Vanhemmat valehtelevat työnantajalle lapsen sairastavan, että saavat ylimääräisiä vapaapäiviä
Mitä sanoo mammat ja papat tähän? Tuttu tilanne työelämästä. Itse väitän, että sitä tapahtuu ja vieläpä yllättävänkin runsaissa määrin. Ketjussa ei syytellä, pohditaan vaan.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen valehteluun lasta tarvita. Eiköhän ne valehtelijat väitä olevansa itse kipeitä ja pitävänsä vapaita.
Ensi ovat itse "kipeitä" ja kun se on ohi, lapsi "sairastuu". Ja niin saadaan viikon ylimääräinen loma ilman mitään todistuksia.
Työnantaja voi halutessaan vaatia todistuksen.
tälläisten ihmisten takia suomi on yks perseenreikä ja kustannuksia joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen valehteluun lasta tarvita. Eiköhän ne valehtelijat väitä olevansa itse kipeitä ja pitävänsä vapaita.
Tosivalehtelija alkaa käyttää lasten sairastelua syynä siinä vaiheessa, kun omat sairauslomapäivät lähentelevät sairauspäivärahalle tippumista. Meillä on myös ollut määräaikaisia työntekijöitä, joilla ei ole kertynyt lomapäiviä, ja jotka sattumalta ovat aina koululaisten lomien aikaan kipeänä ensin itse kolme päivää omalla ilmoituksella ja loppuviikon hoitamassa sairasta lasta. Hieman riepoo meitä tunnollisia, jotka joudumme ottamaan palkatonta vapaata, mikäli omat lomapäivät eivät riitä.
Työnantaja voi aina pyytää sairauslomatodistuksen, jos hän epäilee, että joku käyttää sairauspoissaoloja väärin.
Molempiin suuntiin käytetään työnantajaa hyväksi. Ratkaisin itse ongelmat niin, etten ole ollut ollenkaan töissä kun lapset oli pieniä. Jos se mahdollisuus suotaisiin kaikille, voisi jokunen euro säästyä. Tiedän kyllä, ettei se ole kaikille mahdollista.
siihenloppuuselusmuilu kirjoitti:
heipä hei. toivon että kaikille tulisi pakolliseksi käytäntö joka meillä on. oma sairaus-heti työterveyslääkärille, lapsen sairaus-heti lääkäriin. ilman todistusta ei palkkaa.
Jos jää kotiin hoitamaan kipeää lasta, ei saa palkkaa nytkään, joten tuskin kukaan huvikseen jää kotiin. Työsopimuslain mukaan palkanmaksuvelvoitetta ei siis ole tilapäisen hoitovapaan aikana.
Vierailija kirjoitti:
heipä hei. toivon että kaikille tulisi pakolliseksi käytäntö joka meillä on. oma sairaus-heti työterveyslääkärille, lapsen sairaus-heti lääkäriin. ilman todistusta ei palkkaa.
Jos jää kotiin hoitamaan kipeää lasta, ei saa palkkaa nytkään, joten tuskin kukaan huvikseen jää kotiin. Työsopimuslain mukaan palkanmaksuvelvoitetta ei siis ole tilapäisen hoitovapaan aikana.
Kyllä saa palkkaa, ainakin kunnalla työskennellessä.
Harmittaa, että yhden kieroilijan takia joutuu nykyään itsekin aina hakemaan lääkärintodistuksen. Eli tuttu ilmiö, ja pomon tuomio oli että kaikki kärsivät tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikalla on muutama, jotka käyttävät tätä, ikävä kyllä. Moraalitonta.
Niin, ajattele! Täysin moraalitonta jäädä alle kouluikäisen kanssa kotiin tämän sairastuessa!
Suomi vajoaa suohon suorastaan.
Lto
Vierailija kirjoitti:
Lienee melkein joka TESsissä se kolme päivää palkallista kumminkin?
Meillä on 5, firman oma etu.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskisuuressa yrityksessa ryhmesimiehenä, ryhmässäni kolmisenkymmentä alaista.
Oman kokemukseni mukaan pienten lasten vanhemmilla on toiseksi eniten poissaoloja, mutta ajatteles, ap, että eniten poissaoloja on 20-40-vuotiailla sinkuilla ja lapsettomilla. Lasken siis pienten lasten vanhempien kohdalla mukaan myös lapsista johtuvat poissaolot - ja silti saikuttavat vähemmän kuin ikäisensä lapsettomat.
Vähiten on viisikymppisillä ja sitä vanhemmilla. Lienevät sitä sukupolvea, että työmoraali on kova.[/
Ja vitut. Oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Pienten lasten vanhemmat saikuttavat ylivoimaisesti eniten.
Ja niitä jotka on krapulan takia pois, on myös paljon, varsinkin miehissä.