Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v. lapsen ajoittainen pääkipu takaraivolla, mistä voi olla kyse??

Vierailija
24.01.2016 |

Eli lapsi perusterve, syö 5 kertaa päivässä, liikkuu normaalisti. Kaikin puolin normaali eskarilainen. Nyt on sanonut että pää on kipeä, kolme päivää sitten, eilen ja tänään. Mutta, kipu on takaraivolla, tylppä kipu, ja se ei kuitenkaan kestä kauaa. Eli menee ja tulee, tänään kolmena eri kertana sanoi, että päähän sattuu, kuitenkin meni ohi. Ei ole tarvinnut levätä tai lääkitä. 4 viikkoa sitten oli vesirokko lievänä, voiko tällä olla tekemistä asian kanssa? Myös vuosi sitten lapsella oli pääkipuja, kyselin onko samanlaista nyt kun 'aikaisemmin on ollut' ja sanoi että joo. No vuosi sitten kävimme lääkärissä kun kivut tulivat niin usein ja parin kuukauden ajan, ei lääkäri löytänyt vikaa ja peruslabrat oli kaikki ok. Ja ne kivut menivätkin pois silloin puoleksi vuodeksi, mutta nyt nämä kolme päivää on sanonut että taas sattuu.. Mitä voi olla? Ja kiikutanko taas lääkäriin?
Terveisin huolestunut äiti

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia? Vinkkejä? Edes valelääkäreitä?

Vierailija
2/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisit pyytää lapselle magneettikuvausta. Varmasti tosi nihkeästi annetaan, mutta yritä edes. Aivokasvainten, kaikenlaatuisten, mahdollisuus on ihan hyvä sulkea pois nyt heti.

Parempi olla epäluuloinen kuin epätietoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuon ikäisenä myös, oksentelinkin ja olin ihan toimintakyvytön välillä. Migreeniä, meni alakoulun ekoilla luokilla ohi enkä ole sen jälkeen melkein 20 vuoteen kärsinyt kuin "normaalista" päänsärystä.

Kannattaa toki tutkituttaa, yksityisellä jos on varaa/vakuutus niin pääsee nopeasti kuviin ja oireille selvyyden. Tuskin on mitään vakavaa 😊

Vierailija
4/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain tietysti.

Vierailija
5/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todnäk aivan hyvänlaatuista kipua. Lääkäriin syytä mennä jos tuntuu että oire selvästi pahenee, alkaa pidempiaikaisesti häiritä elämää tai oirekuva muuttuu monimuotoisemmaksi. Vakavampi sairaus kuten aivokasvain ei tyypillisesti noin oireilisi, toisaalta lapsilla (kuten aikuisillakin) esiintyy hyvänlaatuisia, epäspesifejä kipuja vaikka kuinka paljon.

Vierailija
6/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös pienenä lapsena päänsärkyä. Lähtöpaikkana juurikin takaraivo, tarkemmin ottaen oikea puoli takaraivoa. Olin suunnilleen saman ikäinen kuin lapsesi, kun äitini vei minut lääkäriin, sain lähetteet lastenneurologian poliklinikalle ja sieltä EEG (lasten EEG on helpompi tutkimus kuin aikuisten) ja magneettiin.  Tämä 90-luvun laman aikaan. Tulos oli jännityspäänsärky ja migreeni, mutta mm. aivokasvaimet ja vastaavat haluttiin sulkea pois. Ei ole normaalia, jos pienen lapsen pää särkee, varsinkin kun tuo on toistuvaa.

Vesirokko voi jäykistää lihaksistoa, mutta jos on samanlaista kuin n. vuosi sitten, en laittaisi vesirokon piikkiin.

Vierailija
7/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen samaa mieltä. Tosin lääkäri oli sitä mieltä ettei edes tarvitse lähettää lastenlääkärille/neurolle. Ja tämä oli vuosi sitten. Silloin lapsi oli juuri täyttänyt 5v.

Ap

Vierailija
8/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä puuttuu aivot. Ehkä. Onhan se sentään palsta mamman lapsi.

Vierailija
9/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli siis ollut tuolloin päänsärkyä vähintään kerran viikossa vuoden tai hieman yli. En tiedä tämän spesifimpää. -6

Vierailija
10/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen näkö testattu?

Vierailija
11/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vien lääkäriin uudestaan, jos ei nyt yhtäkkiä kivut taas häviä. Kyseessä ei ole kuitenkaan ns. voimakas kipu vaan ohi menevä. Kiitos teille jotka vastasitte!

Ap

Vierailija
12/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nii, nyt ei tartte edes harkita lääkäriä kun av:lla muutama on kertonut kärsineensä myös lapsena päänsärystä. Varma diagnoosi siis.

Vierailija
13/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli myös pienenä lapsena päänsärkyä. Lähtöpaikkana juurikin takaraivo, tarkemmin ottaen oikea puoli takaraivoa. Olin suunnilleen saman ikäinen kuin lapsesi, kun äitini vei minut lääkäriin, sain lähetteet lastenneurologian poliklinikalle ja sieltä EEG (lasten EEG on helpompi tutkimus kuin aikuisten) ja magneettiin.  Tämä 90-luvun laman aikaan. Tulos oli jännityspäänsärky ja migreeni, mutta mm. aivokasvaimet ja vastaavat haluttiin sulkea pois. Ei ole normaalia, jos pienen lapsen pää särkee, varsinkin kun tuo on toistuvaa.

Vesirokko voi jäykistää lihaksistoa, mutta jos on samanlaista kuin n. vuosi sitten, en laittaisi vesirokon piikkiin.

Totta, ei ole normaalia 6vllä olla toistuvaa pääkipua..

Vierailija
14/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen takaraivokipu tulee usein jännitysniskasta. Pelaako puhelimella/tabletilla tai tekeekö muuta pää kumarassa?

Vierailija
15/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen näkö testattu?

Ei ole. Kuitenkaan kipu ei ole otsalla ja ohimoilla. Näkee hyvin esim ulkona linnut kaukana eikä koskaan ole valittanut näköä tai piirtäessä että sattuisi. Kivulla ei ole mitään loogisuutta, saattaa tulla milloin vaan mihin aikaa vaan päivästä. Mutta voihan sen näönkin tarkistuttaa.

Ap

Vierailija
16/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen takaraivokipu tulee usein jännitysniskasta. Pelaako puhelimella/tabletilla tai tekeekö muuta pää kumarassa?

No kun ei. Ja kuten sanoin kivulla ei ole loogisuutta. Esim. Tänään hiihdon jälkeen sanoi pääkipua, myöhemmin autossa. Ja aamulla myös.

Ap

Vierailija
17/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon takaraivokipuja. Tuntuu siltä kuin joku löisi sukkapuikkoa kallosta läpi. On minun epilepsiaan sidonnaista kipua. Suomenkielistä termiä en tiedä asialle mutta englanniksi icepick headache.

Vierailija
18/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kovia päänsärkyjä alle kouluikäisestä asti. Migreenilääkkeet eivät tehonneet eli ei migreeniäkään. Säryt olivat niin kovia, että hakkasin päätä seinään. Ja takaraivo juuri kohta, jossa särky oli ja on vieläkin, silloin kun särkee, stressatessa.

Noin kuutisen vuotta sitten selvisi päänsäryn syy, kun myös korva alkoi särkeä. Bruksismi. Olen siis jo viisikymppinen ja ollessani lapsi terveydenhoito ja varsinkaan hammashoito eivät olleet sellaisella tasolla, kuin nyt.

Eli jälkikäteen, koko ikäni olen kärsinyt takaraivosärystä (bruksismi jumittaa lihakset), syönyt särkylääkkeitä ja niin yksinkertainen vaiva hoitaa lopulta. Purentakiskon myötä päänsärkykin hävisi.

Eli hammaslääkärissäkin voisi käydä, varmistamassa ettei purennassa ole vikaa. Ei välttämättä näy ulospäinkään tuo virheellinen purenta. Toisaalta, ehkä tuo katsotaan jo nykyään automaattisesti?

Vierailija
19/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsesta asti migreeniä. Ja muuten hiihdon takia sain kerran lapsena jo kohtauksen. Valkoinen lumi, josta heijastui kirkas auringonvalo, oli laukaiseva tekijä. Valitin kyllä lapsena jo, että äänet ja valo ärsyttävät, joten siitä ja äidin migreenistä pystyi päättelemään pääkipujen syyn.

Vierailija
20/35 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut väittävät, että ei ole normaalia, että lapsella on päänsärkyä? Ihan yhtä normaalia kuin aikuisillakin. Ehkä vähän harvinaisempaa, mutta aivan samoista syistä johtuvia.

Itse kärsin lapsena välillä todella kaameasta päänsärystä, joka johtui niskajännittksestä. Isäni hoki juuri tuota "ei ole normaalia, että lapsella särkee päätä" ja oli tosi huolissaan. Tämä johti siihen, että en uskaltanut enä kertoa kun päätä särki. Kärsin vaan. Särkylääkettä en olisi kuitenkaan saanut, kun eihän ne nyt lapsille ole hyväksi...

Omien lasteni päitä särkee silloin tällöin. Otan selvää, ovatko juonneet, syönneet ja nukkuneet tarpeeksi. Sen jälkeen lääkitsen. Niin teen itsenikin kohdalla.

Tuo ei nyt ollut varsinaisesti vastaus ap:n kysymykseen vaan yleistä.

Minulle tulee mieleen ap:n tapauksessa, että jokin lihasjumi heijastuu päähän. Voi olla niskassa tai vaikka purennassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme