Siivoatteko kerran viikossa koko päivän vai joka päivä tunnin?
Aloin hiljattain siivota päivittäin noin tunnin. Pieni kämppä niin tunti on melko sopiva. On paljon siistimpää kuin kerran viikossa siivouspäivän pitämällä, ja helpomman tuntuista, kun se tunti menee aika nopeasti. Saatan vielä lyhentää tuosta tunnista nyt kun paikat alkaa olla jo hyvässä kunnossa niin jatkossa on vähemmän siivottavaa per päivä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi elämän tuhlaamiselta moinen ajankäyttö siivoamiseen. Ja tämän sanoo ihminen, joka on siisteysfriikki ja kaiken pitää olla tiptop. Siksipä mulla onkin suursiivouksia lukuunottamatta hyvin simppeli systeemi arjessa. Koska olen kiva, jaan sen teille muillekin.
Ma: roskat ulos töihin lähtiessä, aamulla aamiaisen jälkeen keittiön tasojen pyyhkiminen, vuoteen petaus, sohvatyynyt ojoon. Tämä toistuu joka päivä, aikaa menee ehkä 2-3 minuuttia yhteensä. Sitten lisäksi illalla pölyjen pyyhintä, menee ehkä 5 min.
Ti: laiskottelua
Ke: vessan pesu, kylpyhuoneen pikapesu ennen suihkua 15 min.
To: imurointi 15 min.
Pe: lakanoiden vaihto 10 min.
La: lattioiden moppaus silloin, kun tarvetta on eli aika harvoin
Su: vessan pesu 5 min.
Ja aina on siistiä. Viikossa kuluu siivoamiseen noin 1 tunti 20 minuuttia. Jos vielä otetaan tiskarin tyhjennys tuohon niin hassutellaan aika puoleksitoista tunniksi. Kuka hullu haluaa ehdoin tahdoin siivota joka päivä noin pitkään?
Lopetin lukemisen tuohon kohtaan jossa roskat viedään ulos kerran viikossa. Teillä mahtaa haista hyvältä. :P
Roskat viedään joka päivä, kuten tuossa lukee.
Asun puolison ja koiran kanssa, kun joku sitä kyseli. Kaikille tavaroille on omat paikkansa ja mitään turhaa ei ole, joten siistinä pitäminen on sikäli helppoa.
Kirjoitit kyllä tosi sekavasti. Minäkin kuvittelin, että nuo maanantaille allokoimasi hommat tehdään tosiaan ainoastaan maanantaisin. Mutta siinähän onkin hommia, jotka tehdään joka päivä. Eli maanantain kohdalle kuuluisi ainoastaan ilmeisesti tuo pölyjen pyyhintä. Kovin perusteellisesti tosit et niitä taida pyyhkiä, jos aikaa ei mene kuin 5 min.
Siivoan kunnolla kerran viikossa ja joka päivä n. 15-30min. Aina siistiä. Koneet hoitaa tiskit ja pyykit.
Kuinka siivottomasti teillä eletään, jos joka päivä menee siivoamiseen kokonainen tunti? Mies, joka jättää kaiken jälkeensä siivoamatta, lapsia jotka levittävät koko elämänsä ympäri taloa, karvaa vaihtavia koiria...?
Huh, sehän tekisi yhden kokonaisen työpäivän verran siivoustunteja viikossa.
Ei, kyllä meilläkin taitaa mennä noin tunti viikossa, eikä meillä silti hirvittävän likaista ja sekaista ole. Perusteellisempaan siivoukseen ei sitten tunti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän pyrkiä samaan kuin nro 18 eli teen joka päivä ylläpitoaskareita. Yritän päästä eroon varsinaisesta viikkosiivouspäivästä.
Aloitan aamut tyhjentämällä illalla päälle laitetun tiskarin ja siivoan keittiön aamupalan jälkeen. Sitten riippuen aamusta ja kiireestä saatan ennättää viikata korillisen pyykkiä tai pestä vessan. Kerään liikkuessani tavaroita oikeille paikoilleen ja oion matot yms. Vie mennessäs, tuo tullessas ja tee siellä ollessas on oikein kelvollinen sanonta nykyäänkin.
Joskus kun tuntuu, ettei aika riitä mihinkään tai asiat kasaantuvat, laitan jonkun minuuttimäärän munakelloon ja sen ajan käytän tehosiivoukseen. Siinä tulee otettua jo juoksuaskeleita. Olen vähän kilpailuhenkinen ja tuo toimii minulla erittäin hyvänä motivaattorina saada aikaan niin paljon kuin mahdollista.
Onko tiskikoneen täyttäminen ja tyhjentäminen siivousta, ja pestyjen vaatteitten viikkaminen ja kaappiinlaittaminen myös? No kyllä minullakin sitten tunti päivässä menee, meillä tulee aika paljon tiskiä ja pyykkiä!
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulla menee joka päivä tunti. varmaan kun teen joka päivä oikeaa ruokaa enkä eineksiä niin keittiö on sen jälkeen kuin pommin jäljestä.
Oletko koskaan ajatellut, miten saisit keittiön pysymään siistimpänä? idea on tässäkin se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos etukäteen mietit, mitkä astiat tarvitset ruuanvalmistukseen, missä järjestyksessä käytät niitä niin, että samaa välinettä voi käyttää eri vaiheissa, sotkua tulee vähemmän. Ruuanlaittoa ja mitä tahansa työtä helpottaa se, että ensin laittaa kaikki tarvikkeet valmiiksi siinä järjestyksessä kuin tulee niitä tarvitsemaan. Esimerkiksi kakkutaikinan tekoon on kaikki valmiina aloittaessa, ja suoraan kulhoon laitettuna jo ensimmäiset siten, että esim. sokerille käytettyä mitta-astiaa käytetään myös jauhoille.
Mutta jos nautit enemmän siivouksesta kuin vaikka hiljaa istumisesta, niin sotke toki.
45: varmaan miten kukakin tykkää askareensa luokitella. Minä pidän pyykin lajittelua myös siivouksena. Se alkaa siitä, kun kerää puoli kaapillista vaatetta teinin lattialta (teini itse tekee), pesee, ripustaa kuivumaan ja sitten viikkaa kaappiin. Jos tuo työ sakkaa jossain vaiheessa, tuloksena on sotku -> kodinhoitohuone notkuu joko likaisia tai puhtaita pyykkejä ja/tai vaatteet jatkavat lojumistaan roinakasoissa lasten huoneissa.
Sama koskee tiskaria. Jätä jotain tekemättä ja tuloksena on kaaos (ja paha haju keittiössä).
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä pitänyt olla niitä sisustuslehtien huippumammoja, joilla kämpät kiiltää valkoisten design-huonekalujen loisteessa? Ja nyt siivoatte vaan kerran kuussa?
Ei kun ne mammat ovat miehineen siellä Väestöliiton neuvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulla menee joka päivä tunti. varmaan kun teen joka päivä oikeaa ruokaa enkä eineksiä niin keittiö on sen jälkeen kuin pommin jäljestä.
Oletko koskaan ajatellut, miten saisit keittiön pysymään siistimpänä? idea on tässäkin se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos etukäteen mietit, mitkä astiat tarvitset ruuanvalmistukseen, missä järjestyksessä käytät niitä niin, että samaa välinettä voi käyttää eri vaiheissa, sotkua tulee vähemmän. Ruuanlaittoa ja mitä tahansa työtä helpottaa se, että ensin laittaa kaikki tarvikkeet valmiiksi siinä järjestyksessä kuin tulee niitä tarvitsemaan. Esimerkiksi kakkutaikinan tekoon on kaikki valmiina aloittaessa, ja suoraan kulhoon laitettuna jo ensimmäiset siten, että esim. sokerille käytettyä mitta-astiaa käytetään myös jauhoille.
Mutta jos nautit enemmän siivouksesta kuin vaikka hiljaa istumisesta, niin sotke toki.
kokkaaminen minulle on kuin taiteen tuottamista. Liika suunnittelu ja siivoaminen välissä tuhoaa hyvän flown.
Joka päivä käytän tunteja siivoamiseen ja lisäksi vielä kerran viikossa siivouspäivä! Mies ja toinen lapsi sotkevat koko ajan, eikä näköjään osaa siivota. Onneksi toinen lapsi on järjestelmällinen ja auttaa minua siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä pitänyt olla niitä sisustuslehtien huippumammoja, joilla kämpät kiiltää valkoisten design-huonekalujen loisteessa? Ja nyt siivoatte vaan kerran kuussa?
Ei kun ne mammat ovat miehineen siellä Väestöliiton neuvonnassa.
Miten pölyt voi saada pyyhittyä viidessä minuutissa?
52: yllättävän paljon ehtii tehdä viidessä minuutissa. Laita joskus munakello soimaan tai ota muuten vain aikaa.
Mun naapuri siivoaa noin viidesti päivässä. Ei mitään viiden minuutin siivousta, vaan yleensä kolistelee tunnin putkeen, imuroi ja siirtelee huonekaluja yms. Ei taida olla ihan normaalia.
Järjestän joka päivä ja siivoilen. Ei pääse tulemaan kaaosta joka muuten tulisi.
En ole ikinä kellottanut siivoamiseen käytettyä aikaa. Ennen lapsia se oli enemmän tuota harvemmin ja kertarykäisyllä kämppä kuntoon -siivousta ja "oikein isossa urakassa" tsemppibisset päälle. Nyt pikkulapsiaikana tulee siivottua vähän jatkuvasti. Ensinnäkin lasten kanssa sotkua tulee paljon enemmän ja toisekseen täällä kotona tulee vietettyä enemmän aikaa niin ne pienet kasat jne. häiritseekin enemmän. On se kuitenkin alle tunti päivässä.
Nuorempana en niin välittänyt siivoamisesta. Nykyään se on mukavaa puuhaa ja ai että nauttisin jos saisin siivota ihan rauhassa ilman lasten perään katsomista tai mitään häiriötekijöitä.
Minä yritän pyrkiä samaan kuin nro 18 eli teen joka päivä ylläpitoaskareita. Yritän päästä eroon varsinaisesta viikkosiivouspäivästä.
Aloitan aamut tyhjentämällä illalla päälle laitetun tiskarin ja siivoan keittiön aamupalan jälkeen. Sitten riippuen aamusta ja kiireestä saatan ennättää viikata korillisen pyykkiä tai pestä vessan. Kerään liikkuessani tavaroita oikeille paikoilleen ja oion matot yms. Vie mennessäs, tuo tullessas ja tee siellä ollessas on oikein kelvollinen sanonta nykyäänkin.
Joskus kun tuntuu, ettei aika riitä mihinkään tai asiat kasaantuvat, laitan jonkun minuuttimäärän munakelloon ja sen ajan käytän tehosiivoukseen. Siinä tulee otettua jo juoksuaskeleita. Olen vähän kilpailuhenkinen ja tuo toimii minulla erittäin hyvänä motivaattorina saada aikaan niin paljon kuin mahdollista.