Kiusaava opettaja
Työskentelen opettajana, teen toista vuotta sijaisuutta. Kollegani on ollut jo reilut 10 vuotta samassa koulussa töissä. Nyt olen kuullut oppilailta ikäviä juttuja tästä kollegasta. Osa hänen entisistä oppilaistaan tuli minun opetettavikseni tämän kollegan ollessa vuototteluvapaalla. He kertoivat, että opettajan nöyryyttää oppilaita mm. nauramalla väärille vastauksille ja pakottamalla kaikki lukemaan luokan edessä. Oppilaat selvästi pelkäävät tätä opettajaa. Kollegojen silmissä hän on leppoisa, hyväntuulinen ihminen. Nyt mietun, mitä teen tällä tiedolla oppilaiden kiusaamisesta. Koska olen sijainen, ei ehkä kannata puuttua asiaan. Oma jatko voi silloin olla vaarassa. Mutta oppilaita käy sääliksi. Eihän tuollainen ole oikein.
Kommentit (46)
ope kirjoitti:
Kuulostaapa karmealta. Että on ihan pakotettu lukemaan! Mitä helvettiä? Minä ainakin pakotan ihan pitämään esitelmiä ja puheitakin, puhumattakaan sitten lukemaan joskus ääneen. Onko se kiusaamista nykyään? Minä kun luulin, että suulliset tehtävät kuuluvat ihan opetussuunnitelmaan!
Ja nauraminen sitten. Voi kyynel. Sekin on voinut olla monenlaista. Moni teini on niin jumissa itsensä kanssa, että loukkaantuu aivan käsittämättömistä asioista. Sanominen muuttuu puheissa aina huutamiseksi ja hymy nauramiseksi ja kaikki halutaan tulkita pahantahtoisesti.
Eräskin oppilaani oli kotona kertonut minun nauraneen hänelle. Todellisuus oli, että muu luokka hörähti hänen puheilleen eikä edes tarkoittanut pahaa. Itse en edes nauranut, mutta vikahan oli minun, koska olen ope. Oppilas vain arveli, että koska häntä oli kiusattu joskus vuosia sitten jossain muualla, nauraminen on ilkeää. Tämä ilkeys ja minun nauramiseni olivat kuitenkin aivan täysin hänen päässään. Värikäs juttu siitä kuitenkin saatiin kerrottavaksi.
Oppilaat aivan tyypillisesti tulevat avautumaan uudelle opelle muista opettajista, jotka ovat aina huonompia. Siinä sitten saa uusi päteä. Sama se on ollut minullakin, olen kuullut monet jutut muista opettajista. Niistä puolet on puppua ja toinen puoli liioittelua. Tämän oppii viimeistään siinä vaiheessa, kun itsestä kiertää jokin ihan omituinen juttu, josta itse tiedät, ettei sen nyt ihan noin ole mennyt!
Jos nyt ei ole tuon pahempaa kuin satunnainen nauraminen tunnilla ja ääneen luettaminen, niin eivätköhän oppilaat henkiin jää.
Vaikutat autistiselta kokovartalokyrvältä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä muka ole ketään, jolla on ollut huono ja oppilaita rääkkäävä ope? En usko!
Kyllä on. Lukion englannin opettajani oli sadistinen kusipää, joka pakotti ainakin yhden luokkatoverini keskeyttämään koulun. Minä olin hänellä suosikkien joukossa, mutta oli muiden puolesta kammottava olo monta kertaa, kun äijä nolasi ja ivasi oppilaita tunnilla.
Mutta hei: opettajat ovat naisvoittoinen ala ja täällä av-palstalla pyörii todella paljon opettajia. Joten ei kannata ihmetellä, miksi KAIKKI opettajia tai yksittäisiäkin opettajia arvostelevat aloitukset pääsääntöisesti lytätään.
Nytkin tässä ketjussa moni "tietää" että ap on nolo sijainen, joka yrittää mielistellä oppilaita ja oppilaat. nehän tietysti vain valehtelevat ja liioittelevat.
OIKEASTI pää perseestä nyt, opettajat!
Teidän joukossanne on loistavia opettajia, mutta myös huonoja. Ja jopa persoonahäiriöisiä sadisteja. Ja koska opettajien virheitä ja vittumaisuutta aina ja kaikkialla pyritään hyssyttelemään ja peittelemään ja selittelemään parhain päin (tämä ketju on siitä hyvä esimerkki) ja koska varsinkaan virassa olevaa vakinaista opettajaa on vaikea saada ulos vaikka tämä tekisi mitä - siksi sadistit voivat jatkaa nuorten mielenterveyden ja itsetunnon romuttamista suht rauhassa.
Asia on vakava. Lapsen itsetunnon ja oppimismotivaation saa tuhottua aika helpostikin.
Jos aikuisia kohdeltaisiin tuolla tavalla työpaikallaan - nolattaisiin ja kyykytettäisiin - he tekisivät jo valituksen työpaikkakiusaamisesta.
AP. sinuna puhuisin kahden kesken rehtorin kanssa ja kertoisin, mitä oppilaat ovat puhuneet. Rehtorin asia on sen kollegasi esimiehenä puuttua asiaan, vähintäänkin nyt kysellä vähän muiltakin asiasta. Ei tuo sinua vastaan voi oikein kääntyä, kun teet selväksi, ettei sinulla ole mitään omakohtaista kokemusta opettajasta, mutta koska samanlaisia kertomuksia on paljon, koet että se on sinun velvollisuutesi informoida rehtoria asiasta.
Se on näinä tekniikan aikoina oikeastaan vain ajan kysymys, kun joku/jotkut oppilaista salakuvaavat sen nöyryyttäjä-opettajan touhuja nettiin, ja se se vasta onkin kova kolaus opettajalle ja koulunne maineelle. Että sikälikin teet palveluksen koululle kertomalla reksille, missä mennään.
Vaikutat autistiselta kokovartalokyrvältä.[/quote]
LOL, ollakseni vanhanaikainen. Itsehän vaikutat todella sivistyneeltä. Perustelusi ovat älykkäät ja pistämättömät:) Lähdenpä tästä suunnittelemaan, miten kidutan huomenna oppilaitani erilaisin sadistisin lukemistehtävin tai muin ensimmäisen maailman ongelmin.
P.S. Kielletäänköhän uudessa opsissa ääneen lukeminen? Sehän olisi kätevää. Voisiko samalla kieltää myös kirjoittamaan pakottamisen? Olen kuullut huhuja, että tämmöistäkin henkistä väkivaltaa harjoitetaan. Entä jos oppilas kokee kirjoittamisen noloksi? Onko kukaan tullut ajatelleeksi? Pianhan kokeiden pitokin kielletään, koska nehän saattavat jännittää oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näitä huonojakin opeja löytyy. Lapseni yläasteella liikunnanopettaja harrasti nöyryyttämistä, laittoi 160 ja 190 senttiset painimaan keskenään. Teetätti punnerruksia mielivaltaisesti, esim. jos oli aivan hiljaa ja omissa oloissaan. Kerran kävi sitten niin, että eräs poika punnersi itkien, jatkoi vaan, mutta itki. Opettajakos siitä innostui ivaamaan. Muut oppilaat olivat aivan hiljaa, kahden luokan pojat. Punnerruksia tekevän pojan isä oli kuollut edellisenä päivänä.
Herra jumala! Poika parka, onneksi muut oppilaat olivat aikuista fiksumpia. Miten siinä kävi, tehtiinkö siitä valitus?
ope kirjoitti:
LOL, ollakseni vanhanaikainen. Itsehän vaikutat todella sivistyneeltä. Perustelusi ovat älykkäät ja pistämättömät:) Lähdenpä tästä suunnittelemaan, miten kidutan huomenna oppilaitani erilaisin sadistisin lukemistehtävin tai muin ensimmäisen maailman ongelmin.
P.S. Kielletäänköhän uudessa opsissa ääneen lukeminen? Sehän olisi kätevää. Voisiko samalla kieltää myös kirjoittamaan pakottamisen? Olen kuullut huhuja, että tämmöistäkin henkistä väkivaltaa harjoitetaan. Entä jos oppilas kokee kirjoittamisen noloksi? Onko kukaan tullut ajatelleeksi? Pianhan kokeiden pitokin kielletään, koska nehän saattavat jännittää oppilaita.
Kuulepas "Ope". Ohiksena pakko nyt puuttua vittuiluunne.
Sinä kaunistelet sitä, mistä ap kertoo. Ei ääneen lukeminen tai esitelmän pito ole nöyryyttämistä, mutta se on, jos oppilaiden vastauksia ivataan ja niille nauretaan. Tai nostateaan esiintymään kerta toisensa jälkeen sellaisia luokan hiljaisia, jotka ovat aineessa huonoja ja joiden vastauksille sitten opettaja irvistelee.
Jos et ymmärrä eroa noiden välillä, et kelpaa opettajaksi. Mikä ei sinänsä ole mikään uutinen, opettajaksi on maailman sivu ryhtynyt myös huonolla itsetunnolla varustettuja kyykyttäjiä. Toivon mukaan sinä et sentään ole sellainen, vaan kykenet tunnustamaan, että kaikista ei ole hommaan, vaikka tutkintotodistus onkin plakkarissa.
Tuollaiset opettajat ovat ihan yleisiä. Oppilaiden nöyryyttäminen, vastauksineen nauraminen, ivallisuus...välillä tuntuu että se on opettajaksi pääsyn edellytys. Kerro silti rehtorille ja puutu asiaan, ole sinä erilainen kuin ne muut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on näinä tekniikan aikoina oikeastaan vain ajan kysymys, kun joku/jotkut oppilaista salakuvaavat sen nöyryyttäjä-opettajan touhuja nettiin, ja se se vasta onkin kova kolaus opettajalle ja koulunne maineelle. Että sikälikin teet palveluksen koululle kertomalla reksille, missä mennään.
Hyvä pointti. Salavideointi on kiellettyä, mutta sitä tapahtuu, ja joskus hyvästä syystäkin.
ope kirjoitti:
Ollakseni vielä sivistyneempi: ota ylemmyydentuntosi, taittele se keskeltä, sitten uudelleen keskeltä ja lopuksi voitele vapaavalintaisella rasvalla jotta saat sen työnnettyä hiekkaisen pillusi perälle asti.
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Sinä kaunistelet sitä, mistä ap kertoo. Ei ääneen lukeminen tai esitelmän pito ole nöyryyttämistä, mutta se on, jos oppilaiden vastauksia ivataan ja niille nauretaan. Tai nostateaan esiintymään kerta toisensa jälkeen sellaisia luokan hiljaisia, jotka ovat aineessa huonoja ja joiden vastauksille sitten opettaja irvistelee.
Jos et ymmärrä eroa noiden välillä, et kelpaa opettajaksi. Mikä ei sinänsä ole mikään uutinen, opettajaksi on maailman sivu ryhtynyt myös huonolla itsetunnolla varustettuja kyykyttäjiä. Toivon mukaan sinä et sentään ole sellainen, vaan kykenet tunnustamaan, että kaikista ei ole hommaan, vaikka tutkintotodistus onkin plakkarissa.
Ensinnäkään ap ei juurikaan avannut, mitä tämä kammo-ope oikeastaan muka tekee. Hän sanoin vain, että nauraa ja luettaa ääneen. Nämä ivaamiset ja ujojen kyykyttämiset ovat aivan muiden ketjulaisten tulkintaa. Tämä reaktio todistaakin sen, että jutuilla on taipumus levitessään paisua. Ap:n on paras olla varma siitä, että kollegan tunneilla tosiaan tapahtuu henkistä väkivaltaa, ennen kuin hän jatkaa juttujen levittämistä esimiehen tai muiden kollegojen suuntaan. Kyse on toisen ihmisen työpaikasta ja maineesta. Opettajat ovat varsin suojattomia juoruille. Suomessakin on tapahtunut semmoinen, että pari teinityttöä keksi kiusata opettajaansa sepittämällä jutun seksuaalisesta ahdistelusta. Kun tytöt lopulta myönsivät valehdelleensa, oli jo tapahtunut suurta vahinkoa.
Totuus on, että ihmisillä on tapana liioitella ja ylitulkita. Niin on tehty tässä ketjussa ja niin on luultavasti tehnyt ap ja niin ovat tehneet hänen oppilaansakin.
Kuka teistä haluaisi, että teidän uranne ja maineenne riippuisi jonkin angstisen teinin avautumisista, joissa voi olla perää tai sitten ei? Tuleeko kenellekään teistä kommentoijista mieleen opettajan oikeusturva?
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Ollakseni vielä sivistyneempi: ota ylemmyydentuntosi, taittele se keskeltä, sitten uudelleen keskeltä ja lopuksi voitele vapaavalintaisella rasvalla jotta saat sen työnnettyä hiekkaisen pillusi perälle asti.
Kuule, saanko lainata vaimoni pillua, kun ei ole omasta takaa? Ei se kyllä hiekkainen ole, mutta ainoa, joka tähän hätään on saatavilla.
Etkö voi puhua rehtorille asiasta sanoen, ettet itse tiedä asiasta mitään eikä sinulla ei ole mitään kyseistä opettajaa kohtaan, mutta tunnet vain velvollisuudeksesi välittää lapsien kertomat asiat eteenpäin, jotta et ole sitten yksin pelkkänä sijaisena tehnyt mitään päätöstä puuttua tai olla puuttumatta väitteisiin. Sitten jätät asian rehtorin hoidettavaksi.
ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Ensinnäkään ap ei juurikaan avannut, mitä tämä kammo-ope oikeastaan muka tekee. Hän sanoin vain, että nauraa ja luettaa ääneen. Nämä ivaamiset ja ujojen kyykyttämiset ovat aivan muiden ketjulaisten tulkintaa. Tämä reaktio todistaakin sen, että jutuilla on taipumus levitessään paisua. Ap:n on paras olla varma siitä, että kollegan tunneilla tosiaan tapahtuu henkistä väkivaltaa, ennen kuin hän jatkaa juttujen levittämistä esimiehen tai muiden kollegojen suuntaan. Kyse on toisen ihmisen työpaikasta ja maineesta. Opettajat ovat varsin suojattomia juoruille. Suomessakin on tapahtunut semmoinen, että pari teinityttöä keksi kiusata opettajaansa sepittämällä jutun seksuaalisesta ahdistelusta. Kun tytöt lopulta myönsivät valehdelleensa, oli jo tapahtunut suurta vahinkoa.
Totuus on, että ihmisillä on tapana liioitella ja ylitulkita. Niin on tehty tässä ketjussa ja niin on luultavasti tehnyt ap ja niin ovat tehneet hänen oppilaansakin.
Kuka teistä haluaisi, että teidän uranne ja maineenne riippuisi jonkin angstisen teinin avautumisista, joissa voi olla perää tai sitten ei? Tuleeko kenellekään teistä kommentoijista mieleen opettajan oikeusturva?
Oletko ensimmäistä kertaa netissä tai av:lla? Tuohan on ihan peruskauraa eikä pitäisi yllättää enää ketään.
ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Kuule, saanko lainata vaimoni pillua, kun ei ole omasta takaa? Ei se kyllä hiekkainen ole, mutta ainoa, joka tähän hätään on saatavilla.
Jospa opettelet ihan ensimmäisenä lainaamaan oikein. Toisekseen, ensimmäinen diagnoosini näytti osuvan oikeaan, olet tosiaan kokovartalokyrpä, todennäköisesti kaappihomo ja stimuloit eturauhastasi kahvitunnilla käyttäen valinnaista objektia. Vaimosi pillua voit lainata huoletta, rassasin sen vereslihalle eilen eikä sellaisella verisella hiivalätyllä tee enää mitään. Laitatko noin muuten yleensäkin vaimosi tekemään omat hommasi? Että sellainen "mies".
ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Pitäisikö tuon miehuuden tunnustamisen tehdä paskajutuistasi jotenkin uskottavampia? Toivottavasti olet trolli etkä oikea opettaja, käy lapsia sääliksi jos tuollainen sodomiitti siellä tosiaan opettaa.
Minä vastaavassa tilanteessa ohjeistin, että jos he kokevat opettajan kiusaavan niin tekevät siitä valituksen rehtorille. En alkanut itse puuttua, kun en sitä sijaistamaani ihmistä tuntenut, enkä voinut mennä suoraan uskomaan, että asia on just kuten lauma 16-vuotiaita sen kertoo.
ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Luit aika tarkoitushakuisesti nyt ap:n kirjoitusta. Hän kertoo, että opettaja nauraa väärille vastauksille ja pakottaa kaikki lukemaan luokan edessä nöyryyttämistarkoituksessa. Huom - eiköhän jopa teinit erota normaalin ääneen lukemisen ja nöyryyttämisen! Ääneen lukemista ja esitelmiä kun harrastetaan koko peruskoulun ajan.
Totuus on myös, että opettajissa ON myös nöyryyttäviä kusipäitä. onneksi vähän, mutta kuitenkin on.
Jos monet oppilaat ja - huom., ap:n kertoman mukaan myös jotkut opettajat - ovat esittäneet negatiivisia huomioita ko. opettajan tyylistä, siitä voi hyvinkin olla tässä kyse.
Se on paljon todennäköisempää kuin laaja oppilaiden salaliitto yhden opettajan tuhoamiseksi. Tässähän ei ollut kyse kahdesta tytöstä, vaan useasta oppilaasta ja opettajistakin.
Joka tapauksessa se on rehtorin asia selvittää. Ei ap:n. Ap kertoo vain kuulemansa syytökset, ottamatta itse kantaa.
Mutta mieti nyt, tekeekö sinusta opettaja todella työnsä hyvin, jos ei tuo epäilyä rehtorin tietoon? Minusta hän syyllistyy vakavaan virheeseen ja evvk-meininkiin.
25
Meidän lähikoulussa oli tilanne, että rehtori kiusasi oppilaita. Siis aivan sadistisesti mm nimittelemällä. Vanhempainyhdistys ja opettajakunta saivat tuon rehtorin savustettua koulusta pois. Saatiin selville, että aiemmastakin koulusta oli savustettu ulos.
Törkeää, että hänet vaan siirrettiin toiseen kouluun kuin ei-toivottu kiertopalkinto. Meni sinne tokaluokan luokanopeksi.
Tästä on muutama vuosi aikaa.
Ammattisuoja on liian vahva. Tämmöinen ei sovi opeksi.
Mä kehottaisin oppilaita kertomaan kokemastaan suoraan rehtorille. Mainitsisin tilanteesta myös erikseen rehtorille kahden kesken; etten tiedä oikein mistä on kyse, mutta lapset kertoivat tällaisesta ja kehotin ottamaan rehtoriin yhteyttä asian tiimoilta. Mistäs me tiedämme, vaikka muutkin opettajat olisivat ottaneet asian esile? Tilanteeseen on kuitenkin vaikea puuttua, mutta jos oppilaat itse tuovat kokemansa esille niin tilanne voi muuttua. Jos kyseessä olikin ns. väärä hälytys, niin eipä kukaan siinä mitään menetä. Opettajista kiertävät perättömät ikävät jutut ovat ns. työtapaturmia, joista aikuisten ihmisten ei pidä välittää. En itse ainakaan välitä. Tärkeää on se, että opettajien taholta ilmenevä oikeasti sopimaton käyttäytyminen tulee ilmi ja siihen puututaan. Jos aina vain hyssytellään, ei mikään ikinä muutu.
Ja kyllä, opiskeluaikoina ja opehuoneessa on useammankin kerran törmännyt tuleviin opettajiin ja opettajiin, joiden pitäisi olla eri alalla. Valitettavasti heitä riittää, vaikka useimmat meistä opeista ovatkin kunnollisia ja hyviä opettajia, jotka aidosti haluavat oppilaiden parasta:)
Pahimmat ovat yleensä liikunnan opettajia. Ne ilmeisesti saa jotain kiksejä lasten kiusaamisesta. Tekeekö työ opettajista kiusaajia vai ovatko sitä alunperin? Mukavat opettajat on harvinaisuuksia peruskouluissa. Amitsussa oli todellinen yllätys kun suurin osa opettajista oli mukavia. Vähemmän yllättäen liikunnan ope oli sielläkin natsi.
Sille annettiin hyvä opetus. Käveltiin porukalla pois tunnilta kun ukolla taas kerran keitti "vähän" yli. Ainoa joka sinne jäi oli sellainen perseen nuolija. Ukko vaikutti seuraavan kerran siltä että verisuoni katkeaa päästä. Sillä oli todellisia vaikeuksia hillitä itseään raivoamasta.
Kuulostaapa karmealta. Että on ihan pakotettu lukemaan! Mitä helvettiä? Minä ainakin pakotan ihan pitämään esitelmiä ja puheitakin, puhumattakaan sitten lukemaan joskus ääneen. Onko se kiusaamista nykyään? Minä kun luulin, että suulliset tehtävät kuuluvat ihan opetussuunnitelmaan!
Ja nauraminen sitten. Voi kyynel. Sekin on voinut olla monenlaista. Moni teini on niin jumissa itsensä kanssa, että loukkaantuu aivan käsittämättömistä asioista. Sanominen muuttuu puheissa aina huutamiseksi ja hymy nauramiseksi ja kaikki halutaan tulkita pahantahtoisesti.
Eräskin oppilaani oli kotona kertonut minun nauraneen hänelle. Todellisuus oli, että muu luokka hörähti hänen puheilleen eikä edes tarkoittanut pahaa. Itse en edes nauranut, mutta vikahan oli minun, koska olen ope. Oppilas vain arveli, että koska häntä oli kiusattu joskus vuosia sitten jossain muualla, nauraminen on ilkeää. Tämä ilkeys ja minun nauramiseni olivat kuitenkin aivan täysin hänen päässään. Värikäs juttu siitä kuitenkin saatiin kerrottavaksi.
Oppilaat aivan tyypillisesti tulevat avautumaan uudelle opelle muista opettajista, jotka ovat aina huonompia. Siinä sitten saa uusi päteä. Sama se on ollut minullakin, olen kuullut monet jutut muista opettajista. Niistä puolet on puppua ja toinen puoli liioittelua. Tämän oppii viimeistään siinä vaiheessa, kun itsestä kiertää jokin ihan omituinen juttu, josta itse tiedät, ettei sen nyt ihan noin ole mennyt!
Jos nyt ei ole tuon pahempaa kuin satunnainen nauraminen tunnilla ja ääneen luettaminen, niin eivätköhän oppilaat henkiin jää.