Uskotko sielunvaellukseen/menneisiin elämiin?
Eli siihen, että elät fyysisen elämän, kuolet ja sielu siirtyy henkimaailmaan. Jossakin vaiheessa sielu siirtyy henkimaailmasta uuteen fyysiseen kehoon ja alkaa jälleen yksi maanpäällinen elämä.
Kommentit (21)
En tiedä :)
Pienenä jostain syystä pidin ihan itsestään selvänä, että ihminen kuolee ja syntyy uudelleen (siis sellaisena alle 6-vuotiaana ajttelin näin, vaikka kävin kristittyä kerhoa yms yms enkä tiedä mistä oikein olin kuullutkaan, että voisi syntyä uudestaankin. En ole millään tavalla uskonnollisesta perheestä kotoisin). Muistan kun pappani oli kuollut, ja myöhemmin menimme hänen haudalleen. Olin tällöin ehkä 5-vuotias. Näin haudan läheisyydessä sammakon, mutta en uskaltanut koskea siihen, koska olin täysin varma että sammakko oli kuollut pappani. Olisin niin kovasti halunnut mennä silittelemään sammakkoa, mutta en sitten voinut.
Vierailija kirjoitti:
Eli siihen, että elät fyysisen elämän, kuolet ja sielu siirtyy henkimaailmaan. Jossakin vaiheessa sielu siirtyy henkimaailmasta uuteen fyysiseen kehoon ja alkaa jälleen yksi maanpäällinen elämä.
Kerro myös oletko kristitty.
En usko. Mutta uskon että "sielu" voi lähteä "vaeltamaan". Pidän siis mahdollisena sitä, että tietoisuus ei välttämättä kuole koskaan. Harmi vain, ettei tälläistä pystytä ikinä varmentamaan.
Mun mielestä se on ihan mahdollista, mutta en kuitenkaan varsinaisesti usko siihen :D
Kyllä ehdottomasti. Olen myös uskossa.
Uskon, mutta en tuollaisessa muodossa kuin aloituksessa kuvataan.
Mä oon sydämen kristitty, en käy missään seurakunnassa. Usko on lapsen uskon kaltaista, enkä ole lukenut raamattuakaan kokonaan läheskään. Olen pohtinut sellaista asiaa, että miten niiden ihmisten kävi, jotka elivät ennen Jeesusta, jos taivaaseen pääsee vain uskomalla häneen? Eihän siihen oikein ole muuta selitystä kuin syntyä uudelleen, kunnes on saanut kuulla Jeesuksesta?
Tämä asia on askarruttanut jo kauan, kieltääkö raamattu siis tuon uudelleen syntymisen, vai eikö kommentoi asiaa?
Kaikki on mahdollista. Eihän sitä kukaan voi varmasti tietää.
Lapsena ja teininä näin aika hurjia unia ja nyt vanhempana olen slkanut ihmetellä, mistä ne unet tulivat. Esim. yhdessä unessa Olin ilotyttönä bordellissa joskus kauan ennen antibiootteja. Pelkäsin saaneeni asiakkaalta kuolemaan johtavan tartunnan. Samassa paikasda työskenteli vähän yksinkertainen mieshenkilö, joka uskoi parantavansa sairauteni jollain nukella. Die Puppe, hän toisteli. Myöhemmässä elämässäni nykyään olen tavannut henkilön, joka tuo mieleeni tämän unen. Hän jollain tavalla liikuttaa syvästi, mutta emme ole läheisiä tässä elämässä.
Jeesus sanoo, että "minun isäni kodissa on monta asuinsijaa". Sitä on käytetty selittämään niin sielunvaellusta kuin avaruuden elämääkin (siis toisia sielullisia olentoja)
En. Intiassa on joitain raportoituja tapauksia, joissa pikkunappula on muistanut entisen elämänsä, mutta niissä on usein huijauksen makua. Noin heppoisilla näytöillä en vielä noin tavattomia usko.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sydämen kristitty, en käy missään seurakunnassa. Usko on lapsen uskon kaltaista, enkä ole lukenut raamattuakaan kokonaan läheskään. Olen pohtinut sellaista asiaa, että miten niiden ihmisten kävi, jotka elivät ennen Jeesusta, jos taivaaseen pääsee vain uskomalla häneen? Eihän siihen oikein ole muuta selitystä kuin syntyä uudelleen, kunnes on saanut kuulla Jeesuksesta?
Tämä asia on askarruttanut jo kauan, kieltääkö raamattu siis tuon uudelleen syntymisen, vai eikö kommentoi asiaa?
Joskus ajanlaskun alussa oli kristittyjä ryhmiä, jotka uskoivat uudelleen syntymiseen, en valitettavasti muista näiden nimiä...
Wursti kirjoitti:
En. Intiassa on joitain raportoituja tapauksia, joissa pikkunappula on muistanut entisen elämänsä, mutta niissä on usein huijauksen makua. Noin heppoisilla näytöillä en vielä noin tavattomia usko.
Oikeastaan maailmanlaajuisesti löytyy lapsia, jotka väittävät muistavansa menneen elämänsä/menneitä elämiään. Oudoksi kai onkin koettu juuri se, että tälläisissä maissa joissa sielun vaellus ei kuulu perinteiseen uskoon, raportoidaan noita lasten kokemuksia kai aikalailla yhtä paljon kuin maissa, joissa sielun vaellus on ihan normi kamaa. Muistelisin näin, en ole 100% varma.
- Uskontotieteen opiskelija
No kieltääkö Raamattu sen, että voi syntyä uudelleen? Mä ihmettelen sitä, kun mulla on kolme lasta ja kaikki ovat niin täysin erilaisia luonteeltaan, vaikka sama äiti ja isä ja kasvatus. Kuopus on kuin sellanen "vanha sielu" eli valmiina syntynyt, kun taas esikoinen on ihan toinen ääripää ja keskimmäinen taas jotain ihan muuta. Varsinkin tuosta kuopuksesta säteilee joku sellainen mystinen voima. On tullut aina esim. vanhojen ihmisten kanssa hyvin toimeen, eikä mee ikäistensä hömpötyksiin mukaan. On tasapainoinen ja jotenkin sisältä viisas...vaikea selittää. Vauvana oli jo jotenkin ihan toista maata kuin sisaruksensa. Ei juuri itkenyt, oli kuin rauhan tyyssija ja on ollut sitä kohta 16 vuotta. Tulee mieleen, että vanha sielu, joka on tullut opettamaan meitä muita?
En usko.