Pitääkö suodatinpussi kostuttaa ennen kahvin keittoa?
Kuulin tänään ihan fiksulta ihmiseltä, että kahvista tulee monin verroin parempaa, jos pussin kostuttaa ennen kahvijauheen lisäämistä. Olen viisikymppinen, enkä ole ikimaailmassa kuullut moista.
Miten on, millaista koulukuntaa on täällä? Kostutatko vai et, ja jos kostutat, miten vaikuttaa lopputuotteeseen? Kostutatko märäksi, kokonaan vai pelkästään pohjan? Kestääkö märkä pussi koossa?
Kommentit (17)
Minä kastelen sen ensin, varsinkin luksuskahveja keittäessäni. Kahvista tulee minusta paremman makuista.
Luulin ensin, että aloitus oli provo, jossa AP leikki tyhmempää kuin on, mutta ilmeisesti tuollaistakin jotkut kahvinkeittäjän harrastavat...
Ei tartte kostuttaa.
Testaa itse, tee sokkotesti jollekin fiksuista ystävistäsi.
No olin luennolla, jossa luennoitsija tuosta puhui. Kysyin vieruskaveriltani, että mitä helvettiä, ja hän sanoi kuulleensa isältään, että kannattaa kostuttaa ja nyt hänkin on sen havainnut hyväksi konstiksi.
Ap
Joskus kastelen jos pussi on niin itsepäinen että ei tahdo pysyä siellä pohjalla.
Joskus pussi on noussut niin että sulkiessa pussin yläosa on ottanut johonkin ja kuuma vesi onkin mennyt pussin ja sen tötterön seinän väliin,silloin kahvi näytti vaalealta oluelta.
Vierailija kirjoitti:
No olin luennolla, jossa luennoitsija tuosta puhui. Kysyin vieruskaveriltani, että mitä helvettiä, ja hän sanoi kuulleensa isältään, että kannattaa kostuttaa ja nyt hänkin on sen havainnut hyväksi konstiksi.
Ap
Luento kahvin keittämisestä.... mielenkiintoista....
Olen kostuttamut varmaan vuoden, kun jostain luin, että se kannattaa. On kyllä eora. Kokeile vaikka kaataa kuumaa vettä kuivan pussin läpi ja haista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luento kahvin keittämisestä.... mielenkiintoista....
No heh heh. Aika heikko mielikuvitus sulla. Et ole tainnut olla koskaan luennolla? Ei ap
Oon minäkin kuullut, että joku tekee noin. Itse en tee enkä jaksa kokeillakaan.
No eihän tästä kovin pitkä aika ole kun joku esitelmöi niistä hitler-pätkistä, sinänsä mielenkiintoista.
Olen kuullut, että suodatinpussi pitäisi kastella, mutta meillä ei käytetä suodatinpusseja kahvinkeitossa, joten en tiedä vaikuttaako makuun. Suodatinpussin pitäisi olla mieluummin valkaisematon, sekin on barista-hifistelyä. Tärkeintä on kuitenkin itse kahvi, ei se halpis mokka paljon parane kikkailulla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkin kahvilaadut ovat sellaisia, että kostuttaminen voi olla aromin kannalta hyvin olennaista. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkin kahvilaadut ovat sellaisia, että kostuttaminen voi olla aromin kannalta hyvin olennaista. :)
Ehkä pitäisi siis jaksaa!
http://www.makuja.fi/artikkelit/4973222/ajankohtaista/il-kahvista-parem…
Tässä asiantuntijan mielipide.
Miten milloinkin, riippuu suodatinpussista ja erityisesti sen materiaalista. ;)