Kysymys opettajille!
Mua on vaivannut aina sellanen asia, että kun joku oppilas on menettänyt äänensä ihan kokonaan, niin kertaakaan en ole nähnyt yhtäkään opettajaa, joka olisi sanonut esim ettei esitelmää yms tarvi pitää sen takia vaan on aian pakottanut siihen vaikka toinen ei saa ääntä suustaan. Miksi te teette näin? Onko se jotain vittuilua vai oletteko te vaan tyhmiä? Vai onko tähän joku muu syy?
Kommentit (6)
Ai sua on vaivannu aina? Ja jos ääni on mennyt, niin huono on varmaan puhua.
En mä ainakaan ole ikinä pakottanut, vaan olen kysynyt pystyykö pitämään esitelmää ja oppilas on voinut itse päättää. Vaikeapa se on ilman ääntä esitelmöidä ääneen. Ryhmätöissä ovat itse saaneet sumplia, usein äänetön on vaihdellut 'dioja' jne. Kurssiaikataulun puitteissa olen myös siirtänyt esitelmiä seuraavalle kerralle. Maalaisjärkeä ja tilannetajua, ei se sen kummenpaa vaadi!
Itselle tapahtunut kahdesti ja muutenkin tuntui kouluvuosina olevan vakio, että jos ääni oli pois, niin aina osui joku nakki oppilaalle. Myös yliopistossa.
ap
Mitä ihmettä sellainen lapsi tekee koulussa?
En ole kyllä koskaan tilanteeseen törmännyt. Aikuisilla menee ääni kokonaan flunssassa, ei lapsilla. Mutta miten sitä edes pakottaisi, jos ääni on oikeasti mennyt? En minä aikakaan silloin oikeasti saa yhtään minkäänlaista puheääntä suustani. Vai tarkoitatko, että ääni on käheä?
En ole opettaja, mutta jos ääni on pois flunssan tms takia, en laittaisi lasta ollenkaan kouluun. Jos kyseessä on pysyvä vamma, ei varmaankaan ole pakko pitää puheita...