Voiko maidoton syödä VEGAANIA?
Nolo kysymys, mutta voido maidottomalla ruokavaliolla/maitoallerginen syödä vegaania jäätelöä?
Kommentit (50)
Voi, vegaanisessa ruuassa ei ole maitotuotteita eikä maitotuotannon sivutuotteita (esim. hera). T. maitoallerginen vegaani
Eli jos teen itse jäätelöä maitojuomasta (Valio) niin käy allergiselle?
-ap
Riippuu vegaanin vakaumuksen syvyydestä ja maitoproteeiniallergikon allergian voimakkuudesta. Jotkut vegaanit syövät tuotteita, jotka "saatavat sisältää jäämia maidosta". Kaikki maitoallergikot eivät näitä voi syödä vaan kaiken pitää olla täysin maidotonta ja tuotteita, jossa saattaa olla tai sitten ei ole maitojäämiä, ei saa käyttää.
Terv. maitoallergikko, joka ei saa syödä mahdollisia jäämiä :)
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala
No sori, mut en ole todellakaan ruokaihminen, eikä itsellä ole mitään allergioita.
-ap
0/5 tälle. T vaikeasti maitoallergisen mutsi.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, sinä et käytä yhtään mitään maitojuomaa, koska siinä on MAITOA.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mikä Valion maitojuoma on maidotonta? :O
Terv maitoallergikko
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ööö... Jos kyseessä on maitoallergia, maitojuoma (jos tarkoitat lakt. maitojuomaa) ei käy.
Laitapa linkki tuohon maitojuomaan. Ei kuulosta maidottomalta eikä vegaaniselta, vaan joltain laktoosittomalta tuotteelta.
Jos haluat tarjota jollekin maidottoman jäätelön, niin osta vaikka oatlyn kaurajätskiä. On hyvää, etkä tapa ketään vahingossa.
*15
Ei, nyt tuli ajatusvirhe! ET voi käyttää valion maitoa vegaanille, et edes laktoositonta.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Maitojuoma on laktoositonta "maitoa" eli maitoa josta on poistettu laktoosi. Ei käy. En tiedä mitään muuta "maitojuoma" nimellä myytävää tuotetta Valiolta.
Netistä löytyy ohjeita mm. kookos-banaanijätskiin, joka on maidotonta JA vegaanista. Maustaa voi mielensä mukaan. Tekemiseen tarvitaan sauvasekoitin.
(Vegaanit yleensä voivat käyttää tuotteita, joissa lukee "voi sisältää jäämiä", mutta allergikoilta tämä on oleellisempaa tarkistaa).
Juu etkä maitoALLERGISELLE! On eri asia kuin laktoosi-intoleranssi
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ap että olet valmistamassa jäätelöä jollekin muulle, siis maitoallergiselle vegaanille? Jos maito on laktoositonta valion maitoa niin voit käsittääkseni käyttää sitä. Mutta eikö olisi kumminkin varminsta kysyä kyseiseltä henkilöltä mitä hän sietää?
Herranjumala sentään, maitoallergiselle maitoa? Siis ihanko oikeasti yleissivistyksen taso on tätä luokkaa? Ihme, että tämä sukupolvi on enää edes hengissä...
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ap että olet valmistamassa jäätelöä jollekin muulle, siis maitoallergiselle vegaanille? Jos maito on laktoositonta valion maitoa niin voit käsittääkseni käyttää sitä. Mutta eikö olisi kumminkin varminsta kysyä kyseiseltä henkilöltä mitä hän sietää?
Ei voi käyttää. Laktoosi-intoleranssi ei ole sama asia kuin maitoPROTEIINIallergia ja vegaani EI käytä maitotuotteita, joihin Valion laktoositon maitojuoma kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ajattelin kokeilla, koska vegaanit harvemmin kai saa sen allergiansa takia itsetehtyjä juttuja.
Eli siis laktooriton myös käy? Koska olen käsittänyt, että maitojuomaa ei saa markkinoida maitona, kun ei ole oikeaa maitoa. Niin näin ymmärrän sen.
Pitää vielä kysyy kaverilta.
-ap
Voi