Vallilan neuvolasta kokemuksia? (ja apua, eka neuvola!)
Moikka, odotan esikoistani raskausviikolla 7, eka neuvola on ensi viikolla. Onko joku käynyt Helsingin Vallilan neuvolassa? Mitä pitäisi odottaa? Netistä löytyvissä ohjeissa on sanottu että lähinnä täytetään papereita, mutta täytin jo kaikki netin kautta niin mitä siellä vastaanotolla tehdään kun kuulemma pitää varata aikaa jopa kaksi tuntia?
Olen tosi kiitollinen jos joku vastaa, olen ihan pihalla näistä!
Kommentit (4)
Se on vaan sellainen juttelutuokio, jossa saat orientoitua raskauden etenemiseen terkkarin antaman tiedon avulla ja saat tietoa palveluista ja oikeuksista joita raskaana oleva saa. Samalla käydään läpi vähän sun elämäntilannetta, mahdollista päihteiden käyttöä, sitä voitko hyvin vai onko elämässä tai raskaudessa jonkinlaista huolta tai murhetta.
Jos sinä todella saat noin ruhtinaallisesti keskusteluaikaa terkkarin kanssa, se kannattaa käyttää hyväkseen. En tiedä mikä tilanne tuossa neuvolassa on, mutta itse olen käynyt ruuhkaisen alueen ylityöllistettyjen terkkareiden luona, ja se on sellaista matalaliitoa ettei siinä ehdi muuta kuin moikata ja sanoa heipat ja se on sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä todella saat noin ruhtinaallisesti keskusteluaikaa terkkarin kanssa, se kannattaa käyttää hyväkseen. En tiedä mikä tilanne tuossa neuvolassa on, mutta itse olen käynyt ruuhkaisen alueen ylityöllistettyjen terkkareiden luona, ja se on sellaista matalaliitoa ettei siinä ehdi muuta kuin moikata ja sanoa heipat ja se on sitten siinä.
Vallilan neuvolassa on yleensä ollut ihan kunnolla aikaa terkkarin kanssa, hyvin harvoin on tullut sellainen olo että terkkarilla on niin kiire ettei ehdi kuunnella, vaan hoitaa vain pakolliset ja lykkää vauvan kanssa ovesta ulos. On lisäksi melkein aina ollut se oma terkkari ottamassa vastaan ja joku muu vain loma-aikoina sijaisena, eli on ehtinyt useamman lapsen myötä muodostua tosi hyvät kuviot terkkarin kanssa. Asuttiin aiemmin toisessa kaupungissa esikoisen kanssa ja silloin terkkari vaihtui joka kerta ja vastaanotot olivat pituus-paino-piikki -tyyppisiä rykäisyjä, ei paljon kukaan kysellyt että miten menee.
Olen käynyt esikoisen kanssa monta vuotta ja nyt kuopuksen kanssa raskaus- ja vauva-ajan. Useimmat terveydenhoitajat ovat oikein mukavia (kuten myös aiemmassa neuvolassa toisessa kaupungissa) ja kaikki on sujunut mallikkaasti. Nykyään siellä kuten käsittääkseni muuallakin raskaana olevat mittaavat itse verenpaineen ja testaavat pissan. Siellä on sellainen itsemittauspiste. Kannattaa mennä hieman ajoissa, niin ehtii tehdä nuo mittaukset ennen ajan alkua (mittauspisteelle on usein jonoa). Tosin ekalla kerralla pissaa ei ehkä tarvitse testata (en ihan muista?) ja terkkari varmaan voi ottaa verenpaineen.
2 tuntia on varmaan sellainen maksimiaika, siltä varalta, että jos haluaisit jutella raskaudesta tai vauva-ajasta paljon, jos sinulla on paljon kysymyksiä tai jos paljastuu jotain erityisseurantaa vaativaa. En itse muista olleeni siellä koskaan yli tuntia (ensikäynti oli ehkä tunti, loput 30 min, ja tuo ensikäyntikin noin pitkä lähinnä koska olen itse puhelias).
Odotustilat ovat kyllä todella karut ja rumat.
Vallilan neuvola on tosi kiva paikka, vaikka tilat ovatkin jokseenkin karut. Ko. puljuhan luultavasti suljetaan Kalasataman rakentamisen myötä ja siksi eivät pistä sisätiloihin rahaa turhaan kiinni. Työntekijät ovat olleet tosi kivoja, välillä vähän vaikea saada neuvolalääkäriaikoja ja olen joutunut käymään toisessa terveyskeskuksessa, mutta sellaista se täällä Helsingissä on.
Ekalla kerralla puhutaan paljon ja täytellään lomakkeita tai käydään täytety läpi ja sitä sun tätä, eli aikaa tosiaan kannattaa varata se parikin tuntia.