Puoliso luki päiväkirjani!!
Kerroin puolisolle kokemuksen vuodelta 2006 (riita kaverin kanssa jne). Tarina olikin hänelle ennestään tuttu: "joo, ihan ihme tyyppi" oli hänen kommenttinsa. Ihmettelin siihen, miksi tietää tämän jo ennestään, ja keskustelu johtikin siihen, että hän myönsi lukeneensa päiväkirjani! Siellä kyllä aikoinaan olen purkanut sydäntäni tapahtumasta vuolaasti. Suuttumukseni kiihtyi nollasta sataan sekunnissa. Että on kehdannut tonkia yksityisasioitani, vieläpä ajalta ennen seurusteluamme (2009 eteenpäin). Miehen perustelu oli, että suhteessamme ei ole salaisuuksia enkä ole koskaan kieltänyt lukemasta päiväkirjoja. En kai, kun pidin itsestään selvänä, ettei toisen omia asioita tongita noin vaan kysymättä! Olisiko pitänyt lukko laittaa ja kieltää koskemasta vai miksi olettaa, että ei siinä mitään? Onko muilla kokemusta aiheesta? En minäkään esim. hänen tietokonettaan tutki, koska kunnioitan yksityisyyttä ja luotan häneen. Mies ei ymmärrä suuttumustani ollenkaan ja kokee, että en luota häneen, koska haluan pitää esim. päiväkirjani omana tietonani, vaikka ei siellä mitään salaisuuksia olekaan. Onko teistä kaikki sallittua, jos ei sitä erikseen kiellä??
Kommentit (7)
Kyllähän se kuuluu ihan normaaliin yleissivistykseen/maalaisjärkeen, että päiväkirja on jokaisen ihmisen oma, henkilökohtainen asia. Miehesi on tehnyt väärin, kun on mennyt lukemaan sen ilman lupaasi. Vertaisin, että vaähän sama kuin avaisi luvatta toiselle tulleet postit - eihän kirjesalaisuuttakaan saa rikkoa vaikka olisi perheenjäsen.
Erittäin asiatonta käytöstä mieheltäsi. Hänen pitäisi todellakin olla pahoillaan tehtyään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kaikki sallittua, jos ei sitä erikseen kiellä??
Minun mielestä kaikki on kiellettyä, jos ei siitä erikseen saa lupaa tai kysy. Ei kosketa muiden tavaroihin kysymättä, ei tongita muiden juttuja kysymättä.
Ällöttävää. Ei todellakaan ole ikinä hyväksyttävää tonkia mitään toisen yksityisiä asiakirjoja, oli kyseessä sitten päiväkirja, kännykkä tai tietokone. Ja sen pitäisi olla ihan itsestäänselvää kenelle tahansa normaalilla moraalintajulla varustetulle ihmiselle. Päiväkirjan lukeminen on tosi paha juttu, muistan miten se jo lapsena tuntui todella loukkaavalta ja häpeälliseltä, jos vaikka isosisko tms oli lukenut päiväkirjaani. Se on vain omille silmille tarkoitettu ja sen pitäisi olla miehellekin selvää! Ihan turhaa selittää, että jos ei erikseen ole kieltänyt niin olisi muka ok.
Munkin mies katsoi omin luvin mun vanhan digikameran kuvat, joissa muun muassa mun järkyttäviä otoksia itsestäni ja kyllä, myös alastomasta itsestäni. Kertoi sitten mulle että graur, olitpas söpö niissä kuvissa.
No, kamera on nyt haudattu niin piiloon vaatekaappiini, etten itsekään löydä sitä enää. En ikinä tohdi katsoa, mitä kaikkea mies onkaan nyt nähnyt. Hävettää niin paljon... Kuitenkin vielä tuo vierellä on. En tiedä mitä teen kameralle jos joskus muutossa siihen törmään.
En ole miehelle mitenkään vihainen, se ei vaan ihan oikeasti ajatellut. Mutta jos jotain voisin sen muistista pyyhkiä, niin joko ton tai sen kerran kun pieraisin (oikein kunnolla) kesken seksin.
Juu kävelemään lähtis. Ja lujaa.
Eikai tuo ukko varmaan mun päiväkirjoja oo lukenu, vaikka ovat ihan sen silmien eesä kokoajan ilman lukkoja. Tietää ettei tarttis ees yrittää pyytää anteeksi vaan tavaransa sais pakata, vaikka meillä lapsia onki. Mää siedän paljon, ja ennemmin vaikka puhelimen plarais läpi mutta päiväkirjaan ei kosketa.
Olisi entinen mies.