Kaksi tutkinnonsuoritusoikeutta samaan aikaan samassa tiedekunnsassa.
Opiskelen jo Helsingin humanistisessa tiedekunnassa, mutta voisin hakea opiskelemaan siinä sivussa toistakin alaa. Yritin etsiä yliopiston sivuilta vastausta siihen onko tämä mahdollista, mutta en oikein saanut siitä selvää.
"Tutkinnonsuoritusoikeuden saaneella opiskelijalla on kerrallaan oikeus yhteen tutkintoon tiedekunnassa." <- eikö tämä tarkoita vain sitä, etten jos nyt teen maisteria historiasta en voi sanoa, että haluan sen lisäksi tehdä maisterin ruotsista (vaikka opintoja olisikin tarpeeksi.)
"Jos sinulla on jo tutkinnonsuoritusoikeus Helsingin yliopistossa, sinulle ei myönnetä samaan koulutusohjelmaan uutta tutkinnonsuoritusoikeutta." <- Ja eikö tämä tarkoita, etten voisi hakea uudestaan opiskelemaan historiaa, jos jo opiskelen historiaa?
Nämä olivat ne kysymystä liippaavat jutut mitä yliopiston sivuilta löysin, mutta ne eivät mielestäni ratkaise ongelmaani. Onko kenelläkään tietoa?
Kommentit (15)
Mä en ihan tajunnut kysymystäsi, mutta humanistisessa tiedekunnassa ei voi olla montaa pääainetta/opinto-oikeutta samaan aikaan. (Olen opiskelija siellä itsekin ja siksi tiedän asian). Tämä sääntö estää sen, että tiedekunnassa jo kirjoilla olevat voisivat "rohmuta" opiskelupaikkoja. Esim. kielenopiskelijana voisin hakea ja päästä kevyesti sisään sivuainekielten opiskelijaksi ja näin hankkia monta opiskeluoikeutta (eihän siinä olisi mitään järkeä, mutta kuitenkin).
Kuten edellinen kommentoija sanoi, jos haet samassa tiedekunnassa toista opinto-oikeutta ja saat sen, joudut luopumaan siitä ekasta (itse asiassa nyt kun muistelen, niin taisi olla jopa niin että joudut luopumaan ekasta opinto-oikeusta jo silloin kun vasta haet toista opinto-oikeutta). En tiedä onko sama systeemi joka paikassa, mutta HY:n humiksessa ainakin!
Mitä iloa siitä kahdesta tutkinnosta olisi? Mikset tekisi syventäviä siitä toisesta aineesta ja liitä ne varsinaiseen tutkintoosi sivuaineeksi?
Voit toki hakea opiskelemaan johonkin toiseen tiedekuntaan, siihen ei ole estettä. Useampi tutkinto samassa tiedekunnassa ei onnistu.
Opiskelen yhtä historiallista kieltä ja olisin halunnut modernin kielen tutkinnon rinnalle, koska olen hieman huolissani saanko töitä historiallisella kielelläni. Mutta koska näillä kahdella kielellä ei ole mitään yhteistä, en halua sitä sivuaineekseni. Tyhmä systeemi, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen yhtä historiallista kieltä ja olisin halunnut modernin kielen tutkinnon rinnalle, koska olen hieman huolissani saanko töitä historiallisella kielelläni. Mutta koska näillä kahdella kielellä ei ole mitään yhteistä, en halua sitä sivuaineekseni. Tyhmä systeemi, mutta minkäs teet.
Mutta aineopinnot sivuaineena ko. kielestähän riittää opettajan pätevyyteen ko. kielessä.
Ei ole mitään järkeä ottaa kahta samantasoista tutkintoa, jos alat ovat kovin lähellä toisiaan. Käytä se aika ennemmin verkostoitumiseen, se vaikuttaa työllistymiseen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska näillä kahdella kielellä ei ole mitään yhteistä, en halua sitä sivuaineekseni.
Mitä tarkoitat tällä? Kyllähän sivuaineopinnotkin alkavat nollatasosta (perusopinnoista). Samalla tavallahan sinä niitä kursseja kävisit, vaikka se olisi sinulla pääaineena.
Vierailija kirjoitti:
Yritä vaihtaa pääainetta tai hae toiseen yliopistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska näillä kahdella kielellä ei ole mitään yhteistä, en halua sitä sivuaineekseni.
Mitä tarkoitat tällä? Kyllähän sivuaineopinnotkin alkavat nollatasosta (perusopinnoista). Samalla tavallahan sinä niitä kursseja kävisit, vaikka se olisi sinulla pääaineena.
Esimerkiksi klassisella kreikalla ja japanilla ei ole mitään yhteistä ja harvassa paikassa tarvitaan japanin kielen taitoista grekistiä. Jos minulla olisi tutkinto kreikasta, voisin hakea sillä siihen aiheeseen liittyviä töitä ja jos minulla olisi toinen tutkinto japanista (Aasian tutkimuksesta) voisin hakea töitä, jotka liittyvät Japaniin.
Eli se kielen nollasta aloittaminen ei ole ongelma, vaan se, että en halua niitä samaan tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pääaineestani, joten en oikeastaan halua vaihtaa sitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi klassisella kreikalla ja japanilla ei ole mitään yhteistä ja harvassa paikassa tarvitaan japanin kielen taitoista grekistiä. Jos minulla olisi tutkinto kreikasta, voisin hakea sillä siihen aiheeseen liittyviä töitä ja jos minulla olisi toinen tutkinto japanista (Aasian tutkimuksesta) voisin hakea töitä, jotka liittyvät Japaniin.
Eli se kielen nollasta aloittaminen ei ole ongelma, vaan se, että en halua niitä samaan tutkintoon.
Hae toiseen yliopistoon tai jätä nykyinen kesken ennen gradua tai valmistu ekaksi toisesta ja hae sitten toiseen yhteishaulla. Voi tietty olla, että tulee jotain lakimuutoksia hankaloittamaan asiaa, eli sen puolesta kannattaisi nyt opiskella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aineopinnot sivuaineena ko. kielestähän riittää opettajan pätevyyteen ko. kielessä.
En halua opettajaksi. Sen lisäksi kreikan ja japanin opettajaa harvemmin tarvitaan. :D
Lue sivuaineena ja tee lisuri siitä sivuaineesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pääaineestani, joten en oikeastaan halua vaihtaa sitä. :)
Opiskele sitten sitä ja hyväksy se tosiasia, että töitä on vaikea ilm. saada. Jännä kun aikuisten ihmisten on tehtävä kaikesta niin vaikeaa.
Mun käsittääkseni ei ole mahdollista. Tuo alempi lainaamasi kohta koskee ilmeisesti tilanteita, jossa historiasta valmistunut FM hakisi uudelleen pääsykokeen kautta opiskelemaan historiaa - ei mahdollista. Sen sijaan siinä tilanteessa on mahdollista hakea opiskelemaan esim. ruotsia, koska se on eri koulutusohjelma.
Sua koskee tuo ensimmäinen kohta. Eli sulla voi olla _kerrallaan_ vain yksi tutkinnonsuoritusoikeus humanistisessa tiedekunnassa. Jos teet nyt maisteria historiasta, ja haet tekemään maisteria ruotsista, tutkinnonsuoritusoikeutesi siirtyy historiasta ruotsiin. Et siis voi tehdä molempia ja jos otat ruotsin paikan vastaan, menetät historian paikkasi.