Te, jotka valitatte ylipainoisista! Kertokaa nyt mulle miten laihtua!
Tiedän, olen läski. Kriittisessä elämänvaiheessa aloin syödä liikaa karkkia ja herkkuja, jolloin paino nousi kymmenisen kiloa. Tuosta herkuttelusta on kyllä jo päästy eroon, mutta näistä kiloista pitäisi vielä päästä! En vaan tiedä, miten mun pitäisi syödä, ja kuinka paljon liikkua, että rasva palaisi. Että te, jotka olette hyvässä kunnossa, kertokaa nyt miten toimin että paino alkaa ropista alaspäin. Tälläkään hetkellä en syö muroja, sokerijogurtteja, eineksiä, vanukkaita, pikaruokaa, vaaleaa leipää tai pastaa, limsaa, alkoholijuomia jne. eli näiden poisjättämistä laihdutuskeinona on turha ehdottaa.
Kommentit (25)
Ei varmaan mitään kamalaa kiirettä kannata pitää, pikku hiljaa teet muutoksia elämään :) Nimenomaan pysyviä muutoksia liikkimus- ja syömistottumiksissa.
Hyvä että oletkin jo pikaruokia ym jättänyt pois!
Voisitko harkita hankkivasi jonkun mukavan säännöllisen harrastuksen? Hiihtäminen näin talvella, zumba, kuntosalilla käynti? mikä tahansa liikunnallinen harrastus, mistä itse pidät.
Muista syödä tarpeeksi kasviksia ja vihanneksia, että saat vitamiineja! Ja juoda tarpeeksi vettä.
Onnea laihdutukseen ap :)
Mulla oli muutama sellainen asia millä laihduin
1) jätin sokerin pois kahvista koska juon ihan älyttömästi kahvia ja laskin joskus että saatan kahvin mukana syödä 16 palaa sokeria
2) en syö leipää koskaan illalla
3) ehkä se tärkein, juon vettä 3 litraa päivässä
Mulla ei ole harrastusta enkä oikein ehdikkään harrastaa mitään mutta tein yhden säännön, en saa käyttää hissiä enkä rullaportaita..
Puolita kaikki nykyiset ateriasi. Viikko menee niin elimistö tottuu uuteen ruoan määrään. Helppo konsti, ja voit syödä oikeasti vaikka sitä pizzaa ja hiilarihöttöleipääkin välillä. Tee sellaisia muutoksia, joissa voit oikeasti pysyäkin, ei mitään absoluuttista kieltolistaa jossa kielletään kaikki epäterveelliseksi mielletty, koska harva meistä oikeasti elää elämänsä niin tiukasti kieltäytyen tietyistä ruoka-aineista. Pienet ateriat ja säännöllinen ruokailuväli ovat helppo aloitus, josta sitten voi ponnistaa muihin päätöksiin (urheilun säännöllistäminen, aterioiden ravintoarvojen muokkaus jne), mutta kultainen keskitie on neuvoni sinulle ap.
T. -15 kg puolessa vuodessa
Tärkeintä on tajuta että laihduttaminen ja normaalipainossa pysyminen ei ole vaikeaa. Siihen pystyy iso osa Suomalisistakin.
Tärkeintä on syödä vähemmän kuin kulutat, ellet sitten ole termodynaaminen ihme. Jos olet termodynaaminen ihme, ilmoittaudu lähimmän yliopistosi fysiikanlaitokselle ja ratkaistaan energiakriisi läskeillä av-mammoilla.
Se on helppoa, syö vähemmän. Lihominen tapahtuu aina syömällä liikaa.
Liikunta on hyväksi, mutta muista, liikkumalla tulee nälkä. Jos liikut, älä kasvata annoksia.
Syö aamiainen lounas välipala ja päivällinen (kolmen tunnin välein). Klo 18 älä syö mitään muuta kuin hedelmiä (ei banaania, mangoa, persimonia, viinirypäleitä tai muita suurikalorisia) tai vihreitä kasviksia ja porkkanaa. Aamiaisella puuro (1dl hiutaleita 1,6dl vettä) lounaaksi 100g kana/kala/3munaa ja paljon keitettyjä vihanneksia tai vaikkapa tomaattia sellaisenaan, välipalaksi mitä vain 150 kyllä vaikka kolme palaa suklaata tai vaikkapa 20g siemeniä ja omenan päivällisen on oltava raskas että jaksat illan. 500 kaloria. Esim purrki tonnikalaa kaksi munaa vihanneksia. Massu ihan täyteen mutta ei pastaa ellei tms ellei sitten iha hiukan vaikkapa salaattipohjassa. Siinä alle 1200 kaloria ja hedelmiä voitkin sitten vetää vaikka puolikiloa (500g*50kcal on 250) jolloin päivän energian saantisi on n 1500.
9 korjaa 18 jälkeen vaan hedelmiä
Syö vaikka n.1200 kcal päivässä ihan normaalia ruokaa: Puuroa, ruisleipää raejuustolla, omenoita, porkkanoita, vähärasvaista lihaa ja kalaa, salaattia.... Fineli.fi:ssä on loistava laskuri jolla voit laskea helposti päivittäiset kalorisi ja varmistaa ette mene tavoitteen yli. Liiku, kävele vaikka auringossa -siitä saa myls hyvää mieltä. Laihtumisen kannalta ruokavalio on kuitenkin olennaisempaa - liikunnalla toki on kiinteyttävä vaikutus.
Kokeile tätä vaikka 3 kk niin huomaat jo ison eron, päivittäisen kalorimäärän rajoitus ei vaadi juuri edes ekstra-aikaa jos arki on kiireistä. Nälässä ei tarvitse olla kun pitää huolen siitä että juo paljon vettä, syö kuituja (puuroa, ruisleipää, porkkanaa) ja myös hyvää proteiinia joka aterialla.
Tsemppiä!!! <3
Osta keittiövaaka ja ala punnita kaikki ateriasi. Päätät annoskooksi esim. 250-300g ruokaa /ateria ja loput salaattia. Santsata ei saa.
Mua ihmetyttää ettei painoni putoa. Toki on kilppsrilääkitys, mutta sen pitäisi olla kohdillaan. Syön normaalisti näin:
Aamulla kahvia ja vihanneksia ja pieni pala leipää (kevyttuorejuustolevite ei muuta)
Töissä salattia (ei kastiketta), pieni keitto
Välipala kourallinen (oikeasti) maapahkinöitä naturel, kotona esim salaattia taas, joku proteiini mukana, ei kastiketta. Hedelmä.
Ei mitään ikinä klo 18 jälkeen. Mitä on liikaa? Ja olen kirjannut ja mitannut annokset ja en valehtele itselleni.
Kiinalainen malli; syö aamulla kuin kuningas, päivällä kuin työläinen ja illalla kuin kerjäläinen.
Toi toimii itselläni, ja minulla iltasyöpöttely on ollut ongelma. Päätin etten suö klo 17 jälkeen enää mitään ja kilot ovat ropisseet mukavasti. Avovaimoni taas alkoi puolittamaan annoskokonsa ja tiputti todella nopeasti (ja myös pysyvästi) näkyvän ylipainonsa.
Se on ihan helppoa, laske vain kalorit kaikesta syömästäsi ruuasta ja katso että päivittäinen kalorimäärä pysyy siinä1200-1500 kalorissa. Ihan ekoina päivinä voit aloittaa tiukemmallakin kuurilla alkuun pääsemiseksi. Kalorien laskeminen auttaa kiinnittämään huomiota siihen mitä syöt, ettet pääse lihomaan vahingossa. Netistä löytyy laskureita.
Googlaapa liikuntapiirakka ja sen mukaan alat liikkua. Jos siis et harrasta liikuntaa tällä hetkellä ollenkaan. Jos liikut jo jonkin verran, niin aloita jokin mielenkiintoinen harrastus? Tai jos on varaa ja mielenkiintoa niin personal trainer, jonka kanssa teette yhdessä treeniohjelman ja suunnittelette ruokavalion.
Ja olet jo tehnytkin ruokavalioon muutoksia, pidät vaan niistä kiinni. Huolehdi kuitenkin, että syöt tarpeeksi. Kitudieetillä paino vain jämähtää ja lihakset kuihtuvat olemattomiin kun keho käyttää lihasten proteiineja ravinnonlähteenä.
Lue Patrik Borgin Rentoa painonhallintaa. Siinä on oikeasti järkevät neuvot. Tiivistettynä ne ovat suunnilleen seuraavat:
1. Älä ole koskaan nälässä, sillä nälkä johtaa hervottoman ahmimiseen.
2. Syö tarpeeksi kasviksia. Ne vievät tilaa energiapitoisemmalta ruualta.
3. Syö tarpeeksi säännöllisesti ja tarpeeksi paljon jo aamupäivän aikana, niin et sorru kauheaan ahmimiseen illalla.
4. Älä kiellä itseltäsi mitään ruokaa täysin, sillä se johtaa vain vastustamattomaan himoon tuota ruokaa kohtaan.
5. Etsi itsellesi sellainen liikuntamuoto, joka tuntuu sinusta niin mukavalta, että harrastat sitä mielelläsi säännöllisesti. Aloita kuitenkin hyvin varovasti, jotta et uuvu parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää ettei painoni putoa. Toki on kilppsrilääkitys, mutta sen pitäisi olla kohdillaan. Syön normaalisti näin:
Aamulla kahvia ja vihanneksia ja pieni pala leipää (kevyttuorejuustolevite ei muuta)
Töissä salattia (ei kastiketta), pieni keitto
Välipala kourallinen (oikeasti) maapahkinöitä naturel, kotona esim salaattia taas, joku proteiini mukana, ei kastiketta. Hedelmä.
Ei mitään ikinä klo 18 jälkeen. Mitä on liikaa? Ja olen kirjannut ja mitannut annokset ja en valehtele itselleni.
Ilman rasvaa ei laihdu.
Mulla on dieettiä nyt kaks viikkoa takana ja tänään puntari näytti -5,5 kg. Laihdutan normaalipainon sisällä takaisin "sinkkumittoihini" (BMI24 -> BMI19).
Lasken kaloreita (fatsecret.fi) ja ekoina viikkoina syön 1 000 kcal/pv. Nostan kaloreita pikkuhiljaa, 50 kcal/vko, kunnes toukokuun lopussa tulee täyteen 1800 kcal.
Liikunnan osalta en oikein vielä tee mitään. Harrastan hyötyliikuntaa, eli päivässä saattaa tulla helpostikin käveltyä 8 km. Pääsiäisenä olis tarkotus alotella liikkumaan vähän aktiivisemmin, hölkkäämistä ja lihaskuntoa. Sekin tietty pikkuhiljaa totutellen.
Liikun kyllä sen mitä kerkeää (n.4 krt viikossa reipasta lenkkeilyä) ja salikortin hankkimistakin olen suunnitellut. Toisaalta aika on jo nyt kortilla, ja läheisen kuntosalin aukioloajat melko huonot, etten tiedä kerkeisikö opiskelujen, töiden ja perhe-elämän lisäksi siellä juoksemaan. Nyt olen noin 2 viikkoa noudattanut 1500kcal/vrk ruokaohjelmaa, ja käyttänyt apuna keittiövaakaa + puhelimen Appsia joka laskee ruokien kalorimäärät. Ehkä tässä pitää vain olla kärsivällinen.. Karppaaminen ei mulle oikein sovi, mutta turhia hiilareita olen silti yrittänyt karsia pois (esim.lounaalla lihan/kanan/kalan lisäksi vaan vihanneksia eikä perunaa yms). Painan siis tällä hetkellä n.65kg ja pituutta 165cm. Jos siis ajatellaan että sopiva paino on pituus-110cm niin vielä 10kg pitäisi saada pois. Ap
Syö vähemmän kuin kulutat.