa.
Tuota viilin tekoa pitää kyllä kokeilla, äiti teki joskus itse ja mun mielestä se itse tehty oli paljon parempaa :)
Teen saaristolaisleivän itse. Sitä syödään meillä paljon.
Sämpylöitä ei tässä varmaan lasketa, koska niin moni tekee.
Ulkomailla tein maustamattoman jugurtin itse, tosin jugurttikoneella. Siellä 0,5 litraa maksoi noin 6 €, joten kannatti totisesti.Suomessa en enää jaksa, koska maustamaton jugurtti on superhalpaa, ei saa aineksia sillä hinnalla (juuri + litra maitoa + maitojauhetta)
Salaattikastike - useimmiten teen perusöljykastikkeen, mutta se on itsetehtynä parempaa kuin valmis. Caesar-kastiketta olen joskus ostanut, koska en ole saanut ainesosien suhteita loksahtamaan kohdalleen itsetehdyssä versiossa.
Perunasalaatti. Kesäisin tosin tulee tehtyä uusista perunoista.
Lihapullat. Ei tulisi kyllä mieleenkään ostaa valmiita.
Hummus.
Olisi myös mukavaa vastata pesto, mutta en ole tässä asiassa vielä ryhdistäynyt.:)
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Niin yksinkertaisia ruokia kuin puuroja, ja ymmärrän kyllä, että moni ostaa vaikka riisipuuroa yhden annoksen kaupasta valmiina, kun ei viitsi yhtä kupillista keittää.
Viiliä teen, luomumaidosta tulee parasta ja oikea kermakerros päälle. Jugurttia olen kokeillut, mutta ei onnistunut. Juustoa tekisin, jos vaan saisi jostain tarpeeksi oikeaa maitoa, siis tuoreena homogenoimattomana.
Vaatteita tein paljonkin silloin, kun lapset olivat pieniä. Jostakin kirpparilta hankitusta pitkästä yöpaidasta tuli paljon vauvanvaatteita. Langoista teen kutomalla ja virkkaamalla melkein mitä vaan, mutta ompelussa en ole kovin taitava enkä edes ahkera.
Marjoista teen hilloja ja mehuja, ja luonnosta kerään myös teeaineksia. En ole mikään viherpeukalo enkä saa oikein mitään kasvamaan, mutta luonnosta yleensä löydän jotain satoa.
Broilerin nugetit, en jauha sitä lihaa vaan teen fileestä.
Pizza, lihaperunasoselaatikko, makaronilaatikko, pasha, runebergintortut, piparit, sämpylät, focaccia, hillot, mehut, smoothiet, saaristolaisleipä, sosekeitot, pullat, keksit, kakut.... no kaikki ruoka on itsetehtyä joten niitä en tosiaankaan tarvitse eineksinä.
Ranskanperunoita ostan joskus.
Teen kaikki ruoat itse paitsi en mitään makkaroita ;) Johtuu alunperin mausteallergioista perheessä eli jos lapset haluaa vaikka kananugetteja - ostan kanaa ja teen fileestä. Ne on noin tuhat kertaa parempia joka tavalla kuin kaupan versiot. Kun on syönyt nyt 15 vuotta näin niin kaikki einekset ja valmismaustetut maistuu ja haiseekin kamalalta. Hilloan ja teen mehut myös itse, mutta se nyt ei varmaan ole poikkeuksellista.
Kondomit olen tehny itse. Haen lähiteurastajalta lampaansuolia ja Halpa-Hallista hyvää pikaliimaa. On kun Sultan ja Näkki yhdesssä, ja toimii.
Salaatinkastikkeet, ne hillot mitä anopilta ei saa (eli paholaisenhilloa, kungatarhilloa), vaalea leipä, pullat ja pikkuleivät, pasteijat, lasagne, pizza, pinaattikeitto, pinaattiletut, jouluruoat.
Sitten kuorimavoiteet itselle ja jotain vaatteita lapsille.
Teen juurikin aloituksessa mainittuja terveyssiteitä itse. Minusta on kivaa, etten tuota karmeaa kasaa jätettä, ja jotenkin menkoista on tullut mukavampia, kun siteet on nättejä :D Ja onhan tämä säästöäkin, olen ommellut vanhoista harsoista ja trikoopaidoista, jotka muuten olisi joutuneet hävitykseen (kierrätyskelvottomia).
Tiskirätit neulon bambulangasta ja myslin paahdan itse.
Juu, tosin ohut pelti jäähtyy melkoisesti kun sen pizzan siihen lättäisee, mutta ehdottomasti parempi noin kuin laittaa kylmän pellin päällä uuniin. Ja tosiaan, laattaliikkeestä saa lasittamattoman 40x40 laatan "värimalliksi" joko ilmaiseksi tai muutamalla eurolla ja ajaa täysin saman asian kuin pizzakivi. Jostain kiviliikkeestä voi myös kysyä jotain ylijäämäpalaa jostain kuumaa kestävästä kivestä, kuten vuolukivi. Ei taaskaan tarvi todennäköisesti kovin montaa euroa köyhtyä. Hifistelijä tilaa samaisesta liikkeestä uunin pellinkannattimille sopivan kiven, joka tulee todennäköisesti sekin halvemmaksi kuin kokkiliikkeen "virallinen" pizzakivi.