Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkas välähdys ulkona, näkikö muut?

Mikä?
23.01.2016 |

Sipoon taivaalla näkyi n. klo. 20:15 kirkas välähdys. Mikähän se oli? Ukkonen? Ainakaan tänne sisälle ei kuulunut jyrinää...

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan että joskus lapsena olen nähnyt tollasen. Olin kahden kaverin kanssa puistossa ja taivas välähti ihan kirkkaaksi. Olu siis talvi ilta eli taivas pimeä. Oli vain nopea välähdys ja sitä kavereiden kanssa säikähdettiin. Äiti ei osannut sano mikä se oli luuli kait että kuvittelin mutta ne kaverit näki sen myös.

En tiedä vieläkään mistä se johtui.

Veikkaan meteoriittia. Ei ole pitkää aikaa kun täällä Porissakin nähtiin moinen. Tosi kirkas välähdys joka ei kauaa kestänyt.

Vierailija
22/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä nähty myös..luulin kanssa nopeuskameraksi ensin. Mikähän kumma se oli?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa näkyi myös.

Vierailija
24/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläoleva kirjoittaja ehti jo ensin. Taivaanvahdista löytyy tietoa ja jos joku sai hyviä kuvia, niin laittakaa sinne.

Vierailija
25/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Tamperelaiset kävelevät niin nopeasti, että nopeusvalvontakamerat välähtelee heidän ohi mennessä ;)

Tamperelaisetkin vain silloin kun yrittävät saavuttaa ohi tallustellutta turkulaista.

Vierailija
26/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Tamperelaiset kävelevät niin nopeasti, että nopeusvalvontakamerat välähtelee heidän ohi mennessä ;)

Oli kiire av:lle.

Vierailija
27/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho! Minä asun Tampereella ja tuohon aikaan välähti, kun olin kävelemässä. Luulin, että olisi joku nopeuskamera, mutta sellaista ei edes ole tienpätkällä.

Jopas sä luulet käveleväsi kovaa kun epäilet että olematon peltipoliisikin reagoi vauhtiisi.

Vierailija
28/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpäässä näkyi myös. Säikähdin, että mikä hitto välähti kun ajoin autolla, mutta unohdin sen sitten kunnes täällä nyt siitä mainittiin.

Vierailija
29/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyi myös Keravalla. Ajattelin että oli salama, vaikka mitään ei kuulunutkaan.

Vierailija
30/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla näkyi myös. Ajattelin ensin, että kuvittelin vain omiani, mutta näköjään nähty ihan laajemmaltikin.

Vierailija
31/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaankannessa raportteja.

Vierailija
32/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jännittävää! Helsingissä bongattu myös. Luulin että näin omiani.

Vierailija
33/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyi myös Kouvolan ja Haminan välillä.

Vierailija
34/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä ei olisi ollut aloitusta, niin olisin unohtanut koko asian nopeasti. Mutta tulipallo se on ollut ja nähty hyvin laajalti. Espoossa olen.

Vierailija
35/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

X-filesin minisarjan mainoshypetystä

Vierailija
36/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vielä toivoa kun en sillä hetkellä tajunnut mikä se oli?

Vierailija
37/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipallo? Lopun ajat ovat lähellä.

Vierailija
38/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli David Bowie. Nähty Vantaalla.

Vierailija
39/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikaisemmin nimityksiä elosalama ja kalevantuli on käytetty samasta asiasta, nimittäin yli 15 km etäisyydellä olevan salaman välähdyksestä, jolloin jyrinää ei kuulu. Eroa ei ole tehty siinä, näkyykö välähdys epämääräisenä vai erottuuko maasalaman kanava selvänä viivana.

Nykyään nimityksillä tarkoitetaan eri asioita siten, että elosalamassa itse viivasalama näkyy ja kalevantulessa vain maasalaman tai pilvisalaman heijastus. Ja siis molemmissa tapauksissa valoilmiö on äänetön."

http://ilmatieteenlaitos.fi/salama-ja-ukkonen

Vierailija
40/51 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaanvahdissa on useamman havaintoa kikkaista tulipalloista tämän illan kuluessa. Myös ääniä kuultu.

Pukkila 21:30 kirkas kuin aurinko ja jyrähdys kuului https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/48128

Mäntsälä 21:10 https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/48087

Luopioinen 20:19 https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/47970#comment-37347

Loviisa 20:35 https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/48062

Varsin erikoista. Yhden laajalla näkyvän ilmiön vielä ymmärtäisi mutta näitä on tullut parvi ja eri aikoina.