Tyttöystävä ei osaa tehdä ruokaa, miten siitä voisi sanoa?
Muutimme yhteen vähän aikaa sitten ja on käynyt harvinaisen selväksi ettei tuo nainen osaa laittaa ruokaa.
Viime aikoina olen saanut nautiskella mm. ruisjauhoista tehdyistä korvapuusteista (ei tiennyt ettei voi laittaa mitä tahansa jauhoja), keittämättömistä paistetuista perunoista ("Ai ne pitää keittää? No ihmettelinkin miksi ne on niin kovia.), makaroonilaatikosta jossa ei ollut munamaitoa, lihalientä tms (ei ollut kanamunia eikä lihaliemikuutioita niin ajatteli että tulee ihan hyvä jos ei laita, kun eihän se munamaito siinä edes maistu), tonnikalakeitosta (kyllä, ei osaa kuulemma valmistaa tavallista kalaa niin ajatteli että tonikala olisi helpompi, pakastekalaa ei älynnyt käyttää) ja nyt viimeisenä täytetyistä kurkuista (ei oikein tykkää tomaateista niin halusi kokeilla olisiko kurkut parempia, ei ollut).
On kivaa että tyttöystävä tykkää laittaa ruokaa, mutta kun hän ei yksinkertaisesti osaa. Hänellä on vielä sellainen tapa että pakkaa näitä ruokiaan minulle töihin evääksi. Yleensä "unohdan" ne jääkaappiin tai laitan roskiin, mutta tuntuu hölmöltä laittaa ruokaa roskiin. Miten voisin sanoa nätisti tästä?
Kommentit (88)
Onko tämä tytteli sisälukutaitoinen? Ymmärtääkö lukemansa? Jos näin on, niin hanki hyvä peruskeittokirja. Selaa läpi kirja ensin itse ja etsi sieltä selkeät helpot reseptit sellaisista ruuista, jotka sinulle maistuvat ja merkitse ne vaikka tarralippusilla ja kehota tytteliä tekemään niitä. Kun varmuus alkaa syntyä, niin sitten vain uusia reseptejä kehiin, vähän vaativampia. Vähitellen sinulla pitäisi olla ihan maukasta ruokaa tekevä vaimon tekele kotona.
Ehdottaisin myös, että ilmoittautuisitte yhdessä esim. kansalaisopiston ruuanlaittokurssille. Ei tekisi sinullekaan pahaa olla mukana valmistamassa ruokia. Osaat sitten paremmin arvostaa ja arvioida sinulle tarjottavia aterioita.
Jamie Oliverin 15 tai 30 minuutin ateriat. Helppoa ja monipuolista ruokaa nopeasti. Voi myös itse soveltaa tarvittaessa.
Paistettuja perunoita tehtäessä, perunoiden ei tarvitse olla keitettyjä. Ne kyllä kypsyvät pehmeiksi kunhan niitä paistaa tarpeeksi pitkään ja aika runsaassa rasvassa. Nykyään teen paistetut perunat hyvin usein raaoista perunoista, koska keitettyjä perunoita on niin harvoin. Mutta itse aiheeseen, opeta hyvä mies itse tyttöystävääsi kokkailemaan. Siinähän sitä oppii kun joku näyttää mallia, monikaan ei itse uskalla ruveta kokeilemaan jotain uusia ruokia. Tosin tyttöystäväsi kuulostaa aika ennakkoluulottomalta tapaukselta :D. M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se johonkin talouskouluun tms.. tai opeta itse. Sano ettei tee mitään ruokaa ilman tarkkoja ohjeita ja täyttä selvyyttä mitä pitää tehdä.
Tiedän että jonkun korvaan kuulostaa uskomattomalta, mutta oma mieheni on yhtä avuton joten uskon täysin.
Vähän tylyltä kuulostaa joku talouskoulu. Olen yrittänyt pari kertaa hänen mokattuaan sanoa että katsoisi vaikka Kotikokin sivuilta ohjeita, jotta ei tulisi niin helposti mokia, mutta ei. - Täytettyjen kurkkujen nautiskelija
Luin aloituksesi eilen ja vielä tänä aamuna hihittelin autossa yksikseni täytetyille kurkuille :DDD
Ihana!
On kuitenkin ehdottomasti positiivinen asia että tyttöystäväsi kuitenkin yrittää ja kokeilee eri juttuja. Älä tapa intoa tehdä (vaikka lopputulokset ovatkin hieman hmm... erikoisia), vaan yritä kannustaa oikein tekemiseen ja ohjeiden noudattamiseen. Hankkikaa oikea keittokirja, sellainen jossa opetetaan perusasioita ja tavallista kotiruokaa. Vaikka kaikki on netissä nykyisin saatavilla, niin veikkaanpa että kokkailijasi on liian laiska googlettamaan sillä hetkellä kun neuvoa kaipaisi. Keittokirja keittiössä on helpommin käsillä, eikä tarvitse ruveta selailemaan eri vaihtoehtoja (mikä näistä nyt olisi paras?), vaan voi heti katsoa kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No otat itse sen ruoanlaittovastuun tietysti. Vai odotatko tumput suorina, että tyttöystävä kantaa sinulle ruoat eteen? Kyllä hänkin oppisi, jos sinä näyttäisit miten ruokaa laitetaan. Vai etkö osaa itsekään?
Kuule se on naisen tai tyttiksen homma tehdä se ruoka! Mikään itseään miehenä pitävä mies ei rupea mihinkään homppeli keittiö hommiin!
Nainen opettelee ja tekee ruuan. Siitä ei kiistellä eikä tapella. Ämmät on keittiössä miehet pelaa pleikkaa ja ottaa kuppia.
Sinäkin mies vastainen ihminen!
Odottelen että riudut pikkuhiljaa pois, kun eihän sinulla ole äitiä lukuunottamatta naista elämässäsi. Et voi syödä muuta kuin äitisi tekemää ruokaa. Miksi pelaat jotain "pleikkaa"? Oletko niin huonokuntoinen, että et itse pysty liikkumaan? Vai ihan tyttis :D. M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisit sen ruokasi ihan omin pikku kätösin?
MIÄS ei tee ruokaa
Meillä ämmä tekee mun ruuvat mukaan lukien leivä nytkin hakee mulle oluen ja makkaraa
Kuulostat pikkulapselta, olet todennäköisesti hieman jälkeenjäänyt. Naisesihan pyyhkii myös perseesi, koska et sitäkään osaa tehdä. Taidat tuolla "ämmällä" tarkoittaa äitiäsi. M34
Kiitos hyvistä ideoista. Tuon kokkikirjan voisin hankkia, siitä olisi varmaan itsellekkin hyötyä. Mikä olisi hyvä kirja?
Tyttöystävän intoa ruuanlaittoon en haluaisi latistaa, kivaahan se on kun toinen tykkää laittaa ruokaa, mutta vähempi soveltaminen olisi ihan toivottavaa. Tänään hän oli tehnyt aamulla ruuan valmiiksi odottamaan töistä tuloani. Oli tehnyt lihapullakiusausta. Oli yllättävän hyvää! Vähän sellaista kinkkukiusauksen tyylistä mutta kinkun tilalla lihapullia :D. - Täytettyjen kurkkujen nautiskelija
Lihapullakiusaus :'D Tyttöystäväsi on ihana ♡ Tuli mieleen että voisit itse tehdä tyttöystävällesi reseptivihkon. Tulostat netistä kivoja (ja helppoja) reseptejä ja liimaat vihkoon jonkun kuvan kera. Annat sen sillä varjolla että haluat kannustaa häntä tuossa hänen ruuanlaitto innostuksessa.
Valitettavasti kaikki eivät vain opi, vaikka kuinka olisivat sisälukutaitoisia. Minulla on tällainen lähisukulainen, joka tykkää kokata, mutta ruoat maistuu kamalilta. Siis aivan kaikki leivonnaiset, piirakat, ruoat on jollain lailla vähän epäonnistuneita. Ne on sitkeitä, kovia, oudolla koostumuksella, niistä puuttuu joku oleellinen ainesosa tai ne on niin mystisiä, ettei tiedä mitä syö. Esim sämpylä ja lihapulla eivät eroa visuaalisesti toisistaan mitenkään. Itse arvelee olevansa hyvä kokki.
Vierailija kirjoitti:
Lihapullakiusaus :'D Tyttöystäväsi on ihana ♡ Tuli mieleen että voisit itse tehdä tyttöystävällesi reseptivihkon. Tulostat netistä kivoja (ja helppoja) reseptejä ja liimaat vihkoon jonkun kuvan kera. Annat sen sillä varjolla että haluat kannustaa häntä tuossa hänen ruuanlaitto innostuksessa.
Noista tyttiksen parhaista voisi tehdä omankin kirjan. Sinne nuo lihapullakiusaukset sun muut ennakkoluulottomat, mutta onnistuneet : )
Tuo köksäys on toissijainen juttu, tärkeintä on että antaa puota nöyrästi , siis aina kun sinä haluat.
Mikroateriat on jo keksitty
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tytteli sisälukutaitoinen? Ymmärtääkö lukemansa? Jos näin on, niin hanki hyvä peruskeittokirja. Selaa läpi kirja ensin itse ja etsi sieltä selkeät helpot reseptit sellaisista ruuista, jotka sinulle maistuvat ja merkitse ne vaikka tarralippusilla ja kehota tytteliä tekemään niitä. Kun varmuus alkaa syntyä, niin sitten vain uusia reseptejä kehiin, vähän vaativampia. Vähitellen sinulla pitäisi olla ihan maukasta ruokaa tekevä vaimon tekele kotona.
Ehdottaisin myös, että ilmoittautuisitte yhdessä esim. kansalaisopiston ruuanlaittokurssille. Ei tekisi sinullekaan pahaa olla mukana valmistamassa ruokia. Osaat sitten paremmin arvostaa ja arvioida sinulle tarjottavia aterioita.
Ei helvata, jos mies toisi minulle tarralapulla varustetun keittokirjan ja kehotuksen tehdä niistä ohjeista ruuat, saisi mies kirjansa takaisin vauhdilla takaraivoon. Jos ei minun tekeleet kelpaa, mies voi vallan hyvin kokeilla itse.
Minä pidän ruuanlaitosta ja olenkin suht hyvä siinä. Jos löydän kaikille maistuvan ruuan, niin teen sitä säännöllisesti. Ongelmana on mieheni, jolle ruuassa pitäisi olla joka kerta jotain uutta. En itsekään mittaile määriä, mutta en tieten tahtoen pistä sekaan jotain täysin yllätyksellistä tyyliin lihapataan tuoretta persikkaa, sillä lopputulos voi olla syömäkelvotonta. Meillä mies voisi taas tykätä, jos tekisin täytettyjä tuorekurkkuja uunissa. Jos taas kysyn mieheltä, mitä syödään, vastaus on "perunoita tai riisiä ja joku kastike" - juu, kylläpä oli tuostakin apua. Mies osaa kokkailla itsekin, mutta ihmeen harvoin tarttuu toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki eivät vain opi, vaikka kuinka olisivat sisälukutaitoisia. Minulla on tällainen lähisukulainen, joka tykkää kokata, mutta ruoat maistuu kamalilta. Siis aivan kaikki leivonnaiset, piirakat, ruoat on jollain lailla vähän epäonnistuneita. Ne on sitkeitä, kovia, oudolla koostumuksella, niistä puuttuu joku oleellinen ainesosa tai ne on niin mystisiä, ettei tiedä mitä syö. Esim sämpylä ja lihapulla eivät eroa visuaalisesti toisistaan mitenkään. Itse arvelee olevansa hyvä kokki.
Taustalla voi olla jokin oppimisvaikeus, että ei vain kerta kaikkiaan ymmärrä mittasuhteita tai sisäistä ohjetekstiä. Siihen viittaisi ap:n tapauskin, esim. ei ymmärretä, että perunat pitää keittää tai laatikkoon pitää laittaa nestettä. Se lukee ohjeessa, mutta sitä ei vain tajua.
Kannattaa tehdä yhdessä ruokaa. Tyttöystävä voi opetella ensin tekemään jotain yksinkertaista, esim. voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme yhteen vähän aikaa sitten ja on käynyt harvinaisen selväksi ettei tuo nainen osaa laittaa ruokaa.
Viime aikoina olen saanut nautiskella mm. ruisjauhoista tehdyistä korvapuusteista (ei tiennyt ettei voi laittaa mitä tahansa jauhoja), keittämättömistä paistetuista perunoista ("Ai ne pitää keittää? No ihmettelinkin miksi ne on niin kovia.), makaroonilaatikosta jossa ei ollut munamaitoa, lihalientä tms (ei ollut kanamunia eikä lihaliemikuutioita niin ajatteli että tulee ihan hyvä jos ei laita, kun eihän se munamaito siinä edes maistu), tonnikalakeitosta (kyllä, ei osaa kuulemma valmistaa tavallista kalaa niin ajatteli että tonikala olisi helpompi, pakastekalaa ei älynnyt käyttää) ja nyt viimeisenä täytetyistä kurkuista (ei oikein tykkää tomaateista niin halusi kokeilla olisiko kurkut parempia, ei ollut).
On kivaa että tyttöystävä tykkää laittaa ruokaa, mutta kun hän ei yksinkertaisesti osaa. Hänellä on vielä sellainen tapa että pakkaa näitä ruokiaan minulle töihin evääksi. Yleensä "unohdan" ne jääkaappiin tai laitan roskiin, mutta tuntuu hölmöltä laittaa ruokaa roskiin. Miten voisin sanoa nätisti tästä?
Perunoita voi paistaa ilman keittämistä jos osaa, niistä tulee parempia näin. Mun mielestä mies ei ole mies jos ei osaa tehdä ruokaa (olen myös mies). Tuo teidän ruoka ei ole edes ruokaa, kananrintaa se olla pitää. Tyttikselle luuta käteen ja kukko poskeen jos ei osaa ruokaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää opettaa se.
Eli miehen tulee opettaa uusavutonta naista, herkkää mimosankukkaa.
Jos tilanne olisi toisinpäin , naureskelisit avuttomille luuserimiehille ja puheissa vilisisi sanoja mammanpoika, vätys, ei tuollaiselle ukolla mitään tee, lapsimies, aina odottamassa koska pääsee valmiiseen pöytään jne.
Miesvihapalstalla on miesvihapalstan jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No otat itse sen ruoanlaittovastuun tietysti. Vai odotatko tumput suorina, että tyttöystävä kantaa sinulle ruoat eteen? Kyllä hänkin oppisi, jos sinä näyttäisit miten ruokaa laitetaan. Vai etkö osaa itsekään?
Kuule se on naisen tai tyttiksen homma tehdä se ruoka! Mikään itseään miehenä pitävä mies ei rupea mihinkään homppeli keittiö hommiin!
Nainen opettelee ja tekee ruuan. Siitä ei kiistellä eikä tapella. Ämmät on keittiössä miehet pelaa pleikkaa ja ottaa kuppia.
Sinäkin mies vastainen ihminen!
Mitään en arvosta enemmän kuin kirjoitus_virheitä! :D
Voi sanoa, että mielestäni et osaa tehdä ruokaa. Sitten keskustelette, kerrot että raaka peruna on pahaa ja siitä tulee maha kipeäksi ja kerrot pakastekalan olemassaolosta. Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita?
Ehkäpä tyttis inhoaa ruuanlaittoa ja yrittää näin saada sen ap:n kontolle. Tällaista se on, kun ihmiset eivät puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisit sen ruokasi ihan omin pikku kätösin?
MIÄS ei tee ruokaa
Meillä ämmä tekee mun ruuvat mukaan lukien leivä nytkin hakee mulle oluen ja makkaraaKuulostat pikkulapselta, olet todennäköisesti hieman jälkeenjäänyt. Naisesihan pyyhkii myös perseesi, koska et sitäkään osaa tehdä. Taidat tuolla "ämmällä" tarkoittaa äitiäsi. M34
D et taida olla MIÄS vaan joku ihme hiiri
Ottakoon ap kokkausvastuun tai sitten reenaatte kokkaamista yhdessä. Tyttis kun selvästi osoittaa kiinnostusta kokeilemalla ennakkoluulottomasti täytettyjä kurkkuja ja tonnikalakeittoa.