Pukeminen on yhtä huutoa ja kiljumista, mikä neuvoksi?
Meillä poika kohta 4 kk ei ole koskaan tykännyt ulkovaatteiden pukemisesta, sisävaatteiden pukeminen sujuu hyvin. Nykyään kun ääntelykin on monipuolistunut (ja voimistunut) pukeminen on niin kamalan kuuloista kiljumista etten kohta kehtaa mennä julkisille paikoille jossa vauva täytyy riisua ja pukea. Hyvänä päivänä villapuku ja tumput + sukat saa päälle huomaamatta ilman itkua, mutta viimeistään kypärämyssy saa aikaan järkyttävän huudon. Muuten vauva itkee tosi vähän yleensäkin.
Vauva puetaan siis aina päiväunille ulos vaunuihin ja olen kokeillut pukea vaatetta vähemmän/enemmän eli ajatuksena jos vauvalla on ollut kylmä/kuuma vaunuissa päiväunillaan ja siksi pelkää taas joutuvansa sinne. Olen yrittänyt pukea sylissä, lattialla, sohvalla, mutta aina sama huuto. Olen yrittänyt pukea vielä virkeänä tai ihan rättiväsyneenä, aina sama huuto. Hassuinta on, että pukemisen jälkeen vauva rauhoittuu ja hänet voi jättää vaunuihin hereille ja siihen sitten itsekseen nukahtaa.
Miten te muut toimitte, vai kuuluuko huuto pukiessa vauvaan vakiovarusteena?
Kommentit (8)
Meidän tyttö on jo 8 kk ja inhoaa myös tuota pukemista. Aikaisemmin huuto oli aina kova, mutta sitten keksin antaa tytölle jonkun purtavan lelun/tutin käteen niin on huuto hieman helpottunut. Teillä tämä ei tietysti välttämättä vielä toimi, jos vauva ei osaa vielä kunnolla esineisiin tarttua, mutta ehkä siitä on sitten myöhemmin apua... =)
Meillä lauletaan Mikki Hiiri merihädässä kovaa ja kimittävästi. Ei kyllä kehtaa julkisilla paikoilla ; D
Siis huomio kiinnitetään johonkin muuhun kuin pukemiseen. Täytyy vetää ihan överiksi, muuten ei tehoo.
...varsinkin alussa. Nykyään ei joka kerta, mutta monesti vieläkin. Rauhoittuu kyllä heti sitten, kun vaatteet päällä, tutti suussa ja vaunuissa/turvaistuimessa/liinassa. Enpä siis ole stressannut, oon yrittänyt lauleskella pukiessa, en sen takia, että uskoisin, että huuto loppuu, vaan että itse pysyy rauhallisena ja hyväntuulisena.
tuiskuneiti79 + poika 5 kk+++
Meidän reilu 5kk tyttö inhoaa myös pukemista. Huutaa yleensä aina, kun puetaan, mutta rauhoittuu, kun vaatteet on päällä ja nostetaan pystyyn. Minä en itkun takia ole jättänyt mihinkään menemättä.Ja kyllä muskareissa ym. kerhoissa suurin osa vauvoista huutaa pukiessa, joten kuulunee vauvoilla usein asiaan.
t.hope-a
Tuo Mikki Hiiri merihädässä kuulosti kivalta, sitä kokeillaan tänään ;) Tosiaan julkisella paikalla siitä ei taida olla apua. Jotain leluakin voisi kokeilla antaa imeskeltäväksi, mutta meidän poika ei suostu edes tuttia syömään ja tumput kädessä ei minkään lelun tutkiminen onnistu. Ehkäpä muutaman kuukauden päästä toimii paremmin. Peiittojen lisäämistä ja vaatteiden vähentämistä en uskalla kokeilla kun poitsu on niin kova potkimaan, että todennäköisesti löytäisin hänet pienissä vaatteissa ilman peitteitä pakkasesta. Tämä äiti alkaa siis hoilotuksen, onneksi asutaan omakotitalossa...
Kiitos vielä vastanneille!
tosin sekin on otettava suusta pois, kun laitetaan tuo kamala kypärämyssy päähän. meillä huudetaan kyllä kanssa kovaa, kun puetaan. tytön serkku 2vee huutaa vieläkin toisinaan, kun on puettava, että kannattaa varautua :).
Meillä " pukemishuuto" vasta alkoi (vauva kohta 3kk) noin viikko sitten. Nyt otin käyttöön äp:n kypärämyssyn (aikaisemmin ollut Tutan 60cm), joka on isompi eikä peitä koko naamaa. Eipä huudettu, itseasiassa pukeminen oli oikein hauskaa, liekö sitten äidin tuutulaulut huvittaneet :o) Ostettuna on Tutan 80cm kypärämyssy, mutta vielä pesemättä. Toivottavasti se kelpaa myös, en oikein tuosta äp:n kypärämyssystä pidä, kun ei mielestäni juuri otsaa/poskia suojaa.
Myös meidän 3 kk- poikamme inhoaa pukemista ja erityisesti kypärämyssy saa raivoisat vastalauseet. Olen yrittänyt pukea hänet kun hän on nukahtanut, mutta tähän eivät aikataulut anna myötä. Nykyään yritän minimoida vaatteiden määrän lisäämällä ja vähentämällä sään mukaan peittoja/makuupusseja vaunuissa tai turvakaukalossa. Toimii ja lapsikin on tyytyväinen - tosin kypärämyssystä tällä keinolla ei päästä eroon.
Kreatiivi