Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaava opettaja

Vierailija
20.01.2016 |

Työskentelen opettajana, teen toista vuotta sijaisuutta. Kollegani on ollut jo reilut 10 vuotta samassa koulussa töissä. Nyt olen kuullut oppilailta ikäviä juttuja tästä kollegasta. Osa hänen entisistä oppilaistaan tuli minun opetettavikseni tämän kollegan ollessa vuototteluvapaalla. He kertoivat, että opettajan nöyryyttää oppilaita mm. nauramalla väärille vastauksille ja pakottamalla kaikki lukemaan luokan edessä. Oppilaat selvästi pelkäävät tätä opettajaa. Kollegojen silmissä hän on leppoisa, hyväntuulinen ihminen. Nyt mietun, mitä teen tällä tiedolla oppilaiden kiusaamisesta. Koska olen sijainen, ei ehkä kannata puuttua asiaan. Oma jatko voi silloin olla vaarassa. Mutta oppilaita käy sääliksi. Eihän tuollainen ole oikein.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavaa on, että sinulle valehdellaan. Eli opettajat valehtelat sijaiselle. 

Ole vain hiljaa ja juoruile harrastustesi parissa.

Vierailija
2/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet oikealla alalla, lämmin ja ymmärtävä opettaja. Sinunlaisia tarvitaan, vielä kun saisit viestiä kiusaamis- asiasta rehtorille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa myös muistaa, että oppilaiden jutut ovat usein liioiteltu potenssiin kymmenen. Eli niitä juttuja kannattaa suodattaa ihan reilulla kädellä.

Esim.

Oppilaan versio: ope huutaa kurkku suorana ja naama punaisena  / Todellisuus:Ope korottaa hieman ääntään / sanoo painokkaasti 

Oppilaan versio: mitään en tehnyt, muut teki, mutta mua vain syytettiin / todellisuus: oppilas jäi itseteosta kiinni. jne jne

Ja kannattaa muistaa, että erityisesti näitä juttuja kerrotaan nuorille, uusille opeille, koska heille nämä "meidän vanha ope teki niin ja näin" menevät läpi, kokeneempi ope osaa jo suodattaa.

Toinen hyvin yleinen uusille, kokemattomille opeille sanottu "sä oot paras ope tähän asti" on myös tuttua juttua, oppilaar tykkää, kun opettaja muikistelee ja ottaa ihan tosissaan :)

Vierailija
4/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen lisää: jos oikeasti jonkun open menetelmät ovat kiusaamista ja oppilaiden huonosti kohtelua, siitä ihan varmasti ovat talossa monta vuotta olleet kollegat tietoisia. Voithan pitää korvasi auki, kyllä asiasta puhutan, jos siinä on jotain perää. 

Vierailija
5/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusilla opettajilla on ihan karsea tapa yrittää mielistellä opiskelijoita. Esittää mukavaa opettajaa.

Ja tämä tapahtuu AINA muiden opettajien kustannuksella.

Eli opettajan tekemät kiusaamisjutut voit jättää ihan omaan arvoonsa, kyllä kuraattorit ym kukkahattulässyttäjät hoitavat asian. Ja ainahan voi opiskelijariepu tehdä kantelun.

Keskity omiin opetajan töihisi äläkä lasten miellyttämiseen.

Vierailija
6/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on sanonut, että olen aloitteleva opettaja? Olen tehnyt erilaisia sijaisuuksia jo seitsemän vuotta, tämä on neljäs koulu minulle. En pyri miellyttämään oppilaita vaan olemaan hyvä opettaja. Olen kuullut näitä huhuja myös yläkoulun opettajilta eli ihan tuulesta temmattuja ne eivät ole.

Vierailija
7/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä muka ole ketään, jolla on ollut huono ja oppilaita rääkkäävä ope? En usko!

Vierailija
8/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on sanonut, että olen aloitteleva opettaja? Olen tehnyt erilaisia sijaisuuksia jo seitsemän vuotta, tämä on neljäs koulu minulle. En pyri miellyttämään oppilaita vaan olemaan hyvä opettaja. Olen kuullut näitä huhuja myös yläkoulun opettajilta eli ihan tuulesta temmattuja ne eivät ole.

seitsemän vuotta sijaisuuksia ja useammassa eri koulussa? Tämä kertoo jo aika paljon.

Ok, I rest my case.

Vierailija
9/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole opettamallani aineella epätavallista. Mukana in myös yksi paikkakunnan vaihdos.

Vierailija
10/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita oppilaille naurajia vielä nykyäänkin, ei uutinen. Mutta kukaan ei tee mitään, sekin on nykypäivää.

Vierailija
11/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä muka ole ketään, jolla on ollut huono ja oppilaita rääkkäävä ope? En usko!

On ainakin yksi, mutta aikaa siitä on jo yli neljäkymmentä vuotta, miksei sitä voisi silti tapahtua vieläkin. Tuo nauraminen muunmuassa on tuttua, meillä tosin opettaja käski koko luokan nauraa.

Vierailija
12/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsia voi rohkaista ottamaan yhteys tarvittaessa vanhempien tuella rehtoriin tai kaupunginteatteriin tms. Sijaisena en lähtisi itse asioita setvimään eikä se sinun hommasi olekaan, jos lastensuojelullista tarvetta ei asiassa akuutisti ole? En minäkään lääkärinä ala selvitellä toisten ammattilaisten mahdollisia hoitovirheitä vaan ohjaan potilaan potilasasiamiehen puheille tekemään potilasvahinkoilmoituksen tai muistutuksen ylilääkärille. Toki voin sanoa oman mielipiteeni siitä, ovatko minusta tutkimukset ja hoito menneet asianmukaisesti.

Vierailija
13/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä huonojakin opeja löytyy. Lapseni yläasteella liikunnanopettaja harrasti nöyryyttämistä, laittoi 160 ja 190 senttiset painimaan keskenään. Teetätti punnerruksia mielivaltaisesti, esim. jos oli aivan hiljaa ja omissa oloissaan. Kerran kävi sitten niin, että eräs poika punnersi itkien, jatkoi vaan, mutta itki. Opettajakos siitä innostui ivaamaan. Muut oppilaat olivat aivan hiljaa, kahden luokan pojat. Punnerruksia tekevän pojan isä oli kuollut edellisenä päivänä.

Vierailija
14/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*koulukuraattoriin*, teatteriin voivat ottaa yhteyttä sitten, jos paljastuvat huijareiksi. 12

Vierailija
15/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kärsii edelleen uudessa koulussa ja kivan open luokassa kamalasta koulupelosta pari vuotta jatkuneen opettajan kiusaamisen jälkeen. Lapsi tulee jäämään luokalleen, kun pelkää niin paljon ettei uskalla mennä kouluun, vaan esim. oksentaa kun pitäisi lähteä.... että näin pieniä ongelmia voi 'kiva' ope saada aikaan.

Vierailija
16/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öojhöoj kirjoitti:

Luultavaa on, että sinulle valehdellaan. Eli opettajat valehtelat sijaiselle. 

Ole vain hiljaa ja juoruile harrastustesi parissa.

mitä vittua...?

Vierailija
17/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni on opettaja. Sain kuulla hänen omasta suustaan jatkuvasti, kuinka hänellä oli tapana "pitää kuria" luokassaan juuri nöyryytyksen ja ivaamisen avulla. Oikein kehuskeli taktiikallaan ja kertoili naureskellen kuinka servasi taas senjasenkin jonnen hiljaiseksi. On oikein arvostettu kollega koulussaan, ja nykyisin vararehtorina. Sääliksi käy oppilaansa. 

Vierailija
18/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni on opettaja. Sain kuulla hänen omasta suustaan jatkuvasti, kuinka hänellä oli tapana "pitää kuria" luokassaan juuri nöyryytyksen ja ivaamisen avulla. Oikein kehuskeli taktiikallaan ja kertoili naureskellen kuinka servasi taas senjasenkin jonnen hiljaiseksi. On oikein arvostettu kollega koulussaan, ja nykyisin vararehtorina. Sääliksi käy oppilaansa. 

Jos et provoile, niin tuohan on aivan sairas sadisti mieheksi...

19/46 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaita voisi kannustaa ilmoittamaan kiusaavasta opettajasta rehtorille? Tällöin sijaisopettajana et joutuisi ikävään välikäteen ja rehtorin nyt pitäisi kyetä hoitamaan asia asiallisesti ja selvittämään, onko jutussa perää ja keskustelemaan kyseisen opettajan kanssa, jne.

Vierailija
20/46 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minulla on AMK:ssa natsiopettaja, joka todellakin nauraa väärille vastauksille ja koko ajan on mollaamassa muutenkin. Hänen tunneillaan on itkettykin. Ylipäätään tämä keski-ikäinen nainen kohtelee aikuisia ihmisiä kuin käytöshäiriöisiä yläkoululaisia. En olisi ikinä uskonut, että tuollaisia opettajia voi olla vielä 2010-luvulla. :-D

Niin että kyllä niitä paskoja opettajia todellakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme