Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kätilölle kysymyksiä?

Vierailija
15.02.2006 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voiko/saako sisätutkimuksen tehdä itse? Miltä tuntuu, jos kohdunsuu on avautunut?

Vierailija
2/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa tehdä itse,ellei siihen ole ammattitaitoa. Ei yleensä yletykään,kun vatsa on iso ja ellei ole poikkeuksellisen pitkät sormet.Itse en ainakaan synnyttämään lähtiessäni yltänyt kohdunsuulle.

klö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva saatiin ulos ilman imukuppia toisen kätilön painaessa vatsan päältä. Kätilö sanoi, että seuraavassa kannattaisi laittaa oksitosiinitippa ponnistusvaiheeseen. En missään nimessä haluaisi tippaa sitä ennen ja pelkään mainita synnärillä asiasta, jos joudun piuhoihin koko ajaksi...onko tavallista, että oksitosiinin voi laittaa vain ponnistuvaiheessa?

Vierailija
4/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avautumisvaihe menee sujuvasti ja ponnistusvaiheessa supistukset heikkenevät ja ponnistusvaihe pitkittyy, on ihan tavallista laittaa oksitosiinitippa vasta ponnistusvaiheessa.

klö

Vierailija
5/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli paljonko on kätilön palkka. ja oletko sh-kätilö?

opiskelen nyt itse terveydenhoitajaksi, mutta haluisin kätilöksi ja mietin että onko palkka parempi ja kuinka kauan kestää terveydenhoitajasta/ sairaanhoitajasta kouluttautua kätilöksi?

Vierailija
6/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein myös hiivatulehdusta?

Vierailija
7/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh-klö. Palkka on minulla jo kaikkine ikälisineen ym n.2000¿/kk BRUTTo siis,siihen vuorotyölisät lisäksi. Vastavalmistuneen alkupalkka on tietysti pienempi.

En tiedä, miten terv. hoitajien kouluttautuminen kätilöiksi on järjestetty, kannattaa kysellä kätilöitä kouluttavista oppilaitoksista mahdollisuuksista.

klö

Vierailija
8/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän mahtaisi olla? eilisillasta lähtien vessassa käydessä on paperiin alkanut tulla ensin aavistuksen punertavampaa kuin haalean punaista verta ja seuraavan pyyhkimis kerran jälkeen ruskehtavaa, ja nyt aavistuksen verran ruskehtavaa. pikkuhousunsuojaan asti mitään ei ole tullut, mutta vessassa käydessä paperiin tulee pyyhittäessä. Eli vähitelleen irtoavaa limatulppaa(vai onko se ruskehtavaa?) ? vai ehkä sisätutkimuksesta aiheutunutta vuotoa(vai onko se enemmänkin verta kuin ruskehtavaa silloin?)? rv 39

Vierailija
9/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Myöskin normaalia,hormonaalista valkovuotoa esiintyy. Hiivakin saattaa olla ilman perinteisiä oireita,kutinaa ym. Kannattaa tutkituttaa.

klö

Vierailija
10/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä synnytyksessäni ponnistusvaihe kesti 1.5h. Ponnistin kuulemma erittäin hyvin, joten siltä osin homma meni hyvin, mutta jäin miettimään, mistä tuo ponnistusvaiheen pituus oikein johtui. Lapsemme syntyi avotarjonnassa ja lisäksi kätilö ohimennen mainitsi lantiopohjalihasteni olevan poikkeuksellisen tiukat. Vaikuttivatko nämä seikat ponnistusvaiheeseen?

Ja näin toista raskautta suunniteltaessa mieleen on tullut, kuinka todennäköistä on, että seuraavassakin synnytyksessä ponnistusvaihe pitkittyy?

Vierailija
11/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana näyte otetaan ja jos se on positiivinen, hoidetaan antibiooteilla. Kontrolli myöhemmässä vaiheessa ja sama juttu. Tärkeää on synnytyksessä hoitaa vielä suonensisäisellä antibiootilla vauvan suojaksi.

Raskauksien välillä siitä ei ole haittaa, ainoastaan raskaudessa.

klö

Vierailija
12/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kumpaa vaan, eikä sillä merkitystä ole tässä vaiheessa. Seuraile. Voi enteillä lähipäivinä käynnistyvää synnytystä tai sitten vaan jälkimaininkeja sisätutkimuksesta.

klö

Vierailija
13/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avonainen tarjonta jo sinällään pidentää ponnistusvaihetta, koska silloin lapsi ei tule pään kapein kohta edellä ja mahtuminen ja pään muovautuminen on hankalampaa. Tiukat lantionpohjalihakset aiheuttavat samaa, eivät vahvuudessaan aio antaa periksi ja päästää lasta laskeutumaan.

Ei tarvitse toistua seuraavassa. Esikoinen on tenhyt tien helpommaksi kulkea jo sisaruksilleenkin.

klö

Vierailija
14/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.Noin se hoidettiinkin ekassa raskaudessa.Tän.kävin lääkärissä,mainitsin asian,sanoi vain ettei tiedä miten sairaala hoitaa asian.Paikkakunnalla ei tehdä kaikille ko.testiä rutiiniomaisesti.Pitääkö minun vaatia sitä näytteen ottoa?rv 12.t.10

Vierailija
15/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisätutkimuksen yhteydessä tuntuu, että suoli on täynnä, silloin suosittelen. Muulloin kysyn äidin mielipidettä.

klö

Vierailija
16/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sinun tapauksessasi ehdotomasti kuuluu neuvolan ottaa ja huolehtia, mutta ehtii seuraavalla käynnillä ja sen voi terv. hoitajakin ottaa, ei tarvita lääkäriä. Se on myöhäistä hoitaa sitten sairaalassa vasta ensimmäistä kertaa.

klö

Vierailija
17/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun olin synnyttämässä eka kätilö sano kun oli 9 cm auki et voit pikku hiljaa alkaa poonistelee ja sit vaihtu vuoro ja seuraava sano et ei missään nimessä lapsi otsartarjonnassa eikä tarpeeksi alhaalla. sitten pistivät odottamaan 3 tuntia sen oksitonoosi vai mikä se on tipan kanssa et jospa kääntyis supparit oli todella kivuliaat ja niitä tuli minuutin välein. no ei pää kääntynyt ja sitten tuli sektio. 3 lääkäriä repi vauvaa ulos kun oli jo niin pitkällä kanavassa. oliks tää iha normaali käytäntö. mulla ainakin jäi kammo :(

Vierailija
18/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kolmatta lastamme, vkoja 30. Pahat suonokohjut tulivat toisen raskauden aikana ja taas tässä raskaudessa ovat pahentuneet. Tukisukat auttaa kipuun. Minua mietityttää, miten suonikohjuja tulisi hoitaa heti raskauden jälkeen sairaalassa? ja kotonakin?

Raskauksien välillä kohjut eivät ole olleet kipeät tms.. mutta pelottaa, jos niihin tulee joku veritulppa tms, eikö niiden riski ole suuri synnytyksen jälkeen?

Vierailija
19/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kätilön olisi pitänyt huomata otsatarjonta(ei aina helppoa) eikä antaa lupaa työntää. Harvoin noin kauaa seurataan ,kääntyykö, koska harvoin kääntyy eikä alakautta tossa tarjonnassa synny kuin äärimmäisen harvoin.

Näin ajattelisin kertomasi perusteella, en tiedä sitten, mikä oli sairaalan tilanne ja ajatus.

Voit hakeutua sinne vielä keskustelemaan ja saamaan lisätietoa.

klö

Vierailija
20/23 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisukkia kannattaa käyttää synnytyksen jälkeenkin ja kipeitä kohtia voidella esim. Hirudoidilla. Välillä aina jalat lepoon ja koholle,mutta kokonaan ei saa makuulle jäädä.

Jos vaivat jatkuvat raskuden jälkeenkin, on syytä miettiä niiden operoimista.

klö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä