Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten asunto-osakkeen ostaminen hoituu käytännössä?

Vierailija
24.01.2016 |

En ole ikinä ostanut asuntoa, mutta olen asp-säästäjä, joten aihe kiinnostaa. Jos jätän tarjouksen asunnosta ja myyjä hyväksyy sen, niin mitä tapahtuu seuraavaksi? Tekeekö pankki minulle oman tilin, minne siirtää asuntolainan rahat? Jos sovin myyjän kanssa maksavani koko kauppahinnan kerralla, niin meneekö se käytännössä niin, että siirrän koko kauppahinnan hänen tililleen? Entä jos on asp-tili ja toinen säästötili, yhdistetäänkö kaikki tilit siihen lainatiliin? Entä jos ostan asunnon puolison kanssa ja hänellä on omalla tilillään säästöt, minne hän ne siirtää? Sori näitä tyhmiä kysymyksiä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan riippuu siitä, miten te sovitte.

Kun myyjä hyväksyy tarjouksen alaette sopia kaupantkopäivästä ja joku lakimies (useimmitn myyjän, joskus välittäjän, vi olla ostajankin alkaa laatia kauppakirjaa. Jos kauppa solmitaan sun pankissa, nostat siinä samalla lainat tilillesi ja sieltä sit maksetaan se kauppasumma tqi siitä heti maksettavaksi sovittu osa. Mahdolliset omat säästönne olette ihan itwe verkkopankissa siirtäneet samalle tilille, jotta myyjälle voidaan siirtää yksi siisti summa. Jos taas kauppa tehdään myyjän pankissa, otat omastasi kaupantekohtkellä maksettavan hinnanosan mukaisen shekin mukaan.

En näe, miksi lainaa vartn pitäisi perustaa erillinen tili, ellei kyseessä ole sijoitusasunto, jonka lainanhoitokulut kannattaa pitää erillään normitaloudesta. Oman asuntosi lainaahan sä maksat ihan tavallisista kuukausituloistasi.

Vierailija
2/4 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin muutama vuosi sitten meni niin, että saimme omasta pankistamme asunnon kauppasummaa vastaavan shekin, jonka pankkivirkailija toi mukanaan kauppatilaisuuteen ja antoi myyjälle. Sen jälkeen pankissa kummankin ASP-tilit lopetettiin ja jäljelle jäi lainanhoitotili. Säästötiliä ei yhdistetä lainaan, sieltä vain siirretään tarvittaessa rahaa lainanhoitotilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos selvennyksestä! Vielä yksi kysymys: jos vanhemmat haluaisivat ostaa esim. 10 % asunnosta ja heiltä löytyisi raha käteisenä, niin tarvitseeko heidän tulla paikan päälle allekirjoittamaan kauppakirja vai onnistuuko se esim. postitse? Kun asun vanhempieni kanssa eri puolella Suomea ja he itse ovat ehdottaneet, että voisivat ostaa pienen osuuden ensiasunnostani, ettei mun tarvitsisi ottaa niin paljoa lainaa (itseäni ei siis haittaisi, että vanhemmat omistavat osan). Ja jos nyt sattuisin jäämään työttömäksi ja saamaan asumistukea omistusasuntoon, niin siinä ei varmaankaan haittaa, jos vanhemmat omistaa pienen osuuden, kun itse omistan suurimman osan?

Ap

Vierailija
4/4 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 0/5