Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käsittelette haitallisia läheisiä

Vierailija
07.12.2025 |

Kysymys otsikossa, eli miten käsittelette, jos elämäänne kuuluu haitallinen läheinen?

Sellainen, joka on vaikkapa liian passiivinen auttaakseen, tai osoittaa välinpitämättömyyttä teitä kohtaan, eikä ole lähimainkaan sellainen mitä toivoisitte?

Entäpä jos läheinen on taas liian tungettelevaa, töykeä tai ilkeä, tai omaa  kuin narsistin/adhd- piirteitä ja viesteillä yhä ja alati asioitaan kuitenkaan teistä välittämättä, odottaen, että hyppäätte huumoriinsa ja typeriin juttuihinsa mukaan? Miten asetatte rajat tuolloin jos kuitenkin jotain yhteyttä haluatte pitää?

Ajatelkaa vaikka tilanne että olette juuri kerrankin kunnolla ulkona syömässä ja läheinen tuuttaa viestejä ja saamatta niihin vastakaikua alkaa mennä vyöryen rajojenne yli ja lopulta koittaessa ne niitä asettaa, loukkaa syvästi ottaen sen itse kuitenkin kevyesti?

Tai ollessanne surun aallokossa läheinen ensin vietsittelee kunnes alkaa hakea taas vain huomiota itseensä ja lopulta lyö alas tuntemanne tunteen ja vähättelee sitä loukaten?

Ja te jotka onnistuitte riuhtaisemaan välit poikki, miten elämänne on sen jälkeen sujunut? Oletteko jääneet jostain paitsi tai ikävöimään henkilöä? Kaivertaako huono omatunto?  Varmaan turha kysyä onko jonkun läheinen kyennyt muuttumaan muuten kuin hetkeksi toivomaanne normaalimpaan suuntaan..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tekemisissä niiden ihmisten kanssa, joista en pidä. 

Vierailija
2/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkihansikkain. Ettei vain tule ihottumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään tekemisissä. 

Vierailija
4/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkiin ja välit poikki. Ja jos läheinen on osa jotain porukkaa, ja muut läheiset hengaavat tämän kanssa, niin siinä kannattaa nousta varpailleen ja takajaloilleen myös näiden mätämunien kanssa hengaavien kanssa. Seura kun tekee kaltaisekseen. He saattavat olla sinulle näennäisen ystävällisiä, mutta selän takana samanlaisia tai osallistua näiden kaltoinkohtelijioden juttuihin

Valitettava totuus on, että jos on saanut etäisyyttä sukuunsa, on todennäköisesti vieraantunut ja kasvanut toiseen suuntaan, kuin he. Tämä suunta on todennäköisesti parempi, koska olet sen sukulaisten läheisyyden sijaan valinnut

Olen itse laittanut välit poikki ja aluksi se oli vaikeaa, koska aiheutti vihaa ja kirouksia selän takana, jotka tuntee psyykkisesti, vaikka yhteyttä ei esim. puhelimitse saisikaan. Kun vaan pysyy lujana ja menee eteenpäin, tuo kuitenkin helpottaa. Jos he vampiroivat sinua eivätkä anna sinulle mitään, sinä olet joka tapauksessa se joka kävelee parempaan tulevaisuuteen heistä irti päästäessäsi

Raamatussakin varoitetaan taustapeiliin vilkuilusta. Jos siis olet joskus laittanut välit poikki tai poistanut jonkun ihmisen elämästäsi, älä ala katselemaan taaksepäin. Mene eteenpäin ja luota siihen, että parempaa on edessä, vaikka et juuri nyt tietäisikään, mitä. Usein käy myös niin, että kun oma olo paranee, aika kultaa muistot ja unohtaa, miksi alun perin poistikaan nämä ihmiset elämästään. Yleensä kuitenkin jo pieni muistelu auttaa, ei kannata "ottaa selvää" tai antaa uusia mahdollisuuksia. Eikä alkaa elvyttämään kuolleita... Eteenpäin, sanoi mummo lumessa

Vierailija
5/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehkä joskus vaihtoehtoa missään aittajaksi, kuin joidenkin sukulainen tai tuntematon. Joskus apu myöhässä tai ei ole? Rajat ärtyvälle vanhemmalle tai sukulaiselle. Ei näe vaan soittelee.

Vierailija
6/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajapersoona tuo aloittajan viimeiseksi mainitsema tyyppi. Ehkä narsisti tai muu ääliö.

Vierailija
7/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea ratkaisu on katkaista välit.

Vierailija
8/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jäänyt kaipaamaan. Kaverilla oli tapana _soittaa_ milloin vain hänelle sopi ja jos en vastannut, alkoi rimputella myös mun lapsille että missä olen ja miksen vastaa. Ihan sairasta rajattomuutta.

Vierailija
9/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä otsikko, haitallinen läheinen.

Vierailija
10/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon heille kärsiväni peräsuolen laskeumasta. Yleensä kaikkoavat.

Vierailija
11/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poikkaisin välit ja laitoin eston kahdelle eri sukulaiselle. 

Vierailija
12/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#4 upea vastaus,

6/5. Kiitos. 💕

(Ei mun aloitus).

Vierailija
13/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitalliselle läheiselle tulee tehdä selväksi että ei halua olla hänen kanssaan missään tekemisisissä Jos haitallisuus on liian rajua eikä usko sanaa niin sitten tehdään päinvastoin eli ollaan läheiselle haitallinen 

Vierailija
14/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole 

estoja kellekään 

sukulaiselle.

Salainen nro on kyllä.

Ollut 19-v. alkaen.

Vierailija
15/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi... niin vähän tekemisissä kuin mahdollista. 

Vierailija
16/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä otsikko, haitallinen läheinen.

Niin. Esim. lapsuudenperheen jäsen, johon on tottunut ja kiintynyt, mutta joka onkin esim. hyväksikäyttäjäluonne.

Vierailija
17/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin välit poikki koska kaikki meni liian hyvin läheisten kanssa. Niin.

Jännä elämä on kivenpaa.

N

Vierailija
18/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut haitallisia läheisiä. Olen huomannut, että heistä valittavat narsistit, jotka eivät saa läheisiään valtaansa ja siitä alkaa itku ja parku, kun ovat hankalia.

Vierailija
19/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahosuojaaineella.

Vierailija
20/25 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut haitallisia läheisiä. Olen huomannut, että heistä valittavat narsistit, jotka eivät saa läheisiään valtaansa ja siitä alkaa itku ja parku, kun ovat hankalia.

Höpöhöpö, yksi sukulaiseni oli väkivaltainen jo lapsena. Aikuisiälläkin on häneen pidetty etäisyyttä, koska on pirullinen ja ilkeä.