Markkinamiesten kattilavale
Kattiloiden ja kasarien sisällä olevaa alumiinistä välipohjaa hehkutetaan lämmönsiirto-ominaisuuksien puolesta. No tämähän on tietenkin täyttä potaskaa ja tein äsken kokeen.
Laitoin kattilallisen vettä teräskattilaan 3l ja vettä alumiiniseen kahvipannuun 1,5 l pikalevylle. 3l kattilallinen levyllä kiehuu jo täyttä päätä, mutta alumiininen vasta sihisee alkujaan.
Eli kun seuraavaksi teille tuputetaan kattilaa tai kasaria ja hehkutetaan lämmönsiirto-ominaisuuksia niin lukekaapa tarkemmin.
Kommentit (28)
Siis nyt kyllä minun maailmankuvani järkkyi peruuttamattomasti tästä avauksen tiedosta. Pitäsikö perustaa joku tukiryhmä, jossa saman koekeneet voisivat tsempata toisiaan? Kyllä me tästä selvitään, ystävät!
Olen testannut tätä niin paljon että olen nyt aivan pyöristynyt!
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut tätä niin paljon että olen nyt aivan pyöristynyt!
Sama täällä. Kumpikohan kattila pyöristyttää enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, tiedätkö missä se alumiini teräskattilassa on? Nähtävästi et. Se on kahden teräskerroksen välissä, ulkopohja ja sisäpohja siis ovat terästä, mutta niiden välissä on kerros alumiinia. Vai ovatko sinun teräskattilasi ohutpohjaisia, siis kaasulle tarkoitettuja? Puhtaasti alumiinisia nyt ei käytä enää muut kuin nuukat pölvastit, oli sitten kyse kattiloista tai kahvipannuista!
Ilmeisesti en, tai sitten lukutaitosi on heikentynyt. Mielestäni aloitus alkaa näin: "Kattiloiden ja kasarien sisällä olevaa alumiinistä välipohjaa hehkutetaan lämmönsiirto-ominaisuuksien puolesta."
Oliko joku sinulla vielä epäselvää?
Ap
Lämmönsiirto-ominaisuudet on hyvät, jos lämpö siirtyy tasaisesti kattilan sisäpuolen pohjaan. Tämä saadaan aikaan huonommin lämpöä johtavalla alumiinirakenteella. Ei hyvät lämmönjohto-ominaisuudet tässä tapauksessa tarkoita tehokkaampaa lämmönjohtavuutta.
En ole väittänytkään, että vika olisi ideassa, vaan markkinoinnissa. Sitten kun mainoksissa alkaa vilisemään sanoja tehokkaampi, parempi lämmön siirtyminen yms. niin aletaan olemaan harmaalla alueella.
Minulla oli nuotiopannu jossa lämpesi vedet ja pastat hetkessä.
Markkinamiehet eivät olleet tajunneet, että siinä nuotiolla voi olla yli 10kw ja tavallisella liedellä se 1,5 - 3 kw.
Kerrankin tätä tuotekehittelyä oltaisiin tarvittu, niin sitä ei ollut, vaan markkinamiesten mielestä pannun tuli lämmetä nopeasti, vaikka lämmönlähde oli 5-10 kertaa tehokkaampi.
No voi jumankauta kun pääsis itse tekemään ja kertomaan näille tolloille vähän näistä asioista. Sillä pannulla oli nimittäin ERITTÄIN vaikea olla polttamatta mitään pohjaan edes pienellä hiilloksella. Ja ilmeisesti nämä eivät meidän tulia ole koskaan nähneetkään!
Ap
Joo ja näiden kahden levyn erilaisilla tehoillahan ei ole mitään merkitystä. Yritäppä kehittää hiukan parempi koemenettely.
Lämmönsiirto-ominaisuudet on hyvät, jos lämpö siirtyy tasaisesti kattilan sisäpuolen pohjaan. Tämä saadaan aikaan huonommin lämpöä johtavalla alumiinirakenteella. Ei hyvät lämmönjohto-ominaisuudet tässä tapauksessa tarkoita tehokkaampaa lämmönjohtavuutta.