minullakin on oikeus ihmisarvoiseen elämään
Olen sairauseläkkeellä ja saan eläkesosiaaliturvaa ml. eläkeyhtiön myöntämää työeläkettä. Olen alle 30-v ja eläkkeeni on määräaikainen. Olen sairastunut psyykkisesti todella vaikeasti. Minullakin on silti oikeus ihmisarvoiseen elämään ja oikeus esim omistaa tietokone, puhelin ja jne. Minulla on oikeus käyttää saamani rahat kuten haluan, vaikka se ei terveitä miellyttäisiä. Eläkkeeni ei ole suuri, joten eipä sillä hulppeasti elä. Ihmettelen silti kaikkea sitä kateutta, mitä työkyvyttömyyseläke muissa ihmisissä tuottaa. Itse haluasin olla terve ja kyetä opiskelemaan päätoimisesti ja tekemään normaaleja eämän asioita. Olen menettänyt sen kaikkein tärkeimmän, terveyden, ja sen lisäksi minulla ei joidenkuiden palstalaisten mukaan saisi olla mitään kivaa elämässäni (esim tietokonetta).
Aion jatkossakin käyttää rahani miten haluan. Minä en ole sairauttani valinnut ja haluan todella olla terve. Sairauden paranemiseen ei kuitenkaan oma tahto riitä.
Kommentit (34)
Mietin myös sitä, että sitten jos jossain vaiheessa paranen ja pääsen työhön niin voinko minä esim sanella äitiyslomalla olevalla palstalaiselle, että hän ei saa MINUN verorahoillani ostaa vauvalleen esim jotain tiettyä juttua, koska se on turha tai että hän ei saa MINUN rahoillani esim ostaa suklaalevyä?
Täällä on joku terve ja täydellinen näköjään.
Suomessa tällä hetkellä on oikeus kyllä, koska lainsäädäntö asian mahdollistaa. Muualla maailmassa asuisit kadulla tai olisi töissä. Useissa maissa mt-ongelmien vuoksi ei saa tukea tai eläkettä, joten kyse ei ole globaalista inhimillisestä oikeudesta. En tuudittautuisi sen varaan että Suomessakaan hyviä tai ok tukia maksetaan ikuisesti.
Tutkimusten mukaan työnteolla vaikeistakin mielenterveyden ongelmista voi toipua. Ei eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan työnteolla vaikeistakin mielenterveyden ongelmista voi toipua. Ei eläkkeellä.
Et nyt taida oikein ymmärtää, että sairaus vie työkyvyn. Tee siinä sitten töitä. Etkä voi yleistää kaikkia sairaita samaan muottiin sitäpaitsi.
jaajaajaa kirjoitti:
Mietin myös sitä, että sitten jos jossain vaiheessa paranen ja pääsen työhön niin voinko minä esim sanella äitiyslomalla olevalla palstalaiselle, että hän ei saa MINUN verorahoillani ostaa vauvalleen esim jotain tiettyä juttua, koska se on turha tai että hän ei saa MINUN rahoillani esim ostaa suklaalevyä?
Älä hemmetissä tee lapsia jos et ole edes terve!!!
Eläke syrjäyttää lopullisesti ja aiheuttaa mielenterveysongelmia ja ahdistusta. Parempi olisi hankkia jotain alhaisen kynnyksen työpaikkoja, joista maksettaisiin palkkaa ja annettaisiin oikea työsopimus. Yhteiskunnasta syrjäytyminen ja sen pohjalla oleminen ei voi ainakaan mt-ongelmia parantaa tai tehdä ihmistä iloisemmaksi, vaikka saisikin rahaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tällä hetkellä on oikeus kyllä, koska lainsäädäntö asian mahdollistaa. Muualla maailmassa asuisit kadulla tai olisi töissä. Useissa maissa mt-ongelmien vuoksi ei saa tukea tai eläkettä, joten kyse ei ole globaalista inhimillisestä oikeudesta. En tuudittautuisi sen varaan että Suomessakaan hyviä tai ok tukia maksetaan ikuisesti.
En olisi töissä, koska en ole työkykyinen. En pysty tekemään työtä, en vaikka henkeni olisi siitä kiinni. Kadulla saattaisin asua, tämä ei kuitenkaan liene tavoiteltava tilanne Suomessa ,että sairaat joutuvat asumaan kadulla? Minulla ei myöskään ole mitään yleisiä "mt-ongelmia" vaan spesifi vaikea psyykkinen sairaus. Psyykkinen sairaus on sairaus samalla tavalla kuin somaattinenkin.
Vierailija kirjoitti:
En pysty tekemään sitä työtä. Siinähän se ongelma juuri onkin.
jaajaajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi töissä, koska en ole työkykyinen. En pysty tekemään työtä, en vaikka henkeni olisi siitä kiinni. Kadulla saattaisin asua, tämä ei kuitenkaan liene tavoiteltava tilanne Suomessa ,että sairaat joutuvat asumaan kadulla? Minulla ei myöskään ole mitään yleisiä "mt-ongelmia" vaan spesifi vaikea psyykkinen sairaus. Psyykkinen sairaus on sairaus samalla tavalla kuin somaattinenkin.
Jos kyse on esim. skitsofreniasta niin sitten on ymmärrettävää että voi joutua jäämään eläkkeelle, koska sille ei tahdo saada yhtään mitään lääkkeilläkään.
Masentunut tai paniikkihäiriöinen voisi vielä työmaailmaan sopeutua hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole terveillekään töitä paljoa tarjolla, miten sitten psyykkisesti sairastunut pääsisi töihin?
Kuulen jo miten sormesi laskeutuvat näppikselle kirjoittamaan "TEKOSYITÄ!!1!!" Sori vaan mutta se on ihan oikea syy. Työpaikkoja on vähän. Työnantajat voivat valita satojen hakijoiden joukosta. Mitä mahdollisuuksia mt-ongelmaisella hakijalla on? Tervetuloa todelliseen maailmaan. Täällä ei ole yhtään kivaa :(
Vierailija kirjoitti:
Eläke syrjäyttää lopullisesti ja aiheuttaa mielenterveysongelmia ja ahdistusta. Parempi olisi hankkia jotain alhaisen kynnyksen työpaikkoja, joista maksettaisiin palkkaa ja annettaisiin oikea työsopimus. Yhteiskunnasta syrjäytyminen ja sen pohjalla oleminen ei voi ainakaan mt-ongelmia parantaa tai tehdä ihmistä iloisemmaksi, vaikka saisikin rahaa tekemättä mitään.
Olen väliaikaisella eläkkeellä enkä pysty tekemään normaalia työtä, koska olen työkyvytön. Työ ei paranna sairautta. Sama juttu esim syövän kanssa, onhan se hyvä pitää normaalin elämän reunoista kiinni, mutta ei se normaali elämä sitä sairautta paranna. Eläke ei todellakaan aiheuta mt-ongelmia vaan tekee mahdolliseksi juurikin sairauden hoitamisen. Itse olen siis väliaikaisella eläkkeellä, jonka tarkoituksena onkin juuri taata sosiaaliturva sen ajaksi, että voidaan yrittää kuntouttaa. Minullakin on siis ihan kuntoutussuunnitelma joka sisältää monenlaisia toimenpiteitä. En oletakaan, että tulisin iloisemmaksi, eikä se edes ole mikään ongelma kohdallani, vaan ongelma on vaikea spesifi sairaus.
Vierailija kirjoitti:
jaajaajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on esim. skitsofreniasta niin sitten on ymmärrettävää että voi joutua jäämään eläkkeelle, koska sille ei tahdo saada yhtään mitään lääkkeilläkään.
Sulla lienee kompetenssia arvioida psyykkisen sairauden haitta noin niinkuin yksilötasolla?
Vierailija kirjoitti:
jaajaajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu muuten tuo skitsofreniaan vetoaminen. Moni skitsofreenikko kykenee elämään täysin normaalia elämää, kun sairaus on hoidossa. Sen sijaan joku jolla on toinen dg, ei välttämättä pysty.
Vierailija kirjoitti:
jaajaajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2/3 osaa skitsofreenikoistakin voi toipua. Työelämän on todettu auttavan toipumista ja olisi suositeltavaa. Totta on, että yhteiskunnassamme mielenterveyskuntoutujille ei työpaikkoja kovin hevillä löydy ja tässä olisikin iso yhteiskunnallinen tarve. Kalliimmaksi tulee makuuttaa heitä kotona syrjässä yhteiskunnasta halvoilla lääkkeillä tönköiksi lääkittynä. Eläke vain syrjäyttää ja pahentaa tilannetta.
Tiedän kyllä että skitsofreniasta voi toipua lääkityksellä, mutta lienee uusimisen riski on erittäin suuri hoidosta huolimatta. Kaikilla skitsofrenikoilla sairausta ei lisäksi saada lopullisesti kuriin vaan oireita voi tulla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaajaajaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2/3 osaa skitsofreenikoistakin voi toipua. Työelämän on todettu auttavan toipumista ja olisi suositeltavaa. Totta on, että yhteiskunnassamme mielenterveyskuntoutujille ei työpaikkoja kovin hevillä löydy ja tässä olisikin iso yhteiskunnallinen tarve. Kalliimmaksi tulee makuuttaa heitä kotona syrjässä yhteiskunnasta halvoilla lääkkeillä tönköiksi lääkittynä. Eläke vain syrjäyttää ja pahentaa tilannetta.
Todellakaan väliaikaisella eläkkeellä ei makuuteta eikä se syrjäytä. Päinvastoin. Väliaikaisela eläkkeellä on tarkoutus tehdä toimia, jotka nimenomaan vähentävät syrjäytymistä. Esim itselleni on kuntoutussuunnitelma, johon kuuluu erilaisia toimenpiteitä. Suuri ongelma on se, että yhteiskunta tukee psykoterapiaa liian vähän, joten itse lääketieteellistä hoitoa on vaikea saada ja hoito saattaa joskus olla enimmäkseen sosiaalista ja toiminnallista. Nämähän eivät yksin riitä, vaan tarvitaan myös sitä psykoterapiaa hoitamaan itse sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ihan harvinaisen vastenmielinen ihminen. Lisäksi et taida ymmärtää yhtään mitään psyykkisistä sairauksista., koska yleistät noin. Varmasti jollekulle se työntekeminen oman jaksamisen puitteissa onkin hyvä asia, harvalle se tosin on edes mahdollista.
Toivon hyvin harvoin ihmisille mitään pahaa, mutta teikäläisten kohdalla oikeasti toivoisin, että saisitte kokea edes vaikeaa masennusta. Ainoastaan omakohtaisen kokemuksen kautta teikäläiset empatiakyvyttömät ihmiset voivat tajuta asioita.
Ap, sinulla on aivan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä muulla tahansa. Jos olet kohdellut muita ihmisiä hyvin elämässäsi, on ihmisarvosi jopa suurempi kuin monen muun.
Toivon, että saat kaiken mahdollisen avun, jotta elämästäsi tulisi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että skitsofreniasta voi toipua lääkityksellä, mutta lienee uusimisen riski on erittäin suuri hoidosta huolimatta. Kaikilla skitsofrenikoilla sairausta ei lisäksi saada lopullisesti kuriin vaan oireita voi tulla joskus.
Sama juttu muissakin sairauksissa. Esim itse en pystynyt yhdessä vaiheessa käymään kaupassa yksin juurikaan, tai se oli todella vaikeaa ja vei aikaa.
Et ole sen asian kanssa yksin. Aina ne terveet ja "täydelliset" koittaa sanella miten pitäis olla ja mitään ei saisi omistaa ja kivaa ei sais olla, kun eletään toisten rahoilla. Pitäs vaan maata kotona ja valittaa surkeutta ja just ja just syödä kuivaa ruisleipää ehkä.