Kohta 14v. Lastentarhaan kesätöihin?
Hei. Olen 13 ( joulukuussa täytän 14 ) vuotias. Rakastan lapsia ja erityisesti 0-2 vuotiaita! 😊
Olisin kiinnostunut menemään lastentarhaan kesätöihin ( olin taksvärkissä yhdessä yksityisessä lastentarhassa ), minulla on myös yksi liikuntavammainen pikkusisko 3. Luokalla ) joten kokemusta löytyy. olisiko mahdollista päästä lastentarhaan kesätöihin? En tarvisi palkkaa jos pystyisin mennä johonkin lastentarhaan hoitamaan lapsia, koska rakastan niitä ja jos saisin olla niiden kanssa niin se olisi elämäntäyttymys. Mutta jos on mahdollista niin palkkakin käy :D. Toivon että joku vastaisi jo kertoisi olisiko minun mahdollista päästä kesälomalla hoitamaan lapsia tarhaan? ;)
Kommentit (8)
Kysy suoraan paikkakuntasi päiväkodeista, he osaavat vastata paremmin. Lainsäädännöllisesti 14-vuotiaan ottaminen hoitamaan lapsia on varmaan vähän arveluttavaa, koska periaatteessa lapsista vastuussa olevien ihmisten on oltava alalle koulutettuja ammattilaisia. Mutta esim.itse olin 90-l. kaupungilla leikkikenttäohjaajan kesätöissä ollessani 16-vuotias. Vähän jälkeenpäin hirvitti, että siinä oli kolme teiniä kaitsemassa avokentällä 15-30 lasta, eikä esim. kännyköistä ollut siihen maailmanaikaan mitään tietoa...
Iän puolesta voit hakea kesätöitä. Töistä kuuluu saada palkkaa ei sitä muuten työksi sanottaisi. Asenne näyttää olevan hyvä. Ala soitella alueesi lastentarhat läpi. Sillä selviää parhaiten onko paikkoja.
Valitettavasti et tuossa iässä kyllä vielä päiväkotiin (= lastentarha) töihin pääse. Mutta löytyisiko vanhemmiltasi tuttavia, työkavereita, naapureita, jotka kaipaisivat silloin tällöin apua lastenhoidossa? Kun täytät 15 ( vai 16?), voit hakeutua Mannerheimin Lastensuojeluliiton lapsenvahti-koulutukseen, jolloin sinun olisi helpompi saada lastenhoitotyötä.
Ja meinasit ettei kenellekään tule kumma tunne, jos päiväkotiin astelee tyyppi joka sanoo haluavansa tehdä siellä töitä palkatta?
Ja en kyllä haluaisi 13-vuotiasta "vauvat on ihquja!"-teiniä omaa lastani hoitamaan.
Ja btw, "kohta 14". Olet juuri täyttänyt 13 ja seuraaviin synttäreihisi on vuosi. Eli ei, et ole "kohta 14".
Älä koskaan suostu palkattomaan työhön.
Päiväkodissa lasten hoitaminen on vähän eri asia kuin jonkun tutun lapsen hoitoa kotioloissa. Pitää oikeasti ymmärtää ja tietää mitä on tekemässä, siellä ei olla leikkimässä, vaan toimitaan moniammatillisessa tiimissä jolla on työlleen tavoitteita ja työ vaatii ammatillista osaamista. Kun ollaan vastuussa 12-21 lapsen hoidosta, kasvatuksesta ja opetuksesta ison lapsiryhmän kanssa, hommassa pitää olla aikuiset tolkun ihmiset. Teinit ovcat tervetulleita tvt-harjoittelijoina päiväkotiin, silloin he voivat tehdä avustavia tehtäviä ja olla lisäapuna ja tutustua päiväkotielämään, mutta vastuuta lapsista siellä ei voi koskaan antaa toisille lapsille/alaikäisille.
Päiväkodit on enimmäkseen kiinni kesällä eikä niissä oo koulutetuillekaan töitä.