Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveys käski julkiselle lääkärille

Bubli
24.01.2016 |

Jouduin lähtemään kuumeen takia kesken töistä. Meillä on tosi tarkat säännöt, että sairasloma lappunen on tuotava välittömästi samana päivänä.

Menin siis työterveyteen, mutta tuohtunut toimiston nainen sanoi että tulen liian myöhään. Päivystys meni jo... Ihan kun mun kuume olis päättäny alkaa vasta päivystyksen loputtua! Sanoi siis, että minun tulisi mennä terveyskeskukseen.

Varsinainen kysymys onkin siis se, joudunko itse maksamaan terveyskeskuskäynnin, vaikka minulle kuuluu työnantajan puolesta työterveyspalvelut. Sairasloma lappu oli pakko saada, sillä se on työpaikkani tarkka sääntö...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut maksamaan itse, mutta anna työnantajalle palautetta työterveyshuollon toiminnasta.

Vierailija
2/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalikäytäntö. Meillä pitää maanantain päivystysaika varata maanantaina aamulla ennen kymmentä, sen jälkeen ei voi olla varma, riittääkö aikoja vai ohjataanko terveydenhoitajalle (jos pieni ongelma) tai julkiselle puolelle (jos tarvitaan se lääkärintodistus). Tästä on meillä selkeät ohjeet ja näin lukee myös työnantajan ja palveluntarjoajan välisessä sopimuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vieläkin vaaditaan todistus heti? Silloin mielestäni pitää tarjota riittävä työterveyspalvelu työaikoina. Meillä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella, nyt flunssa- aikaan viikon. On myös hyvä työterveys, jonne pääsee päiväaikaan.

Vierailija
4/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat itse. Työterveyspalveluita ei ole pakko olla saatavilla 24/7. Noin voi joskus käydä. Oletettavasti työpaikallasi on olemassa myös joku työpaikan ohjekirja, jossa kerrotaan mm. työterveyshuollosta ja sen aukioloajoista. Sieltä löytyy todennäköisesti myös ohjeistus ap:n tilanteeseen. Kannattaa lukea ennenkuin alat riidellä pomollesi.

Vierailija
5/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa työterveyspalvelun, ei sairauden hoitamista. Aiemminhan käytäntö oli eri ja työterveyteen sai mennä hoidattamaan myös sairautta. Koska muutoksesta tuli niin helvetillinen haloo, meilläkin muutettiin asia niin, että jälleen arkena aamulla kaksi tuntia on päivystystä, jolloin hoidetaan akuutteja sairastumisia. Muutoin täytyy mennä tk:seen.

Vierailija
6/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tosiaan täytyisi tutustua työpaikan ohjeistukseen työterveyspalveluista. Ja muuten en uskaltaisikaan edes mennä pomolta vaatimaan laskun maksua. Sen verran jämäkkä ja etäinen ihminen

Ap

Vierailija
7/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on kumma työpaikka, jos sairasloma lappunen on tuotava samana päivänä.

Ja toisekseen, mä kyllä kysyisin jo tossa vaiheessa työpaikan luottamusmieheltä, että voiko tosiaan mennä niin että jos työterveydestä kieltäydytään antamasta ajan puutteeseen vedoten lääkärintodistusta, niin MITÄ HITTOA!? Johan on naurettavaa. Luulis nyt että tollasessa tapauksessa löytys se terveydenhoitajakin talosta, joka pystyy sen kuumeen mittaamaan ja siitä saikkulapun kirjoittamaan.

Mutta jos olet taipunut siihen terveyskeskukseen, niin ikävä kyllä taitaa mennä sun piikkiin.

On sulla kyllä paska työnantaja. Tommosta samaa jaskaa oli ravintola-alallakin. Onneksi olen alaa vaihtanut

Vierailija
8/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistus on palkanmaksun edellytys. Meillä voi olla pois ilman lappua, mutta silloin päivä on palkaton. Aika pieni hinta hakea se lappu.

Vierailija
9/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on törkeää julkisen terveydenhuollon väärinkäyttöä, että vaaditaan todistus lyhytaikaisesta poissaolosta sairaudessa, joka itsessään ei vaadi lääkärin tutkimuksia tai hoitoja. Jos työnantaja ei saa lusmutyöntekijöitään muuten kuriin, hankkikoon heille sellaiset työtervespalvelut (joita me veronmaksajat muuten kustannamme osaltamme myös), jotka eivät julkista puolta turhaan kuormita. P***le.

Vierailija
10/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kaupan ala. Ja vissiin joskus jotkut ovat hakeneet tahallaan saikkua, joten säännöt ovat noin tiukat. Ap

Vierailija
11/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohos, mutta nousiko ihan 40 kuume? Meillä otetaan särkylääkettä ym sinnittelemään omat työt loppuun ja lähdetään sitten kotiin sairastamaan. Samaten muissakin sairastumisissa, lääkitsemällä yritetään pärjätä siihen saakka, että mahdollisuus lähteä on. Oksennustauti on ainoa, milloin lähdetään heti.

Vierailija
12/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työterveyteen saa mennä vasta sen jälkeen kun esimiehen myöntämä 5päivän sairasloma on mennyt....

Vierailija
13/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelen työssäni ihmisten ruokaa ja leivon ja paistan tuotteita. Joten en halunnut levittää tautia ihmisten ruokiin. Myös palelu ja huimaus tuntui pahalta ja työssäni on paljon kävelyä ja nostelua. Ap

Vierailija
14/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työterveyteen saa mennä vasta sen jälkeen kun esimiehen myöntämä 5päivän sairasloma on mennyt....

Ja meillä työterveyteen ei ole mitään asiaa akuuteissa sairaustapauksissa.